• 1
  • 2
2015-11-12, 21:04
Medlem
Tror ni det behövs mer timmar på psykologprogrammet?
Citera
2015-11-12, 21:15
Medlem
Pershagen76s avatar
Det beror givetvis på vad du kräver av dig själv i from av betyg, är du nöjd med godkänt i snitt så klarar du dig säkert på 2 timmar om dagen efter föreläsningstid, vill gå ut med ett MVG-snitt så skulle jag tror att du behöver lägga 4-5 timmar om dagen.

Men det var ett tag sen jag pluggade så minnet kan säker svika mig, och jag är CivEk och inte IndEk, för IndEk så krävs det troligen mer tid.
Citera
2015-11-12, 22:42
Medlem
-zZz-s avatar
Jag pluggar industriell ekonomi och det är väldigt olika hur mycket jag pluggar, vissa perioder pluggar jag inget utöver schemalagda tillfällen, andra perioder sitter jag nästan dygnet runt. Olika från person till person vad man behöver lägga energi på. Personligen så har jag lätt för matte, teknik och programmering, men just ekonomi känns mer främmande på något sätt. Massa flummerier känns det mestadels som. Jag har dock väldigt få aktiva timmar då jag pluggar. Jag säger att jag ska plugga men gör oftast massa annat skit istället - som att sitta här t.ex.

Men räkna med MINST 40h/vecka (som är ungefär den tid man är schemalagd. Jag tycker dock inte att föreläsningar och dylikt ger lika mycket som att plugga i mindre grupper, men det är en smaksak), folk som säger att det räcker eller till och med att mindre tid räcker har inte pluggat till ingenjör, eller vill låta smarta. Förmodligen måste du 50-55h/vecka. Det är inte ovanligt att jag hör personer som sitter ca 70h/vecka.

Sen beror det också på vilka betyg man vill ha såklart. Många bryr sig inte så mycket om de klarar en kurs eller inte och tar det således inte så hårt om man kuggar någon tenta, utan räknar med att man på naturlig väg lärt sig mer till omtentatillfället. Då blir det såklart mindre studietid per vecka. Den taktiken funkar om man sätter omtentorna.
Citera
2015-11-13, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det beror givetvis på vad du kräver av dig själv i from av betyg, är du nöjd med godkänt i snitt så klarar du dig säkert på 2 timmar om dagen efter föreläsningstid, vill gå ut med ett MVG-snitt så skulle jag tror att du behöver lägga 4-5 timmar om dagen.

Men det var ett tag sen jag pluggade så minnet kan säker svika mig, och jag är CivEk och inte IndEk, för IndEk så krävs det troligen mer tid.
När pluggade du till civilekonom?
Citera
2015-11-13, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovN
Civilekonom: Pluggar själv Civilekonom och skulle vilja påstå att det inte krävs speciellt mycket plugg. Vem som helst kan "klara" av det programmet. Det beror såklart på vad du har för ambitioner: Vill du ha VG i alla ämnen kanske du måste plugga en 5-6 timmar/dag.

Industriell Ekonomi: är mer krävande än Civilekonomprogrammet. Har en kompis som pluggar Indek på KTH och han sitter hela dagarna och kvällarna för att hänga med.
Vad krävs för att bara få godkänt i alla kurser på civilekonomprogrammet? Går det på 3 timmar/dag efter föreläsningstid som en normalt funtad person?
Citera
2015-11-13, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8411143
Vad krävs för att bara få godkänt i alla kurser på civilekonomprogrammet? Går det på 3 timmar/dag efter föreläsningstid som en normalt funtad person?

Ja absolut, det ska inte vara några problem.

Det mest tidskrävande på linjen är alla förberedelser inför seminarium då det kan behövas en del tid för att gruppen ska kunna diskutera fram vettiga svar och presentationer.
Citera
2015-11-13, 23:59
Är det ett underliggande antagande om att Civ.Ek = Företagsekonomi? Isåfall ja.
Läser du nationalekonomi, med mycket ekonometri/statistik/fiansiell ekonomi, så blir det väsentligt jobbigare.
Citera
2015-11-14, 00:33
Medlem
Vilken är den mest eftertraktade inriktningen för civilekonom? Att dom får lätt jobb dessutom bra betalt.
Citera
2015-11-14, 11:49
Medlem
Javalangs avatar
Jag tror inte riktigt att de går att jämföra. Jag har några klasskamrater som läser Indek parallellt med Handelhögskolan och de säger att det är som natt och dag, att de lägger 90 % av tiden på ingenjörsstudierna och ändå får minst lika bra betyg från Handels. Det kan ju bero på att de har lättare för ekonomi än matte, fysik och programmering, men det kan också vara att man får jobba mer för samma antal högskolepoäng som ingenjör än som ekonom.

Att Indek skulle vara någon sorts "låtsasingenjör"-linje orkar jag inte kommentera. Hur lätta eller svåra studierna blir beror helt på vilka inriktningar och kurser man väljer efterhand.
Citera
2015-11-15, 22:01
Medlem
megalomanins avatar
Jag läser till civilekonom. Har rätt lätt att lära mig saker så behöver inte plugga särskilt mycket. Vi har en tenta i slutet av varje månad, och de första tre veckorna pluggar jag kanske i snitt två till fem timmar om dagen, beroende på hur det ser ut med grupparbeten osv. Vissa dagar öppnar man inte ens en bok, och andra dagar sitter man och skriver med sin grupp från nio till sju. Under tentaveckorna brukar jag snitta åtta timmars dagar i skolan, men då får man ju räkna med lunchpaus, pratpaus och ICA paus också
Citera
2015-11-15, 22:05
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8411143
När pluggade du till civilekonom?

Det var förvisso ett tag sen, blev klar vinter/våren 2003.
Senast redigerad av Pershagen76 2015-11-15 kl. 22:07.
Citera
2015-11-16, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megalomanin
Jag läser till civilekonom. Har rätt lätt att lära mig saker så behöver inte plugga särskilt mycket. Vi har en tenta i slutet av varje månad, och de första tre veckorna pluggar jag kanske i snitt två till fem timmar om dagen, beroende på hur det ser ut med grupparbeten osv. Vissa dagar öppnar man inte ens en bok, och andra dagar sitter man och skriver med sin grupp från nio till sju. Under tentaveckorna brukar jag snitta åtta timmars dagar i skolan, men då får man ju räkna med lunchpaus, pratpaus och ICA paus också
Ungefär hur många timmar i snitt tror du att du pluggar per vecka över hela civilekonomutbildningen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in