Citat:
Ursprungligen postat av
Moltas666
Det är mycket möjligt att du har rätt i det här fallet. Min poäng är att vid påkörningar bakifrån så kan det vara svårt för den enskilde att dra några medicinska slutsatser just när det har hänt. Ibland blir man dessutom lite uppjagad vilket gör att adrenalinet temporärt tar bort smärta.
Det luriga med nackskador är att dom oftast visar sig senare.
Bilen är ett fysiskt objekt och därmed inte lika viktig som hälsan. Det inträffar dock att en till synes oskadad bil efter en påkörning bakifrån trots det fått skador i bakvagnen som upptäcks i ett senare skede.
Jag har blivit påkörd bakifrån flera gånger.
Första gången, på Essingeleden i en bilkö, så blev t o m bilen, en BMW sned och fick riktas i bänk. Inget läkarbesök (då mest av okunskap).
Andra gången i en korsning. Jag hade en gammal 245:a och kände att det bumpade till när jag väntade på min tur. Inga större skador på någon av bilarna. Inget läkarbesök.
Tredje gången i en fil där en kraftig inbromsning gjordes. Jag körde samma 245:a och var alltså bil #2 i denna seriekrock där min gjutjärnsferarri kastades in i Opeln framför och jag såg t o m hur hans huvud flippade fram och tillbaka när detta hände. Bilen bakom mig som fick ta skulden fick bärgas. Volvon fick inga direkt synliga skador. Denna gång åkte jag faktiskt upp och köade ett par timmar på akuten för att dokumentera skadan då smällen var så pass kraftig. Opelägaren åkte bara vidare trots att vi protesterade.
Jag springer inte till läkare heller om jag ramlar, stukar foten eller får en blå tumme. Visserligen så kan detta kanske,
möjligen men troligen
inte leda till framtida men som täcks av någon försäkring men det är helt enkelt inte värt en massa strul på akuten för detta.
Så sårbara är vi inte.