2015-11-11, 14:30
Medlem
Hej!
Frågan lyder:
Efterfrågan på en vara X skiftar till höger om:

i) priset på vara X ökar.
ii) priset på vara X minskar.
iii) priset på vara Y ökar och Y är ett substitut till X.
iv) priset på vara Y ökar och Y är ett komplement till X.
v) Inget av ovanstående är riktigt, eftersom . . .

Och det jag undrar är, varför skiftar inte efterfrågan på vara X till höger om priset på vara X minskar?
Om priset minskar så bör väll efterfrågan öka? JAg förstår inte detta riktigt..

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, tack på förhand.
Citera
2015-11-13, 22:50
Medlem
Har du missat att det finns en eget tråd för skoluppgifter?
Citera
2015-11-13, 23:35
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
iii) är rätt, orkar inte fördjupa mig, men tänk "smör blir dyrare, då kommer man till ett givet pris på margarin efterfråga mer margarin", substituera smör mot margarin om så vill. Alltså skiftar E-funktionen till höger.

Frågan du ställer indikerar dock att du bör gå igenom basics m läraren på "extramottagning" eller nåt, går inte att dra här.

Frågan i sig, avslöjar dock att examinatorn troligtvis - givet de fåniga dimridåerna med omkastad kausalitet i ett och två, vore kul att höra hela femman - är en adjunkt med mindervärdeskomplex, typisk mikronom på valfritt lärosäte således.
Citera
2015-11-13, 23:49
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Dessutom, har du svarat v) borde du i den bästa av världar komma undan med att inget sägs om att det är "normala varor" och inte s k Veblenvara/-or som avses. Måste specificeras. Det "antas" så jävla mycket inom mikron att fanskapet som gjort frågan inte kan "anta" att tentanden förutsätter normalvaror. Men det kommer adjunkten troligtvis inte begripa, och enär examinator är kejsare i sitt eget rike så ligger landet som det är.

Skulle önska att jag kunde anta (sic!) att det rör sig om Malmö högskola, men så behöver det inte alls vara (sic! "vara" - normalvara? )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in