2015-11-15, 02:12
Medlem
Sanchezest90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Istok91
Inte vad jag sett eller hört, från de flesta här inne så skrivs det att det inte är personen från det länkade Facebook kontot.
Ok . På vlt.se står det på deras förstasida att så är fallet..
Citera
2015-11-15, 02:13
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Vilken svikare. Inga oskulder för den vakten. ACAB.

Hur framgår det av artikeln att vakten var muslim?
Citera
2015-11-15, 02:17
Bannlyst
Varför skrivs det inget om att tyska landslagets hotell hotades innan matchen?
Citera
2015-11-15, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Haha, naivt. Syrien okej, men de reser på uppdrag till sina kompisar i Paris förorter. (Och snart de svenska.) Det är EU som möjliggjort det här. Våra gränslösa samhällen. Det kommer du aldrig att få höra från någon politiker. Det är viktigast att företagen lätt kan transportera gods på våra vägar, att vi har "fri rörlighet". Jag vet inte hur de franska politikerna uttryckt sig exakt kring detta, någon som vet får gärna citera sådana uttalanden i tråden.

100 procent kontroll går inte att genomföra, men det är europeiska länder som tillsammans satt agendan för hur Europa utvecklas. Det är gränslöst, det är fristäder för radikaler, det är utanförskap (dock ej korrelerat till terror), men det inbjuder till sårbarhet. Framför allt är det moskéerna som nu ser oskyldiga ut (?), som är de största syndarna. Muslimer bör ta avstånd från sin tro, det enda som kan hjälpa oss. Tyvärr. En sekularisering bland muslimer är ett måste, burkorna bort. Vem kan ta på allvar att muslimer i Frankrike och Sverige tar avstånd, när de klär sig för domedagen, varje dag. Muslimer är mer värda än kristna, det vet vi alla som studerat det här närmare.

Helt rätt!
Sekularisering är ett måste!

OnT;
Jag kan fortfarande inte släppa avsaknaden av filmat material. Har polisen "sugit upp" mobilfilmerna?

IOFS så tog det lite tid innan "hemmafilmat" material dök i media efter Charlie Hebdo-attacken...

Jag är också lite förvånad över att killen som sprängde sig själv vid fotbollsarenan inte orsakade mer skada än att han gjorde. "Han backade iväg från vakterna innan han utlöste bomben". Hur mycket sprängmedel har man egentligen på sitt bombbälte om man "bara dödar" en förbipasserande?
Känns som en kille som i sista sekunden av sitt liv inte riktigt vill orsaka "maximal skada". Eller bara rymt nervös. Kanske de där utlovade oskulderna i paradiset inte verkade så nära tills hands när det väl gällde hans eget liv.

För lie sprängmede? ångest? Förvirring?-----> amatör!
Citera
2015-11-15, 02:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N7

Tror du det finns professionella självmordsbombare eller?
Citera
2015-11-15, 02:21
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Bra fråga som jag reflekterade över också. Kanske är passen falska.
Mycket möjligt. Ökar på spänningarna inbördes i Europa angående flyktingdiskussionen, och främst den som handlar om syrier som väller in genom Grekland i dagsläget.
Citera
2015-11-15, 02:22
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Har säkert vart uppe i tråden men är det bekräftat att den svensk som dog är från Västerås?

Enligt den här artikeln, så är den avlidne förmodligen från Västerås:

Citat:
Efter terrorattackerna mot Paris har en svensk person avlidit. Hon ska vara ifrån Västerås, enligt. SR Ekot.

En kvinna från Västerås är skottskadad och befinner sig på sjukhus i Paris. Hennes familj har åkt ner till henne. Svenska kyrkan i Paris har varit på sjukhuset för att ge stöd åt de anhöriga. Båda offren är i 20-årsåldern. Kvinnan som avlidit ska vara en kompis till västeråsaren, enligt SVT Nyheter.

Men...

Citat:
VLT har varit i kontakt med Utrikesdepartementets presstjänst som inte bekräftar att svenskarna är från Västerås.
Citat:
Vid 22-tiden bekräftar UD att den skottskadade kvinnan kommer ifrån Mellansverige.

- Det är en svensk kvinna i 20-årsåldern som är skadad och franska myndigheter försöker att bekräfta var den avlidna kvuinnan kommer ifrån, säger Gabriel Wernstedt, presskommunikatör på UD.

Franska ambassaden i Paris har liknande uppgifter.

- Vi vill inte kommentera något förrän franska myndigheter bekräftar uppgifterna. Vi har uppgifter på en skadad svensk och en svensk som har avlidit, säger Sara Keusen, pressråd på svenska ambassaden i Paris.

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.326...nde-i-vasteras

Dock verkar SVT säkrare på sin sak:

Citat:
Kvinnans kompis som också var en del av kompisgänget dödades i attacken.

Enligt uppgifter till Sveriges Radio ska hon också vara från Västerås.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-fran-vasteras

Verkar i alla fall hyggligt sannolikt att den avlidne är från Västerås.

Citat:
Ursprungligen postat av Istok91
Inte vad jag sett eller hört, från de flesta här inne så skrivs det att det inte är personen från det länkade Facebook kontot.

Verkar som jag har missat det, men det spelar kanske ingen roll om det nu inte är rätt person.
Citera
2015-11-15, 02:23
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N7
Helt rätt!
Sekularisering är ett måste!

OnT;
Jag kan fortfarande inte släppa avsaknaden av filmat material. Har polisen "sugit upp" mobilfilmerna?

IOFS så tog det lite tid innan "hemmafilmat" material dök i media efter Charlie Hebdo-attacken...

Jag är också lite förvånad över att killen som sprängde sig själv vid fotbollsarenan inte orsakade mer skada än att han gjorde. "Han backade iväg från vakterna innan han utlöste bomben". Hur mycket sprängmedel har man egentligen på sitt bombbälte om man "bara dödar" en förbipasserande?
Känns som en kille som i sista sekunden av sitt liv inte riktigt vill orsaka "maximal skada". Eller bara rymt nervös. Kanske de där utlovade oskulderna i paradiset inte verkade så nära tills hands när det väl gällde hans eget liv.

Ja, finns ingen annan väg. Därför måste islam gradvis bort i Sverige. Först förbud mot slöja, inga bidrag till moskéer osv. Inga friskolor. Vi har nyligen godkänt muslisk skola!

Fråga: Hur många muslimska skolor finns det i Paris? Stöttar staden Paris moskéer? Slöjförbud har de redan?

Nu är attacken en hämnd för franska attacker i Syrien, så det finns alltid skäl att slå till så klart. När Sverige skickar soldater till Syrien är även vi ett mål, samtidigt som Stockholm är ett retreat för terrorister med Stockholms stad som största stödgivare.

Det är en inlärningskurva som någon konstaterade.

Uttalanden som "meningslöst" är totalt fel. Attackarna är helt och hållet meningsfulla. Vi kan inte låta artister eller barnsliga journalister styra agendan i Sverige. Nu måste alla kliva fram som kan berätta den kalla sanningen om terror, islam och vad Sverige och Frankrike gjort, och inte gjort, för att åstadkomma detta. Skyller länderna bara ifrån sig på terroristerna lär vi snart ha fler dåd överallt. De backar inte. Det händer igen. Har bara sett en intelligent kommentar i nyhetsflödet och det är att det religiösa kriget aldrig tar paus. Detta måste Löfven och Hollande begripa. Därför är det i stort sett frånvarande självbevarelsedrift som ligger bakom de öppna gränserna, eller "resursbrist". Vi behöver inte alls bygga upp muslimska enklaver mer. Det finns inget krav på det, varken här eller i Europa. Ändå gör vi det. Privatsmugglarna i Grekland, Sverige och andra länder har alla bidragit till att några dog. Inge borde lyfta ett finger för invandrare från dessa länder och rikta in sig på projekt sekularisering av dem som redan är här.
Senast redigerad av IQ130 2015-11-15 kl. 02:28.
Citera
2015-11-15, 02:28
Medlem
Jag får inte ihop vilka team som gjort vad? Är det samma personer som först skjutit vid barer och restauranger som sen går in på Bacalan? Kan det tänkas att någon av självmordsbombarna först varit uppe i City och skjutit och sen åkt upp till arenan och sprängt sig?
Citera
2015-11-15, 02:36
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Jag får inte ihop vilka team som gjort vad? Är det samma personer som först skjutit vid barer och restauranger som sen går in på Bacalan? Kan det tänkas att någon av självmordsbombarna först varit uppe i City och skjutit och sen åkt upp till arenan och sprängt sig?
Nej, det var enligt vissa fyra st skott- och bombmän på Bataclan (inte Bacalan), samtliga likviderade, två-tre självmordsbombare på arenan, alla döda, två st skottmän i Charonne, som hade ihjäl arton människor, dessa verkar vara på fri fot och en skjutning på en restaurang som typ elva omkom, denna verkar vara på fri fot.
Inga uppgifter har tydigt på att dessa ska vara samma typer på olika ställen.
Senast redigerad av RickRozay 2015-11-15 kl. 02:39.
Citera
2015-11-15, 02:45
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve

Här är en bra sammanfattning:
http://www.bbc.com/news/world-europe-34818994

Citat:
Paris attacks: What we know

Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken
Norska säkerhetspolisen beräknar att cirka 2% av asylsökare är terrorister.

Det får du nog ta och belägga.
När jag googlar den textraden så hittar jag nämligen inget annat än ditt inlägg.
Senast redigerad av Trolltestet 2015-11-15 kl. 02:51.
Citera
2015-11-15, 03:04
Medlem
Kellywomans avatar
Vilket extremt mediaflöde från händelsen och tills nu inatt!
Jag har verkligen lyssnat och försökt ta in det ofattbara.

Men ändå är det vissa svar som fortfarande jag har svårt att förstå och som det inte rapporteras om.
Det jag funderar mest över är att det sägs att det togs gisslan på ett hundratal personer innan polisen stormade konserthallen. Det gick alltså runt två timmar med så många i gisslan. Varför tog man gisslan? Varför skjöts inte gisslan ihjäl när de inledningsvis skjutit vilt omkring sig och ett 80 tal låg döda eller förblödde? Utalades något krav överhuvudtaget? Vad var anledning att ta gisslan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in