2005-11-03, 20:43
Medlem
Azeems avatar
Hej!
Har börjat på mitt projektarbete nu!
Mitt projekt är en novell som ska utspela sig i rymden. Förslagsvis en bemannad rymdstation alternativt en rymdfärja. Hela grejen är att jag gillar att skriva men att bara skriva en novell var lite tunnt. Därför placera jag den i en miljö jag inte känner så mycket till. Nu har jag läst på lite men jag känner inte riktigt att jag fått någon riktig "rymdkänsla".

Min fråga är alltså, finns det något sorts rymdupplevelse-centrum någonstans? Något museum eller något liknande? Gärna i närheten.
Saker jag skulle vilja göra är tex.

*Ha på sig en rymddräkt
*Äta "rymdmat"
*Uppleva tyngdlöshet
*Se hur en rymdstation/rymdfärja ser ut inuti i verkligheten
*Se något sorts träningsschema för astronauter
*Prata med någon som varit i rymden och dennes familj
*Känna på lite extrema G-krafter

Ja, på den vägen. "Vardagen" för en astronaut liksom.
Tacksam för alla svar!
Citera
2005-11-09, 13:22
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azeem
Hej!
Har börjat på mitt projektarbete nu!
Mitt projekt är en novell som ska utspela sig i rymden. Förslagsvis en bemannad rymdstation alternativt en rymdfärja. Hela grejen är att jag gillar att skriva men att bara skriva en novell var lite tunnt. Därför placera jag den i en miljö jag inte känner så mycket till. Nu har jag läst på lite men jag känner inte riktigt att jag fått någon riktig "rymdkänsla".

Min fråga är alltså, finns det något sorts rymdupplevelse-centrum någonstans? Något museum eller något liknande? Gärna i närheten.
Saker jag skulle vilja göra är tex.

...

Dina krav är tyvärr antagligen lite svåra att uppfylla eftersom sverige inte har ett bemannat rymdprogram och därför inga museer som kan visa det du vill ha.

Citat:
Uppleva tyngdlöshet

För att uppleva tyngdlöshet i luft måste du befinna dig i en 'låda' som rör sig nedåt med samma acceleration som gravitationsaccelerationen. Detta kan upplevas i särskilda flygplan som rör sig längs en parabolisk kurva. Företaget NoGravity erbjuder en flygtur i ett sådant plan. En heldagstur med diverse aktiviteteter + tyngdlöshet går loss på ca 30 000 + skatt och genomförs i Fort Lauderdale.

Citat:
Se hur en rymdstation/rymdfärja ser ut inuti i verkligheten
Ha på sig en rymddräkt
Äta "rymdmat"

Det lättaste sättet är nog att titta på IMAX-filmen om rymdstationen. Det finns ingen rymdstation på jorden eftersom den vi har uppe nu är den första (mig veterligen) och jag tvivlar på att man byggt upp en exakt kopia som är tillgänglig för allmänheten.

För att tillfredställa sin nyfikenhet bör du nog bege dig till "National Air and Space Museum" i Virginia, USA. Där kan du se diverse rymdfarkoster.

http://www.nasm.si.edu/collections/space/space.html

Citat:
Se något sorts träningsschema för astronauter
Prata med någon som varit i rymden och dennes familj

Det blir nog svårt att prata med någon som har varit i rymden eftersom ingen svensk har varit uppe ännu. Dock har Christer Fuglesang tränat flera år och det är planerat att han ska får göra sin rymdfärd snart. Här kan du läsa hans nyhetsbrev där han pratar om träning och förberedelser.

http://www.rymdstyrelsen.se/fuglesang_nybrev_index.shtml

Fuglesangs hemsida: http://www.fuglesang.se/

Citat:
Känna på lite extrema G-krafter

Det finns nog flera sätt att göra detta. Bland annat kan du ta en kurs för att få formel 3 licens.

http://www.drivingevent.com/
Citera
2005-11-09, 15:01
Medlem
Jomazis avatar
G-krafter och (kortvarig) tyngdlöshet - åk karusell.
Citera
2005-11-09, 15:34
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
G-krafter och (kortvarig) tyngdlöshet - åk karusell.

Hur menar du att man blir tyngdlös när man åker karusell? Eller menar du att tyngdkraften känns av mindre p g a en större acceleration i en annan riktning?
Citera
2005-11-09, 20:18
Medlem
Jomazis avatar
Åker man uppskjutet så har man väl halvannan sekund i fritt fall? Just nu har iofs Liseberg säsongsstängt. Sen får man väl uppleva en handfull G-krafter i den där snurran som ställer sig lodrätt. Det kan kanske ge en liten idé om vad det handlar om även om det är långt ifrån att vara tyngdlös eller uppleva stora G-krafter en längre tid.
Citera
2005-11-09, 20:29
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Åker man uppskjutet så har man väl halvannan sekund i fritt fall? Just nu har iofs Liseberg säsongsstängt. Sen får man väl uppleva en handfull G-krafter i den där snurran som ställer sig lodrätt. Det kan kanske ge en liten idé om vad det handlar om även om det är långt ifrån att vara tyngdlös eller uppleva stora G-krafter en längre tid.

Ok, med fritt fall förstår jag (om den nu verkligen accelererar med 9.8 m/s^2). Jag reagerade mot ordet karusell.

Sen är det en viss skillnad på att åka fritt fall på Gröna Lund (icke Liseberg ) och att uppleva tyngdlöshet i ett plan eller i rymden eftersom man under fritt fall känner ett starkt vinddrag mot ansiktet och ser omgivningen röra på sig. Det är nog väldigt annorlunda när allt är 'stilla'.

Jag hittade nu data om fritt fall på Gröna Lund och det är verkligen fritt fall med - 1 g i tre sekunder, och sedan hela 5 g (!) i uppbromsningen.

http://www.physto.se/gronalund/frittfall/rindex.html
Citera
2005-11-10, 09:49
Medlem
Acklacks avatar
Kolla in lite rymdfilmer, fast välj med omsorg.
Bra:Apollo 13 filmen och serien som gick på SVT, kommer inte ihåg vad den hette

Dålig: Moonraker, ur rymdperspektiv.

OT:
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Sen är det en viss skillnad på att åka fritt fall på Gröna Lund (icke Liseberg ) och att uppleva tyngdlöshet i ett plan eller i rymden eftersom man under fritt fall känner ett starkt vinddrag mot ansiktet och ser omgivningen röra på sig. Det är nog väldigt annorlunda när allt är 'stilla'.

Jag hittade nu data om fritt fall på Gröna Lund och det är verkligen fritt fall med - 1 g i tre sekunder, och sedan hela 5 g (!) i uppbromsningen.
http://www.physto.se/gronalund/frittfall/rindex.html

För höjdskräcken är snabbare än fritt fall
http://liseberg.se/Liseberg/Svenska/Liseberg+Island/Lisebergparken/Åkattraktioner/höjdskräcken.htm
å visst, det är inget märkvärdigt med att accellerera snabbare än fritt fall. men ändå...
Citera
2005-11-10, 23:41
Medlem
stokastisks avatar
För att till viss del uppleva tyngdlöshet, pröva på att dyka. Särskilt nu i vintertid känns dykning i Sverige jädrigt likt hur jag tror en rymdpromenad skulle kännas; klumpigt (torrdräkt, luftpaket, väst, otympliga handskar etc.), inga referenser att tala om, rätt utsatt och relativt likt tyngdlöshet (om du är bra på att avväga dig). Merparten av EVA-övningarna sker ju i en gigantisk undervattensbassäng.

Dagens rymdmat är tämligen smaklös. En hel del förbättringar har skett de senaste åren, men det ligger fortfarande lite guldburk över den. Kolla skyttelmenyn här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in