2015-11-12, 07:40
Medlem
10 mil är inom pendlingsavstånd, och då är du skyldig att åka till intervjun, om du inte har synnerliga skäl att tacka nej.
Citera
2015-11-12, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
10 mil är inom pendlingsavstånd, och då är du skyldig att åka till intervjun, om du inte har synnerliga skäl att tacka nej.
Nä, att begära 20 mils åkande för sketet telefonförsäljarejobb är fantastiskt orimligt
Citera
2015-11-12, 12:22
Medlem
Det är sådana här idioter som borde ha ett piskrapp... Jag försöker åtmindstonde och jag har viljan. Men det skiter sig ändå. Men här har vi ett exempel på medvetet utnyttjande utav systemet.. skäms på dig!

Bara en tidsfråga innan du blir avstängd och står med 0 kr i ersättning.
Citera
2015-11-12, 12:43
Medlem
UtanEkorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSvartaBollen
Nä, att begära 20 mils åkande för sketet telefonförsäljarejobb är fantastiskt orimligt

Det är inte på något sätt orimligt med 10 mil enkel pendling. Jobben finns där de finns, samhället skall inte uppbära personer som vara vill ha bekväma jobb runt hörnet
Citera
2015-11-12, 18:20
Medlem
10 mil låter jävligt. Jag hade nog skitit i den intervjun också. Det är säkert ett deltidsjobb också bara
Citera
2015-11-12, 18:23
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Tja, företaget kan kontakta Arbetsförmedlingen som då kan besluta om att dra in din A-kassa. Inte värt att satsa på, om du absolut inte vill ha jobbet så gå dit och gör den dplig intervju istället.
Citera
2015-11-12, 23:01
Medlem
Bunnys avatar
Som arbetsförmedlare har man inget intresse i att kontrollera om folk sökt dom jobb dom säger att dom sökt, och om dom eventuellt tackat nej till intervju, tackat nej till jobbet eller nåt liknande. Än mindre har man tid med sånt.

95 av 100 som söker jobb gör det för att dom vill ha jobbet, då är det dåligt använd tid på att hålla på att jaga dom resterande 5 procenten. Bättre då att lägga tiden på att hjälpa dom som vill ha jobb, men inte alltid är speciellt bra på att vare sig hitta dom eller söka dom.

Men, eftersom Af har ansvar för att följa upp att de som har ersättning är aktivt arbetssökande, sker uppföljningar på olika sätt. Dessutom, vilket väl bör tilläggas, om Af får info från till exempel en arbetsgivare att en person inte vill ha ett jobb, så följs det givetvis upp.

Vad gäller regler, som också diskuterats i tråden, så har dom flesta arbetssökande ett så kallat "sökområde" som är detsamma som hela landet. Det innebär att dom förväntas söka de lämpliga arbeten dom hittar, var dom än ligger. Om ett arbete är "lämpligt", som det heter, beror alltså inte på var det ligger. Vilka inskränkningar som finns framgår av IAF: s regelsamling kring lämpligt arbete:
http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-111/
Citera
2015-11-14, 08:41
Medlem
Vill du inte gå på intervjun så svara att du vill dra tillbaka din ansökan och be om ursäkt för att du har tagit upp deras tid. När du skriver att du inte kan komma tror de såklart att du fortfarande är intresserade men att du har förhinder på just den dagen.

Nej, du kan inte bara skita i att dyka upp, tacka inte ja till ett möte med dem om du inte tänker komma. Så jävla svårt är det väl inte att ha lite social förmåga?
Senast redigerad av FranzIam 2015-11-14 kl. 08:43.
Citera
2015-11-15, 21:39
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryJaneInMeBrain
Om jag svarar med att jag fått ett annat jobb erbjudande då ? är det inte lite långsökt att dom anstränger sig för att kontakta arbetsförmedligen ?

Sen att dom inte ringer utan skickar mail tycker jag är väldigt skumt, kan väl bara säga att jag inte kollat min mail senaste dagarna ...

Och nej jag orkar inte åka 10 mil för ett nystartat callcenter piss jobb när jag haft ett bra jobb senaste 4 åren.

Du lever i det förflutna. Du var drottning för fyra år sedan, nu befinner du dig på de lägre skikten i yrkeslivet.

Det är ju bara att åka dit och göra dåligt ifrån dig om du inte vill ha jobbet. Säg att du har telefonskräck osv.

Varför söker du jobb tio mil ifrån dig som du inte ens vill ha?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in