2015-11-15, 16:13
Medlem
Hej,

Ljudet på min macbook air slutade att fungera igår kväll, har försökt att starta om datorn flera gånger men det har ej hjälpt.

"ljudsymbolen" är grå och det går inte att ändra ljudet med tangenterna, samt att det står att ljud av är ibockat om man kollar i inställningar men jag kan inte bocka av den för den är också grå och går ej att trycka på.

Har läst att man kan kolla under "ljud ut" för att välja datorns inbyggda högtalare men det står inget sådant under min ljud ut flik.

Någon som har någon aning om vad detta kan vara??
Citera
2015-11-15, 16:16
Medlem
onnyts avatar
Får du något startljud när du startar om datorn?
Citera
2015-11-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Får du något startljud när du startar om datorn?

Nej..
Citera
2015-11-15, 16:22
Medlem
tzjs avatar
Prova att reseta PRAM, det kan hjälpa.

Stäng av datorn, håll nere command + alt + P + R och starta med dessa nedtryckta. Släpp inte förrän du hör startljudet en tredje gång.
Citera
2015-11-15, 16:26
Medlem
onnyts avatar
Starta om datorn.
Direkt när du hör startljudet håll nere tangenterna alt+cmd+r+p samtidigt.
Håll kvar och datorn startar om en gång till. Håll fortfarande kvar och låt datorn starta om en andra gång. Nu bör du ha fått tillbaka ljudet. Om inte går vi vidare till steg två.
Citera
2015-11-15, 16:57
Medlem
JokkMokks avatar
sudo killall coreaudiod

Testa det sciptet i terminalen, det brukar fungera.
Citera
2015-11-15, 17:50
Medlem
har försökt att göra den där återställningen men antingen kommer jag till någon internet setup eller så slår bildskärmen av och på sig flera gånger.
Citera
2015-11-15, 17:53
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babbi29
har försökt att göra den där återställningen men antingen kommer jag till någon internet setup eller så slår bildskärmen av och på sig flera gånger.

Trycker du ner rätt knappar?

Du kan prova en säker start annars. Stäng av datorn håll nere shifttangenten och starta igen med shift nedtryckt. Släpp skift när loadingbaren laddat klart, logga in på ditt konto, vänta fem minuter och starta sedan om som vanligt igen.
Citera
2015-11-15, 18:21
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babbi29

Så här nollställer du systemhanteraren:

Stäng av datorn.
Koppla in MagSafe eller USB-C-strömadaptern i en strömkälla och i datorn.
Tryck på Skift-Kontroll-Alternativ (till vänster) på det inbyggda tangentbordet och på strömbrytaren samtidigt.
Släpp alla tangenter och strömbrytaren samtidigt.
Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren.

På MagSafe-nätadaptrar kan LED-lampan ändra status eller tillfälligt stängas av när du nollställer systemhanteraren.
Citera
2015-11-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Prova att reseta PRAM, det kan hjälpa.

Stäng av datorn, håll nere command + alt + P + R och starta med dessa nedtryckta. Släpp inte förrän du hör startljudet en tredje gång.

Inte en tredje gång, bara en andra gång...
Citera
2015-11-16, 19:10
Medlem
Har testat alla olika omstarter nu flera gånger men inget hjälper! får lämna in den imorgon.
Citera
2015-11-16, 21:37
Medlem
onnyts avatar
Har du testat om du får något ljud ur hörlursuttaget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in