2015-11-15, 20:12
Medlem
Hej. Jag ska starta en svensk brigad.

200 man, 20 man från 10 svenska storstäder.
Är det här något som är lagligt? Då vi kommer vara en ideell organisation alt. en rörelse borde det väl inte vara några problem?

Jag tänker mig att männen rycker ut i sina städer vid:
Större oväder där samhället måste byggas upp igen
Eventuellt terrordåd
Hjälpa missing people
Med mera.

Eftersom vi inte kommer få ha vapen kommer vi få bistå militären/polisen med manskap vid extrema situationer där en riktig strid inte har chans att förekomma.

Vad tycker ni?

Att skaffa man för det här lär nog inte bli problem. Jag kommer att prioritera män(inga kvinnor) mellan 22 och 35 år.

Vi ska inte anse oss själva för hjältar, vi kommer inte göra det här för ekonomiska skäl. Vi ska vara en brigad för folket.
Citera
2015-11-15, 20:14
Medlem
Du kan gå med i hemvärnet.
Citera
2015-11-15, 20:15
Medlem
nej det är olagligt.

4 § Om någon bildar eller deltager i sammanslutning, som måste anses vara avsedd att utgöra eller med hänsyn till sin beskaffenhet och det ändamål för vilket den är bildad lätt kan utvecklas till ett sådant maktmedel som militär trupp eller polisstyrka och som icke med vederbörligt tillstånd förstärker försvaret eller ordningsmakten, eller ock för sådan sammanslutning tager befattning med vapen, ammunition eller annan dylik utrustning, upplåter lokal eller mark för dess verksamhet eller understödjer den med penningar eller på annat sätt, dömes för olovlig kårverksamhet till böter eller fängelse i högst två år.
Citera
2015-11-15, 20:20
Medlem
Tack så mycket för svar, Nyash.

Jag vill understryka att kommentarer om hemvärnet inte hör hemma här.

För att återgå till dig Nyash, om vi leker med tanken att vi inte agerar stridsmässigt(vilket vi egentligen inte ska göra) utan bara uppbyggande(utav samhället) vid väderkatastrofer och kanske större vägolyckor, borde vi då inte få ha våran lilla rörelse?
Citera
2015-11-15, 20:22
Medlem
Ni får tänka er Missing people förutom att vi har avsedda personer med 4 olika grader av rank för att upprätthålla ordning i rörelsen.

Vi kommer ha uniformer för att avskiljas från utomstående frivillga som kommer att ställa upp ute på zonerna.
Citera
2015-11-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmilAdrovic

För att återgå till dig Nyash, om vi leker med tanken att vi inte agerar stridsmässigt(vilket vi egentligen inte ska göra) utan bara uppbyggande(utav samhället) vid väderkatastrofer och kanske större vägolyckor, borde vi då inte få ha våran lilla rörelse?

jo så länge det inte finns någon risk att det kan misstolkas eller användas som en militär eller polisiär organisation, hjälpa till att bygga hus i städer eller förhindra översvämningar m.m är helt lagligt.
Citera
2015-11-15, 20:25
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyash
nej det är olagligt.

4 § Om någon bildar eller deltager i sammanslutning, som måste anses vara avsedd att utgöra eller med hänsyn till sin beskaffenhet och det ändamål för vilket den är bildad lätt kan utvecklas till ett sådant maktmedel som militär trupp eller polisstyrka och som icke med vederbörligt tillstånd förstärker försvaret eller ordningsmakten, eller ock för sådan sammanslutning tager befattning med vapen, ammunition eller annan dylik utrustning, upplåter lokal eller mark för dess verksamhet eller understödjer den med penningar eller på annat sätt, dömes för olovlig kårverksamhet till böter eller fängelse i högst två år.

Olaga kårverksamhet, antar jag du syftar på?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olovli...%A5rverksamhet
Citera
2015-11-15, 20:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Varför säger du att kommentarer om hemvärnet inte hör hemma här? De sysslar ju just med sådant som du räknade upp och är en gammal välfungerande rikstäckande organisation.
Citera
2015-11-15, 21:16
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:

Om din "Brigad" ska ha ungefär samma funktion som missing people och liknande så undrar jag varför du postar tråden i "Vapen och militär".
Citera
2015-11-15, 21:38
Medlem
Megahallons avatar
En brigad innehåller vanligtvis ca 5000 man.
Citera
2015-11-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Olaga kårverksamhet, antar jag du syftar på?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Olovli...%A5rverksamhet

Det var precis den lagen jag skrev ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in