• 1
  • 2
2005-11-03, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
Förr i tiden kunde man tilläggsdubba. Tror knappt att det går nu för tiden. Förr så var dubben mycket sämre och då fanns det extrahål (reservplatser) i däcken så man kunde komplettera med nya dubb när dom gamla var nerslitna. Nya däck har aldrig extrahål.

Även om du har mönster kvar i däcken så är förmodligen gummit så hårt att det knappt är värt att lägga ner pengar på dom däcken. Vinterdäck blir olagliga om det är mindre än 3mm mönsterdjup kvar.

Hmm... Det tråkiga i så fall är att däcken knappt är slitna alls, om man ser på mönstren.. det är dubben som är kassa.. Det är definitivt mer än 3 mm kvar iaf.
Citera
2005-11-03, 21:27
Medlem
Jaja, det var förr i tiden när vinterdäck kunde kallas vinterdäck och det var gummiblandningar som man kunde borra o dona i även om det bara var fyra-fem millimeter kvar av mönsterdjupet. Men i dag så är vinterdäck en färskvara, nästan som mjölk, och därför finns det inte utrymme för tilläggsdubbning och därför är dubbdäck fabriksdubbade. Fördelen är att de befintliga dubben sitter bättre än tidigare och tål långa körningar på asfalt.
Nackdelen är att när dom väl är ett par år och slitna så är det bara att kasta dom om du vill åka säkert med dubb.
Och nu pratar jag om nytillverkade däck, typ Michelin, Nokian m.fl och inga dåliga regummeringar som mer o mer görs av tvivelaktiga tillverkare t.ex. övervintrande pizzabagare. Dessa bagare bryr sig inte om dom sätter eld på en halv stadsdel, bara dom får sålt sina däck för en hundring per styck.
Citera
2005-11-03, 21:55
Medlem
flygers avatar
Vilka hemska minnen den här tråden framkallar.

Praoade på en däckverkstad när jag gick i högstadiet detta var mitt under vintern så det hände nästan ingenting där. Det som hände var en taxi som kom in med punka och att vi monterade vinterhjul på en fabriksny bil som skulle levereras till kund.

Så alla annan tid fick man sitta och tilläggsdubba däck, och det var inte ett dugg kul. Då var det betydligt roligare att sitta i fikarummet och läsa porrtidningar.
Citera
2005-11-04, 10:55
Medlem
pepsoxs avatar
Okey, lite mer dubbdäcksteori: Förr i tiden så var hela dubben gjord i ett helt stycke stål. Det här innebar att det var svårt att få däcken och dubben att slitas jämt. När däcken var nya och gummit mjukt så slets däcken mer än dubben och sen när däcken blev gamla och hårda så slets dubben mer än däcken. Så antingen så hade man inga dubbar alls, med medföljande effekt, eller så kanade man omkring på dubbar med alldeles för stort utstick (skridsko-effekt).

När dubben var utslitna så kunde man dock förlänga livslängden på däcken genom att helt enkelt kompletta med fler dubb.

Nu för tiden så är det bara stiftet i dubben som är tillverkade i stål. Resten av dubben är tillverkad av lättmetall. Stiftet är instucket i en lättmetallhylsa. Vart eftersom däcket slits så trycks stiftet längre in i lättmetallhylsa och man får hela tiden samma dubbutstick. Dessutom så är hel konstruktion mycket lättare vilket även innebär bättre komfort och mindre slitage på vägarna.
Citera
2005-11-04, 15:57
Medlem
Så, nu har jag bitit i det sura äpplet och införskaffat nya vinterdäck! Känns skönt att för en gångs skull ha dom på innan snön fallit
Citera
2010-10-08, 17:32
Medlem
toby79s avatar
Jag frågade faktiskt min lokala däckkrängare om det för en tid sedan och han sa att man dubbar inte om vanliga däck längre. Det hade att göra med mönstren som nu har så mycket sajpningar.

För egen del har det inte varit aktuellt, har man inte råd med bra däck på kärran så ska man nog överväga om man behöver ha bil under den hala årstiden. Både för sig själv och för andras skull.

Nu var det en till gammal tråd jag svarade i såg jag. Men det bjuder jag på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in