2015-11-12, 19:04
Bannlyst
Stuvad lake ska tydligen vara en svensk klassiker, men hur är det med andra metoder för att tillaga den? Har inte smakat lake förr..

Så hur tillagas den bäst/godast? är lake gott?

Har frågat typ två personer(i 50års åldern) och de säger "nej fyfan, inte lake"...
Citera
2015-11-12, 19:41
Bannlyst
http://www.icakuriren.se/mat-dryck/r...ed-osttopping/

http://www.icakuriren.se/mat-dryck/r...etter-av-lake/

http://www.icakuriren.se/mat-dryck/r...ed-r%C3%A4kor/

Har aldrig ätit de heller, fisk från havet brukar vara mycket godare så kan tänka mig de därför man inte gillar de så mycket.
Citera
2015-11-12, 20:37
Medlem
Vidrig fisk, smakar sump och dy. Täckt av slem efter fångsten.
Citera
2015-11-12, 20:42
Medlem
Grevelings avatar
Lake är en fantastisk fisk med jättegott vitt kött. Vinterlake smakar inte dy eftersom det är kallt i vattnet. Fisken har dock en något ålderdomlig anatomi så det är helt enkelt svårt att skära ut några filéer av den.
Citera
2015-11-12, 21:35
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vidrig fisk, smakar sump och dy. Täckt av slem efter fångsten.
Ål är värre på slem, och den hyllas som mat.
En del av våra insjöfiskar, vill gärna bada en del i mjölk.
Citera
2015-11-12, 22:38
Medlem
FrankieStubbss avatar
Det heter luden stake.

Skämt åsido så är stuvad lake fantastiskt gott, vitt och fast kött och själva fiskeriet av laken är riktigt roligt om man väljer att klubba den istället för att pimpla.

Man bör dock välja det vattendrag man skördar lake ur med omsorg då fisken lätt tar smak av dy.

Mig veterligen så är det den enda torskfisken som lever i sötvatten?

Det har väl med istiden och landhöjningen att göra kan jag gissa?

Mvh.
Citera
2015-11-14, 12:43
Medlem
C-3POs avatar
Jag har inte ätit lake sen 90-talet och då var det stuvad lake som enligt mig är en delikatess. Jag vet ärligt talat inte några andra bra sätt att tillaga den fisken på.
Citera
2015-11-14, 17:34
Medlem
Afrolovers avatar
Stuvad lake är som sagts en delikatess. Något annat sätt att tillaga den vet jag inte.

Tyvärr är den dock svår att få tag på. Om man inte har möjlighet att fiska/klubba den själv förståss.

Lake är fö. en torskfisk som huvudsakligen lever på insekter mygglsrver o d.
Citera
2015-11-14, 17:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nej, det är verkligen inte gott.
Var väl att betrakta som nödföda, i varje fall i våra kretsar
Citera
2015-11-14, 17:57
Medlem
rayraviolis avatar
Jag har provat att göra klassisk stuvad lake. Det är ett fint kött men många jobbiga ben, särskilt om man stuvar den skuren i kotletter som mitt recept föreslog. Gör jag detta igen kommer jag filea och skära ut rena bitar istället. En idé jag får nu är att använda lake istället för gädda och göra gäddfärsbiffar.
Citera
2015-11-14, 21:17
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrolover
Stuvad lake är som sagts en delikatess. Något annat sätt att tillaga den vet jag inte.

Tyvärr är den dock svår att få tag på. Om man inte har möjlighet att fiska/klubba den själv förståss.

Lake är fö. en torskfisk som huvudsakligen lever på insekter mygglsrver o d.

Lake passar ypperligt i fisksoppa men man bör inte kokas länge då blir den seg och gummiaktig. Den ska i soppan strax före servering, gäller nästan all fisk för övrigt.
Citera
2015-11-19, 14:50
Medlem
wreckinggirls avatar
Håller med om att den är knepig att rensa och inte ska ligga i för länge ... bäst blir den om du blåser på med ganska smakrika grejor. Jag brukar köra ganska mycket senap (dijon + grov) i själva stutvningen och snåla inte med grädden ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in