2015-11-10, 16:11
Medlem
Hej!

Ska investera sparade pengar i fonder den närmaste tiden. Har valt ut 20 olika, 5 med 4* och 15 med 5*. Har försökt diversifiera och allokera så bra som möjligt, och har preliminärt bestämt mig för att dela upp köpen på månadsbasis över de närmaste 12 månaderna.

Lagt ner rätt mycket tid på att hitta fonder som dels;

1. Slår index (i den mån man kan dra den slutsatsen)
2. Bra rating
3. Någorlunda bra motståndskraft mot börsfall

Har valt nedanstående 20 och hade gärna uppskattat all form av input från er. Dels när det gäller val av fonder och dels strategin att dela upp köpen över de närmaste 12 månaderna. Min investeringshorisont är +5 år.

Tack

Caprifol Nordiska Fonden
285,03 0,00 1,00 5 Hög (6 av 7)
Carnegie Swedish Small Cap 1A
280,15 0,89 1,60 4 Hög (6 av 7)
Delphi Nordic
27 867,23 -0,39 2,00 5 Hög (6 av 7)
DNB Global Indeks
233,63 0,69 0,30 5 Medel (5 av 7)
DNB Nordic Technology
925,42 1,09 1,50 5 Hög (6 av 7)
DNB Sweden Micro Cap
766,05 -0,06 1,50 5 Hög (6 av 7)
Evli Sverige Småbolag B
3 242,77 0,21 1,60 5 Hög (6 av 7)
FIM Sahara A
184,22 -1,56 2,20 4 Medel (5 av 7)
First State Asia Pac Lead A (Ack)
62,51 -1,13 1,50 5 Medel (5 av 7)
First State Glbl Lstd Infras A GBP Acc
22,73 -2,37 1,50 5 Medel (5 av 7)
Handelsbanken Norden Selektiv (A1 SEK)
307,13 -0,19 1,85 5 Hög (6 av 7)
Inside Canada
147,73 -0,39 1,60 5 Medel (4 av 7)
Invesco Korean Equity A Inc
280,80 -3,53 2,00 5 Hög (6 av 7)
JPM Global Healthcare A (acc) USD
2 522,76 -0,16 1,50 5 Hög (6 av 7)
Lannebo Småbolag
72,94 0,22 1,60 5 Hög (6 av 7)
SEB Bioteknikfond - Lux SEK
1 106,62 1,15 1,50 4 Hög (6 av 7)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
249,82 -0,43 0,20 5 Hög (6 av 7)
Spiltan Aktiefond Småland
307,21 -0,01 1,50 4 Hög (6 av 7)
Spiltan Aktiefond Stabil
510,83 -0,28 1,50 4 Hög (6 av 7)
SPP Aktiefond Stabil A
152,05 -0,49 0,70 - Medel (5 av 7)
Citera
2015-11-10, 16:41
Medlem
Razys avatar
Rent spontant kan jag bara säga att fonderna, bortsett från några få, har alldeles för hög förvaltningsavgift. På sikt spelar faktiskt avgiften stor roll och den äter upp stora delar av ditt kapital.

Jämför olika fondavgifter och vad de gör för skillnad:
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifter/
Citera
2015-11-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Rent spontant kan jag bara säga att fonderna, bortsett från några få, har alldeles för hög förvaltningsavgift. På sikt spelar faktiskt avgiften stor roll och den äter upp stora delar av ditt kapital.

Jämför olika fondavgifter och vad de gör för skillnad:
https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-for-fondavgifter/

Visst är det så, men om fonden avkastat bättre än index under längre tidsperioder så är fonden värd att betala en högre avgift för enligt mig. De flesta fonder presterar sämre än index till följd av att förvaltaren inte klarar att besegra den höga avgiften, men så är det inte för alla.

Ibland känns det som att de senaste årens populäraste fondråd; "välj indexfond med så låg avgift som möjligt" är överdrivet. Fonder med lång historik och erfarna och kunniga förvaltare kan motivera en högre avgift.
Citera
2015-11-11, 12:32
Medlem
RostigHinks avatar
Det var en brokig samling...

Caprifol väljer jag bort direkt. Handlas en gång i kvartalet och har rörlig avgift.

Svenska småbolag: välj DNB eller Carnegie eller båda. Skippa resten av småbolagen.

De jag skulle välja är:
Carnegie Swedish Small Cap 1A (och/eller DNB)
DNB Global Indeks (eller någon annan billig globalindex)
DNB Nordic Technology
DNB Sweden Micro Cap (och/eller Carnegie)
Inside Canada
SEB Bioteknikfond - Lux SEK (fast jag skulle tagit UBS fond)

Fonder jag skulle valt utöver listan:
Fidelity ASEAN A-Acc-USD (eller några länderfonder där)
Skandia Time Global

Jag struntar medvetet i Nordenfonder. Av BRIC-länderna ser jag inget idag men om något år kanske något av dem börjar gå bra.
Citera
2015-11-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det var en brokig samling...

Caprifol väljer jag bort direkt. Handlas en gång i kvartalet och har rörlig avgift.

Svenska småbolag: välj DNB eller Carnegie eller båda. Skippa resten av småbolagen.

De jag skulle välja är:
Carnegie Swedish Small Cap 1A (och/eller DNB)
DNB Global Indeks (eller någon annan billig globalindex)
DNB Nordic Technology
DNB Sweden Micro Cap (och/eller Carnegie)
Inside Canada
SEB Bioteknikfond - Lux SEK (fast jag skulle tagit UBS fond)

Fonder jag skulle valt utöver listan:
Fidelity ASEAN A-Acc-USD (eller några länderfonder där)
Skandia Time Global

Jag struntar medvetet i Nordenfonder. Av BRIC-länderna ser jag inget idag men om något år kanske något av dem börjar gå bra.

Fidelity ASEAN A-Acc-USD har inte gått bra i USD senaste 5 åren, minus ca 6%. Varför rekommenderar du den fonden? Jag har valt First States Asienfonden i den kategorin...

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/63/first-state-asia-pac-lead-a-ack

Caprifolfondens kvartalshandel har jag inga problem då jag kommer ligga inne under väldigt tid. Den rörliga avgiften är dock ett minus. Samtidigt har dess jmf-index VINX_SEK_NI gått upp ca 110 % mot Caprifols ca 185 % sedan start 2009-09-01.

Skandia Time Blobal har jag kikat på och övervägt att ha med. Den ser väldigt fin ut de senaste 5 åren. Bläddrar man bakåt tills före IT-kraschen så är den dock back senaste 15 åren tack vare extremt hårt fall i början av 2000-talet. Sen har den utvecklats allmänt svagt fram till 2011 ungefär där den drar iväg rejält. Jag gick aldrig vidare och kollade huruvida förvaltare kanske kommit igång? Valde istället bort den och tog DNB Global Indeks och Lancelot Camelot (som jag redan har via privatförvaltare). Jämför man Skandia Time Global med DNB Global sen start 2010 så har Skandia dock gått mkt bättre...

Har inget förvaltarbyte skett hos Skandia sen 2000 så antar jag att man själv förstorar upp en eventuell skicklighetsförklaring och att skillnaden i utveckling kan förklaras av tur och tillfälligheter?

Norden har gått bra senaste åren, ingen vet hur framtiden ser ut. Jag kommer hålla hårt på att ombalansera https://vimeo.com/131485643 min fondportfölj för att på så sätt "köpa billigt och sälja dyrt" när det gäller fördelningen branscher och länder...

Hur ser du på ombalansering?
Citera
2015-11-11, 18:25
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Fidelity ASEAN A-Acc-USD har inte gått bra i USD senaste 5 åren, minus ca 6%. Varför rekommenderar du den fonden? Jag har valt First States Asienfonden i den kategorin...

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/63/first-state-asia-pac-lead-a-ack

Caprifolfondens kvartalshandel har jag inga problem då jag kommer ligga inne under väldigt tid. Den rörliga avgiften är dock ett minus. Samtidigt har dess jmf-index VINX_SEK_NI gått upp ca 110 % mot Caprifols ca 185 % sedan start 2009-09-01.

Skandia Time Blobal har jag kikat på och övervägt att ha med. Den ser väldigt fin ut de senaste 5 åren. Bläddrar man bakåt tills före IT-kraschen så är den dock back senaste 15 åren tack vare extremt hårt fall i början av 2000-talet. Sen har den utvecklats allmänt svagt fram till 2011 ungefär där den drar iväg rejält. Jag gick aldrig vidare och kollade huruvida förvaltare kanske kommit igång? Valde istället bort den och tog DNB Global Indeks och Lancelot Camelot (som jag redan har via privatförvaltare). Jämför man Skandia Time Global med DNB Global sen start 2010 så har Skandia dock gått mkt bättre...

Har inget förvaltarbyte skett hos Skandia sen 2000 så antar jag att man själv förstorar upp en eventuell skicklighetsförklaring och att skillnaden i utveckling kan förklaras av tur och tillfälligheter?

Norden har gått bra senaste åren, ingen vet hur framtiden ser ut. Jag kommer hålla hårt på att ombalansera https://vimeo.com/131485643 min fondportfölj för att på så sätt "köpa billigt och sälja dyrt" när det gäller fördelningen branscher och länder...

Hur ser du på ombalansering?
Vad gäller ASEAN så tittar jag inte i backspegeln utan bedömer potentialen 5 år framåt. Jag tror den är större än i First States fond som har mycket Kina och tigrarna där potentialen inte är så stor.

Caprifol har aldrig bevisat hur den går i nedgång. Jag vill ha möjlighet att dumpa en fond på dagen, kvartalshandel är en ytterligare risk man får ha med i beräkningarna. Men vi anske har olika syn på långsiktighet, går en fond bra behåller jag den, annars säljer jag. Jag får intrycket att du ämnar välja ett antal fonder att spara i och aldrig sälja. Ingen människa i världen kan förutspå vilka fonder som slagit index om 10 år så om du har den filosofin rekommenderar jag enbart indexfonder.
Citera
2015-11-11, 20:30
Medlem
Citat:
Vad gäller ASEAN så tittar jag inte i backspegeln utan bedömer potentialen 5 år framåt. Jag tror den är större än i First States fond som har mycket Kina och tigrarna där potentialen inte är så stor.

Caprifol har aldrig bevisat hur den går i nedgång. Jag vill ha möjlighet att dumpa en fond på dagen, kvartalshandel är en ytterligare risk man får ha med i beräkningarna. Men vi anske har olika syn på långsiktighet, går en fond bra behåller jag den, annars säljer jag. Jag får intrycket att du ämnar välja ett antal fonder att spara i och aldrig sälja. Ingen människa i världen kan förutspå vilka fonder som slagit index om 10 år så om du har den filosofin rekommenderar jag enbart indexfonder.

ASEAN har 99.7 % i Asien exkl Japan. First State har 80.5 % i Asien exkl Japan, 17 % i Australien och Nya Zeeland.

Jag är ute efter att hitta så bra förutsättningar som möjligt. Kommer ombalansera varje år utifrån utvecklingen för att på så sätt köpa billigt och sälja dyrt. Ska bara se till att min utgångspunkt i val av fonder och fördelning är bra...

Svårt??? Nää...
Citera
2015-11-11, 20:35
Medlem
RostigHinks avatar
Men snälla rara, det är självklart att ASEAN är enbart Asien då länderna ligger där. Om du inte sätter dig in i exakt hur fonderna placerar så... lycka till.
Citera
2015-11-11, 21:41
Medlem
Citat:
Men snälla rara, det är självklart att ASEAN är enbart Asien då länderna ligger där. Om du inte sätter dig in i exakt hur fonderna placerar så... lycka till.

Oj missade att det var olika underkategorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in