2015-11-15, 00:48
Medlem
Läste på företagets policy angående pension (ej kollektivavtal). Att tjänstepension endast betalas ut om man är mellan 28-65år.
Jag är 23 år, betyder det att i 4-5 år så kommer jag inte få någon tjänstepension alls?
Räknade lite snabbt på det och det ligger på 30-40k (förutsatt att jag får en hyffasad löneutveckling) per år som går "förlorat". Det är ju nästan hela CSN-lånet som kan betalas tillbaka under dem 4-5 åren utan tjänstepension.

Det känns lite orättvist? Kan man förhandla sig till tjänstepensionen? Kan man lägga det som argument för högre lön?
Citera
2015-11-15, 00:51
Medlem
sucuks avatar
Det stämmer och är samma upplägg som varit för de flesta av oss. Jag fick ingen pension avsatt innan 26 års ålder vill jag minnas.

Argument för högre lön? Tja du kan ju testa men precis samma deal gäller alla dina kollegor också så företaget kommer nog tycka att du skall gilla läget.
Citera
2015-11-15, 00:52
Medlem
eXtremos avatar
Synd för dig gubben, har själv fått ITP under alla mina arbeten oavsett hur ung jag varit.

Självklart kan du förhandla om det, men du kommer inte få det.
Citera
2015-11-15, 00:59
Medlem
Vad menar du med, att du inte kommer att få någon tjänstepension under 4-5 år? Menar du, ingen inbetalning till tjänstepension? Du får ju tjänstepension först från 62 års ålder,, och om de inte
kan betala in något nu till fonden, så kan du ju kompensera det med större inbetalningar de
resterande åren.

Och vad har du för månadslön? Du skriver att du går miste om 30000:-. Det är normalt 4% av
månadslönen som sätts in för tjänstepension. Har du en årslön på 600 000?
Citera
2015-11-15, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad menar du med, att du inte kommer att få någon tjänstepension under 4-5 år?
Kommer inte få någon tjänstepension inbetalad förräns jag är 28 år.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Och vad har du för månadslön? Du skriver att du går miste om 30000:-. Det är normalt 4% av
månadslönen som sätts in för tjänstepension. Har du en årslön på 600 000?
7% upp till 28k därefter 20% från 28-95k är det som gäller.
Citera
2015-11-16, 12:28
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blazyb
Kommer inte få någon tjänstepension inbetalad förräns jag är 28 år.

7% upp till 28k därefter 20% från 28-95k är det som gäller.

De villkoren är bra mycket bättre än de jag stött på...

Det brukar väl vara typ 3-4% upp till 36 000 och 10% därutöver.
Citera
2015-11-16, 13:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
De villkoren är bra mycket bättre än de jag stött på...

Det brukar väl vara typ 3-4% upp till 36 000 och 10% därutöver.
Nja så ovanligt är det väl inte? Vet att många jag känner har liknande villkor.

Jag har:

0-7,5 IBB - 4,7 %
7,5- IBB - 31 %
Citera
2015-11-16, 13:34
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Nja så ovanligt är det väl inte? Vet att många jag känner har liknande villkor.

Jag har:

0-7,5 IBB - 4,7 %
7,5- IBB - 31 %

Sorry, tankevurpa...

Jag har

0-7,5 IBB - 4,5 %
7,5- IBB - 30 %

Citera
2015-11-16, 14:50
Medlem
Vad är anledningen till att tjänstepension betalas efter man fyllt 25-28? Mer värde i att anställa unga? Som en ung akademiker tycker jag bara att det är orättvist.

Om det ska vara så svårt att finansiera pensionärer för att vi idag har högre förväntad livslängd så borde de betala ut tjänstepension tidigare, typ vid 18 års ålder redan?
De borde ju lösa problemet med att vi lever 10 år längre än vad vi gjorde för 50 år sen.
Citera
2015-11-16, 15:43
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Vad är anledningen till att tjänstepension betalas efter man fyllt 25-28? Mer värde i att anställa unga? Som en ung akademiker tycker jag bara att det är orättvist.

Om det ska vara så svårt att finansiera pensionärer för att vi idag har högre förväntad livslängd så borde de betala ut tjänstepension tidigare, typ vid 18 års ålder redan?
De borde ju lösa problemet med att vi lever 10 år längre än vad vi gjorde för 50 år sen.

Klassisk ITP är förmånsbestämd och bygger på att du skall få en viss procent av din slutlön och då har man helt enkelt valt att börja premieinbetalningen vid 28 år, man har väl antagit att de flesta börjat jobba då. Så länge det är förmånsbestämt spelar det egentligen roll när de börjar betala in, skulle de betala in under fler år skulle summan per år istället blivit mindre. Sen finns många anställda, ofta utan kollektivavtal eller med bra lön som har premiebaserad pension, men där följer de ofta ungefär samma inbetalningsplan som om man hade haft förmånsbestämd ITP.
Citera
2015-11-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Klassisk ITP är förmånsbestämd och bygger på att du skall få en viss procent av din slutlön och då har man helt enkelt valt att börja premieinbetalningen vid 28 år, man har väl antagit att de flesta börjat jobba då. Så länge det är förmånsbestämt spelar det egentligen roll när de börjar betala in, skulle de betala in under fler år skulle summan per år istället blivit mindre. Sen finns många anställda, ofta utan kollektivavtal eller med bra lön som har premiebaserad pension, men där följer de ofta ungefär samma inbetalningsplan som om man hade haft förmånsbestämd ITP.

Om ett företag inte har kollektivavtal och följer sin "egna" plan (som liknar ITP) men är helt premiebestämd. Då borde det väl spela roll när tjänstepensionen betalas in?
Citera
2015-11-21, 10:19
Medlem
Citat:
Om ett företag inte har kollektivavtal och följer sin "egna" plan (som liknar ITP) men är helt premiebestämd. Då borde det väl spela roll när tjänstepensionen betalas in?

Ja. Att det blev just 28 år var en del i förhandlingarna mellan facken och näringslivet. Det blir billigare för arbetsgivaren att inte behöva betala tjänstepensionspremier på detta sätt, men tjänstemän under 28 år "förlorar" på systemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in