• 1
  • 2
2015-11-12, 18:14
Medlem
Hej,

Skulle hem från jobbet idag och körde på motorvägen hem.

Tyvärr hade det en bra bit fraför skett en bilolycka med räddningstjänst på plats. Som vanligt blir alla trafikanter fartblinda och börjar småbromsa för att sedan trycka väldigt hårt på bromsen. Likadant var det denna gången och jag fick bromsa kraftigt. Personen bakom mig märkte inte detta och körde på mig lite lätt (såpass att det dunkade till men inte såpass att jag kände något).

Jag som aldrig varit iblandad i någon trafikolycka innan har ingen aning hur man ska agera. Drog på varningsblinkers och körde in på sidan av vägen, stannade dock aldrig helt utan fiskörde. Personen som körde på följde inte efter, men körde inte heller om mig.

Såg inga skador på bilen när jag kom hem. Känner ingenting i nacken mer än vad jag antar är lite placebo. Sparade regnr och sådant också för framtida bruk.

Vad ska man göra nu?

Och för framtiden, hur ska man visa för den påkörande att man avser att stanna och prata om saken?

Mvh
Senast redigerad av ympart 2015-11-12 kl. 18:18.
Citera
2015-11-12, 18:19
Bannlyst
Svårt att säga varför han eller hon agerade på det sättet. Hann du se reg.numret? Isåfall kan du ju kanske komma i kontakt med vederbörande.
Citera
2015-11-12, 18:47
Medlem
zoombos avatar
Om han sparade regnumret så lär han ha hunnit se det....

Om det bara var en lätt knuff utan synliga skador så skulle jag nog ha stannat där men det beror nog också på bilens värde och skick. Dokumentering av eventuella nackskador är nog överkurs i en så liten sammanstötning.

Annars så har rent formellt motparten gjort sig skyldig till "avvikande från olycksplats" eller vad det heter när man uppenbarligen varit inblandad i en sammanstötning och bara kört vidare utan att utreda detta med de inblandade. Ett rätt grovt brott.

Syna bilen noga. Upptäcks minsta skada så finns det läge att ta kontakt med vederbörande. Tjafsar hen så är det bara att berätta att detta är ett brott men utan vittnen kan det bli svårt att komma vidare.
Citera
2015-11-12, 18:52
Medlem
blir du påkörd ska du stanna o kolla skadorna. eftersom du inte stannade är det troligen så att föraren till drn andra bilen trodde att ni inte nuddade.
Citera
2015-11-12, 18:58
Medlem
Du ska ta kontakt med läkare omgående,för nack ock ryggskador kan visa sig senare och då måste du ha dt registrerat
Citera
2015-11-12, 19:47
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskebergh
Du ska ta kontakt med läkare omgående,för nack ock ryggskador kan visa sig senare och då måste du ha dt registrerat

Ja om det var en så pass stor knuff att huvudet kom i rörelse. Vad det som beskrivet, en lätt knuff som bara dunkade i lite, så är det rätt meningslöst att springa till läkare.
Citera
2015-11-12, 19:52
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ympart

Såg inga skador på bilen när jag kom hem. Känner ingenting i nacken mer än vad jag antar är lite placebo. Sparade regnr och sådant också för framtida bruk.

Vad ska man göra nu?

Och för framtiden, hur ska man visa för den påkörande att man avser att stanna och prata om saken?

Mvh

Detta handlar om en regelrätt påkörning bakifrån. Kontakta ditt försäkringsbolag och den som körde på dig. Skador på dig själv kan upptäckas långt senare och har man inte dokumenterat händelsen så är det kört. Samma sak med din bil.

Grejen här är ju inte att sätta dit den andra för smitning utan bara för ren dokumentation.
Citera
2015-11-12, 20:32
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Detta handlar om en regelrätt påkörning bakifrån. Kontakta ditt försäkringsbolag och den som körde på dig. Skador på dig själv kan upptäckas långt senare och har man inte dokumenterat händelsen så är det kört. Samma sak med din bil.

Grejen här är ju inte att sätta dit den andra för smitning utan bara för ren dokumentation.

Jaja säger jag igen.
Visserligen så har bilarna haft kontakt men jag springer inte till läkaren av en liten knuff där som knappt märkts. Onödigt jobb.
Citera
2015-11-12, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Om han sparade regnumret så lär han ha hunnit se det....

Om det bara var en lätt knuff utan synliga skador så skulle jag nog ha stannat där men det beror nog också på bilens värde och skick. Dokumentering av eventuella nackskador är nog överkurs i en så liten sammanstötning.

Annars så har rent formellt motparten gjort sig skyldig till "avvikande från olycksplats" eller vad det heter när man uppenbarligen varit inblandad i en sammanstötning och bara kört vidare utan att utreda detta med de inblandade. Ett rätt grovt brott.

Syna bilen noga. Upptäcks minsta skada så finns det läge att ta kontakt med vederbörande. Tjafsar hen så är det bara att berätta att detta är ett brott men utan vittnen kan det bli svårt att komma vidare.

Det känns lite som överkurs med en så liten påkörning ja, men kanske är något man får ångra senare.

Sen vad gäller bilens skador så... Det är en Mercedes ML årsmodell 12. Men den används som vår/sommar bil i Grekland och är således riktigt förstörd redan, skador överallt redan.

Så egentligen är det dels för att sätta dit den andra föraren eller om jag skulle få bestående men senare.

Hur ställer sig tråden till att man väntar till typ imorgon och känner man något då kan man hälsa på doktorn? Eller bör man sätta sig på akuten i 8 timmar inatt? (Det är det som verkligen INTE lockar)
Citera
2015-11-12, 20:59
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jaja säger jag igen.
Visserligen så har bilarna haft kontakt men jag springer inte till läkaren av en liten knuff där som knappt märkts. Onödigt jobb.

Det är mycket möjligt att du har rätt i det här fallet. Min poäng är att vid påkörningar bakifrån så kan det vara svårt för den enskilde att dra några medicinska slutsatser just när det har hänt. Ibland blir man dessutom lite uppjagad vilket gör att adrenalinet temporärt tar bort smärta.

Det luriga med nackskador är att dom oftast visar sig senare.

Bilen är ett fysiskt objekt och därmed inte lika viktig som hälsan. Det inträffar dock att en till synes oskadad bil efter en påkörning bakifrån trots det fått skador i bakvagnen som upptäcks i ett senare skede.
Citera
2015-11-12, 22:01
Medlem
Varför fortsatte du köra om du blivit påkörd? Du borde stannat bilen på första säkra plats och vinka in bilen som körde på dig. Prata med personen, byta försäkrings och kontaktuppgifter.

Knappast frågan om en smitning när du själv inte stanna bilen. Han kan ju inte springa efter dig när du fortsätter åka? Kanske trodde han att du inte bryr dig om krocken.
Citera
2015-11-12, 22:25
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är mycket möjligt att du har rätt i det här fallet. Min poäng är att vid påkörningar bakifrån så kan det vara svårt för den enskilde att dra några medicinska slutsatser just när det har hänt. Ibland blir man dessutom lite uppjagad vilket gör att adrenalinet temporärt tar bort smärta.

Det luriga med nackskador är att dom oftast visar sig senare.

Bilen är ett fysiskt objekt och därmed inte lika viktig som hälsan. Det inträffar dock att en till synes oskadad bil efter en påkörning bakifrån trots det fått skador i bakvagnen som upptäcks i ett senare skede.

Jag har blivit påkörd bakifrån flera gånger.
Första gången, på Essingeleden i en bilkö, så blev t o m bilen, en BMW sned och fick riktas i bänk. Inget läkarbesök (då mest av okunskap).
Andra gången i en korsning. Jag hade en gammal 245:a och kände att det bumpade till när jag väntade på min tur. Inga större skador på någon av bilarna. Inget läkarbesök.
Tredje gången i en fil där en kraftig inbromsning gjordes. Jag körde samma 245:a och var alltså bil #2 i denna seriekrock där min gjutjärnsferarri kastades in i Opeln framför och jag såg t o m hur hans huvud flippade fram och tillbaka när detta hände. Bilen bakom mig som fick ta skulden fick bärgas. Volvon fick inga direkt synliga skador. Denna gång åkte jag faktiskt upp och köade ett par timmar på akuten för att dokumentera skadan då smällen var så pass kraftig. Opelägaren åkte bara vidare trots att vi protesterade.

Jag springer inte till läkare heller om jag ramlar, stukar foten eller får en blå tumme. Visserligen så kan detta kanske, möjligen men troligen inte leda till framtida men som täcks av någon försäkring men det är helt enkelt inte värt en massa strul på akuten för detta. sårbara är vi inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in