2015-11-16, 13:31
Medlem
dnims avatar
Jag behöver verkligen hjälp/heads upp på hur man för över pengar från min australienska bank till mitt svenska konto utan att åka dit på deras valuta-omväxling.

När jag kollar xe så ligger AUD till SEK på ett högre värde än vad banken väljer om jag gör en internationel överföring genom dem.
Citera
2015-11-16, 13:49
Medlem
Vlad-Putins avatar
Såvitt jag vet finns det inget bra sätt att undankomma deras skämt till valuta kurs. Det är väl helt enkelt att bita i det sura äpplet och bara acceptera.

Med det sagt skulle även jag uppskatta ifall någon har kommit på något som jag inte lyckats med!
Citera
2015-11-16, 14:09
Medlem
akehodells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vlad-Putin
Såvitt jag vet finns det inget bra sätt att undankomma deras skämt till valuta kurs. Det är väl helt enkelt att bita i det sura äpplet och bara acceptera.

Med det sagt skulle även jag uppskatta ifall någon har kommit på något som jag inte lyckats med!

Banker är den elektroniska motsvarigheten till maffian.

Inget ansvar, sätter priser som dom vill, låter oss göra jobbet men de ska ha betalt endå.

Svin
Citera
2015-11-16, 14:22
Medlem
dnims avatar
Riktigt jävla piss-irriterande, haha! Jag väntar en vecka på om någon har ett svar annars så kör jag väl på då...
Citera
2015-11-16, 14:33
Medlem
Erosenins avatar
Avsändarbanken har en valutaväxlingskurs och mottagarbanken en annan. Det kan exempelvis bli billigare för dig att växla pengarna i avsändarbanken, istället för att växla ursprungsvalutan till SEK när pengarna når Sverige.

Ett annat tips (om det gäller större summor) är att man ibland kan avtala en växlingskurs med mottagarbanken eller avsändarbanken. Om du tänkt skicka pengarna nästa vecka, men tror att kursen kommer förändras, kan du höra med banken om du kan få dagens kurs.
Citera
2015-11-16, 14:43
Medlem
Vlad-Putins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akehodell
Banker är den elektroniska motsvarigheten till maffian.

Inget ansvar, sätter priser som dom vill, låter oss göra jobbet men de ska ha betalt endå.

Svin
Maffian hade iallafall lite stil. Se bara på Capone och hur han klädde sig

Men det finns inte så mycket man kan göra som privatperson heller. Kuvert och porto en lösning?
Citera
2015-11-16, 14:57
Medlem
borrizs avatar
Har du ingen bekant "down under" som kan göra inbetalningen direkt i banken?
Skulden reglerar ni sedan privat.
Citera
2015-11-16, 14:59
Medlem
dnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har du ingen bekant "down under" som kan göra inbetalningen direkt i banken?
Skulden reglerar ni sedan privat.

JO, det har jag. Vad pratar vi om?
Citera
2015-11-16, 15:06
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dnim
Jag behöver verkligen hjälp/heads upp på hur man för över pengar från min australienska bank till mitt svenska konto utan att åka dit på deras valuta-omväxling.

När jag kollar xe så ligger AUD till SEK på ett högre värde än vad banken väljer om jag gör en internationel överföring genom dem.
Nu berättar du inte vilken australiensisk bank du har men jag ser att Citibank inte verkar ha avgifter för internationella överföringar eller valutaväxling så för du över dina pengar till ett konto hos den banken och sedan till en svensk bank som också saknar växlingsavgift t.ex ICABanken och Santander CONSUMER BANK.

Har du rätt till kreditkort så finns det flera som saknar avgifter från Australien t.ex bankwest, 28 Degrees ...fler alternativ.
Citera
2015-11-16, 23:52
Medlem
dnims avatar
-
Citera
2016-01-22, 00:34
Medlem
dnims avatar
Citat:

Min lösning: Vad jag gjorde var så att jag förde över pengarna i den Australienska valutan till min bank här i Sverige så växlade min bank om pengarna till SEK. Knappt någon förlust på det.
Citera
2016-01-23, 16:50
Medlem
Citat:
Min lösning: Vad jag gjorde var så att jag förde över pengarna i den Australienska valutan till min bank här i Sverige så växlade min bank om pengarna till SEK. Knappt någon förlust på det.

Fick du rätt kurs då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in