2015-11-20, 09:50
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Har varit märkligt tyst i media och från officiellt svensk håll, gällande de svenska kvinnorna som sköts i Paris.
Något som tydligen väcker reaktioner i Västerås:

Ja forvansvart tyst faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Nu vet jag att det är lite av praxis att inte lämna ut vilka offer för brott är, både i media och på flashback och andra liknande ställen. Men, att jag inte läst något om den döde och den skadade svenskan i varken skvallerpressen, på facebook eller här tycker jag nästan är lite underligt. Det var ju inte precis något vanligt mord, utan en terrorattack som målats ut i media över hela världen, och på alla sociala medier som finns.

Nu skulle det ju kunna vara sa att media talat med familjen, som bett om att fa bli ifred. Men den kvinna som overlevde, hennes pappa (tror jag det var) uttalade sig till en fragande reporter att han var pa vag ner till sjukhuset. Det ar det enda jag last.

Det ar faktiskt lite markligt att inget skrivits om den avlidna kvinnan.
Citera
2015-11-20, 10:05
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Har varit märkligt tyst i media och från officiellt svensk håll, gällande de svenska kvinnorna som sköts i Paris.
Något som tydligen väcker reaktioner i Västerås:
Att varken Löfvén eller Ygeman sade något specifikt om de svenska offren är riktigt sjukt. obehagligt sjukt.

Som många redan har påpekat: Jämför med direktsända begravningar, hjältereportage på hjältereportage i tidningarna efter Trollhättan. Eliten är helt öppna med sitt rashat numera.
Senast redigerad av baggebo1 2015-11-20 kl. 10:08.
Citera
2015-11-20, 13:05
Medlem
NirvanAs avatar
Har några av de hundratalet allvarligt skadade dött på sjukhus eller är det fortfarande siffran 120 (i vissa fall 129) som dog i attacken, ingen mer kommer dö av komplikationer från attacken då?
Citera
2015-11-20, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Har några av de hundratalet allvarligt skadade dött på sjukhus eller är det fortfarande siffran 120 (i vissa fall 129) som dog i attacken, ingen mer kommer dö av komplikationer från attacken då?

Endast tre personer har avlidit på sjukhus och de dog alla natten mot lördagen. Den officiella siffran är på 129 personer (+7 attentatsmän). 429 skadade.
Citera
2015-11-20, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Att varken Löfvén eller Ygeman sade något specifikt om de svenska offren är riktigt sjukt. obehagligt sjukt.

Som många redan har påpekat: Jämför med direktsända begravningar, hjältereportage på

hjältereportage i tidningarna efter Trollhättan. Eliten är helt öppna med sitt rashat numera.

Stefan Löfven har visat sig vara en katastrof som statsminister. Det är skandal att inte sända sina kondoleanser till anhöriga i denna situation.
Citera
2015-11-20, 15:03
Medlem
farbror Svens avatar
Abdelhamid Abaaoud var i Pairs i fredags kväll. Tunnelbanans kamera fångde honom på bild i tunnelbanan kl. 22.14, stationen Croix de Chavaux i Montreuil. Den första självmorsbombaren spränger sig vid Stade de France 21.20. Mellan 21.25 och 21.36 sker beskjutningarna av restaurangerna och 21.40 tar sig en grupp av terroristerna in på Bataclan (France Info).

Ytterligare en död har påträffats i den helt sönderskjutna lägenheten i Saint Denis. Det är den redan utpekade kusinen, Hasna Aitboulachen. Hon är inte den tidigare utpekade personen som sprängde sig själv i luften. Vem självmordsbombaren är vet man inte än. Man vet inte ens vilket kön det rör sig om, enligt Express. Men enligt Le Monde har man huvudet av en mansperson.
Citera
2015-11-20, 15:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Abdelhamid Abaaoud var i Pairs i fredags kväll. Tunnelbanans kamera fångde honom på bild i tunnelbanan kl. 22.14, stationen Croix de Chavaux i Montreuil. Den första självmorsbombaren spränger sig vid Stade de France 21.20. Mellan 21.25 och 21.36 sker beskjutningarna av restaurangerna och 21.40 tar sig en grupp av terroristerna in på Bataclan (France Info).

Ytterligare en död har påträffats i den helt sönderskjutna lägenheten i Saint Denis. Det är den redan utpekade kusinen, Hasna Aitboulachen. Hon är inte den tidigare utpekade personen som sprängde sig själv i luften. Vem självmordsbombaren är vet man inte än. Man vet inte ens vilket kön det rör sig om, enligt Express. Men enligt Le Monde har man huvudet av en mansperson.

Det uppgavs precis i livesändning att 3:e våningen på lägenhetsbyggnaden kollapsade interiört, under räden.

Finns en del bilder att tillgå, iaf på fasaden av lägenheten:
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/...o_3504410b.jpg
http://i.telegraph.co.uk/multimedia/...t_3504199b.jpg
http://a.abcnews.go.com/images/Inter...18_4x3_992.jpg
http://cdn5.wn.com/ph/img/82/45/b43c...d831-large.jpg

Samt en video, där man ser att det smäller ordentligt på 3:e våningen:
http://www.telegraph.co.uk/news/worl...-St-Denis.html
Senast redigerad av rotesau 2015-11-20 kl. 15:33.
Citera
2015-11-20, 19:31
Medlem
LadyMysticas avatar
Ok, detta forklarar det frageteck jag hade angaende kvinnans "help me help me" som hon pastods ha sagt innan hon detonerade bomben.
(FB) Attacker i Paris, 2015-11-13

Det var tydligen inte hon som smallde av den. Da forstar man battre att hon ropar pa hjalp.

"The woman who was thought to have blown herself up in the Saint Denis gun siege was actually killed when another member of the Islamic cell let off a bomb, according to a source within the French police."
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3326778/Police-discover-body-scene-Paris-siege-Cowgirl-suicide-bomber-blew-terror-mastermind-killed-sniper.h tml
Citera
2015-11-20, 21:11
Medlem
farbror Svens avatar
Ytterligare en av självmordsbombarna vid Stade de France kom som flykting till Grekland i oktober.

http://www.leparisien.fr/faits-diver...15-5297411.php
Citera
2015-11-20, 21:23
Medlem
farbror Svens avatar
Abdelhamid Abaaoud tros nu har deltagit i restaurangskjutningarna: han kan bindas till ett av vapnen som man fann i den svarta bilen efter dåden.
Citera
2015-11-20, 21:28
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Ok, detta forklarar det frageteck jag hade angaende kvinnans "help me help me" som hon pastods ha sagt innan hon detonerade bomben.
(FB) Attacker i Paris, 2015-11-13

Det var tydligen inte hon som smallde av den. Da forstar man battre att hon ropar pa hjalp.

"The woman who was thought to have blown herself up in the Saint Denis gun siege was actually killed when another member of the Islamic cell let off a bomb, according to a source within the French police."
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3326778/Police-discover-body-scene-Paris-siege-Cowgirl-suicide-bomber-blew-terror-mastermind-killed-sniper.h tml

Jag är inne på samma spår, hon blev tvingad att ha bomben på sig. Däremot så tror jag att någon sköt mot henne så att bomben sprängdes.

Detta kan man höra i videon: först ett skott, sedan detonerar bombbältet. 10 sekunder in i videon:

https://www.youtube.com/watch?v=AWpkOWcZ-Tg

Man kan förresten se hennes sargade kropp flyg aut genom fönstret, går att se ryggraden och resten av kroppen flyga. Antar att benen låg kvar i lägenheten då det var ett fönster som sprängdes.

"09.00: A woman –believed to be Ait Boulahcen – detonates a suicide belt as she pretends to give herself up. Witness Christian, 20, said the street was showered in body parts after a deafening explosion at a window.
He said: 'I heard a woman shouting 'Help, help, help me!' The police asked her to identify herself and to show herself. She showed her hands but she didn't reveal her face. They shouted at her, 'Keep your hands in the air!' They told her, 'We're going to shoot'. The shooting resumed. Suddenly there was an enormous explosion. It was probably the woman who blew herself up."

Oavsett, killarna var fega kräk som använde henne som måltavla för polisen.
Det jag inte förstår är varför man valt att ställa sig i fönstret, det hade aldrig gett effekt.
Bästa hade ju varit att gå nedför trappen till första våningen där polisen stod och väntade.
Citera
2015-11-20, 22:15
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag är inne på samma spår, hon blev tvingad att ha bomben på sig. Däremot så tror jag att någon sköt mot henne så att bomben sprängdes.

Det är inte säkert. Varje gång jag sprängt ANFO-bomber initierade med HMTD, så är det precis så det låtit. En gäll knall först när HMTD'n går, och sedan en knall när Anfo'n går.

Det lutar mer och mer åt som att kvinnan som detonerar där blivit fjärrutlöst = en gisslan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in