• 1
  • 2
2015-11-12, 12:48
Medlem
MorkaKrafters avatar
På Svt2 nu.
http://www.svtplay.se/kanaler/svt2

Man vill bland annat att flyktingar ska hitta boenden på egen hand (gäller ej barnfamiljer, gamla).
Citera
2015-11-12, 12:50
Medlem
De tycker att flyktingar själva till exempel kan gå samman några stycken och själva hyra lägenheter och så?? Vilka lägenheter skulle det vara? Hela presskonferensen verkar helt sinnessjukt verklighetsfrånvänd.
Citera
2015-11-12, 12:55
Medlem
MorkaKrafters avatar
Äntligen ska asylsökande få arbeta och praktisera. När arbetsmarknaden skriker efter deras kompetens
Citera
2015-11-12, 12:57
Medlem
Är det en presskonferens på skämt från centerns sida? Allt är bara drömmar, lögner och fantasier.
Citera
2015-11-12, 12:59
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Hur kan alliansen överleva detta? Flyktingfrågan som absolut är den största frågan nu är partierna helt oenade om. C borde absolut inte få vara med och istället bilda sin egen allians med S.

Om alliansen trots allt överlever så bevisar det vilket jävla hyckleri det är och allt förtroende för att få igenom några frågor borde fallera.
Citera
2015-11-12, 13:00
Medlem
Guitarsmokes avatar
Centerpartiet uppges tysta intern migrationskritik

Citat:
Staffan Danielsson, partiets suppleant i socialutskottet, skriver i dag på sin blogg att han stängts av från att diskutera migrationsfrågor på riksdagsgruppens möten av gruppledaren Anders W Jonsson.

– Jag förstår inte att han tillgriper en sån här radikal åtgärd, som förhindrar mig att utföra mitt väljaruppdrag från Östergötland, säger Staffan Danielsson (C), till Ekot.

– Jag är djupt chockad upprörd och ledsen över detta.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6300324

Tja, vad ska man säga? C visar prov på makalös tondövhet.
Citera
2015-11-12, 13:01
Medlem
Badios avatar
Centerns tre stora reformförslag i sin helhet.

De asylsökande ska själva få ansvar för att hitta boende och gränsen för ensamkommande ska sänkas till 15 år.
I dag presenterar Centerpartiet flera förslag för att möta den akuta flyktingsituationen.
– Vi lägger nu fram stora reformer för att öka mottagningskapaciteten, minska kostnaderna och korta vägen till jobb, säger Centerpartiets tillförordnade partiledare Anders W Jonsson.

1.
Citat:
Centerpartiet föreslår nu att ansvaret för att hitta bostad överförs till de asylsökande. Migrationsverkets arbete med att hitta boende bör upphöra, för att frigöra kapacitet till att handlägga den stora mängd asylärenden som kommer in.

I stället ska huvudregeln vara att den asylsökande med hjälp av dagersättningen själv ska ansvara för sin egen boendesituation.

– Det här är initiativrika människor som lyckats ta sig hela vägen hit. Vi vill ge dem större möjlighet och ökat ansvar att hitta en bostad på egen hand, ett boende som annars inte skulle ha använts, till exempel enskilda lägenheter som Migrationsverket har svårt att upphandla, säger Anders W Jonsson.

För att underlätta för asylsökande att skaffa bostad vill vi fördubbla dagsersättningen. Enbart personer som tillhör vissa utsatta grupper bör, efter biståndsbedömning, få hjälp med boende. Det ska då skötas av kommunerna, som själva får vara med i bedömningen av kapacitet.
2.
Citat:
Centerpartiet föreslår i dag också att ensamkommande som fyllt 15 år ska placeras i de asylboenden för utsatta grupper som kommunerna tillhandahåller. De ska få samma ersättning som vuxna asylsökande.

– Det är orimligt att ungdomar i dag sätts på boenden som kostar 2 000 kronor per dag och som är utformade för att hantera ungdomar med mycket svåra sociala problem. En stor del av de ensamkommande skulle ges mycket större möjligheter att snabbt etablera sig om de fick flexiblare och mer ändamålsenliga boenden, säger Johanna Jönsson, integrationspolitisk talesperson i Centerpartiet.

Krävs särskild vård eller omsorg kan man fortsatt placeras i familjehem eller stödboende. Barn under 15 år ska precis som i dag placeras i familjehem och stödboende.
3.
Citat:
Det tredje förslaget som Centerpartiet lägger fram i dag handlar om att korta vägen till jobb. För att flyktingar snabbt ska komma in i arbete behövs betydligt snabbare insatser på flera plan och betydligt mer arbetsmarknadsanpassade system i mottagandet.

Vi föreslår därför att man bör låta alla asylsökande arbeta.

I dag är grundregeln att en person som saknar uppehållstillstånd inte får arbeta, men en asylsökande kan beviljas undantag. Vi vill vända på detta. Istället för att arbetsförbud ska vara regel vill vi tillåta alla att arbeta som utgångspunkt.
https://www.centerpartiet.se/2015/11...ingmottagande/
Citera
2015-11-12, 13:01
Medlem
Hehehe, är det sant de framfört att flyktingarna själva ska hitta boenden och att de är eftertraktade på arbetsmarknaden?

Centerpartiet, drömmarnas värld. Men lite krasst sett så oroar deras politiska syn på det hela mig litegranna. I själva verket verkar Centern vilja säga att nu får de klara sig själva. Sverige behöver inte göra någonting för att hjälpa dem.

Låt alla flyktingar komma hit, hitta sig en bostad och ett arbete. De får klara sig själva.

På sätt och vis är det väl den mest radikala åsikten och skulle avstyra flyktingströmmen helt och hållet eftersom den grundas på löftet om boende, mat och bidragspengar, dvs en garanti att bli försörjda.

Jag har varit för att man sänker åldern för att räknas som ett barn, som behöver extra skydd och stöd. Att vilja sänka den till 15 år är för mig en halleluja-upplevelse. YES!!

Att alla får jobba är en företagardröm, det innebär en äkta konkurrens om de lätta jobben som inte kräver någon speciell kompetens. Låglönejobbsatsning 100%. Men det rimmar också väl med att flyktingarna får klara sig själva.

Centern nämner fördubblade bidrag? Hmm...? Å vad säger centern om speciella bidrag till arbetsgivare som anställer flyktingar? Får de lönen betald av staten?

Sedan då den springande punkten. Vilka bostäder? Hahahaha...
Senast redigerad av endumbonde 2015-11-12 kl. 13:08.
Citera
2015-11-12, 13:02
Medlem
Newcastle76s avatar
C är ju värre än Mp!
Citera
2015-11-12, 13:05
Bannlyst
En delvis liberal inställning, men dock skall bidragen bort så är detta något jag kan ställa mig bakom.
Citera
2015-11-12, 13:06
Medlem
Badios avatar
Förslaget att sänka ensamkommande till 15 år tycker jag är vettigt. Men var nog också det enda.
Citera
2015-11-12, 13:06
Medlem
Pre 1914s avatar
Så länge man släpper in asylsökande ska man också ta hand om dem, och omhändertagandet behöver inte vara mer än knäckebröd och vatten och en någorlunda varm lokal att sova i.
Att bara släppa in dem och sen säga att de får hitta mat och bostad själv är rent svineri och väldigt mycket värre än att införa den inpasseringskontroll som deras partiledare chockats svårt av.

Centern har uppenbarligen fortfarande stora problem och opinionsframgångarna var nog mest luft som snart pyst igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in