Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-11-09, 20:55
Medlem
Så fick det här tipset från min ssk att käka omeprazol. Min mage mår dåligt eftersom jag råkar ha snus i munnen och snuset trillar in ibland i magen. Enligt ssk försäkran är det "ofarligt" och vanligt bland snusare. Så jag köpte en ask omeprazol och undrar nu om det hjälper. Mina besvär är jobbiga särskilt på kvällen. Det blir het som lava och bubblar. Så ska testa omeprazol. Någon som kan ge svar om det verkar skonsamt för magen? Vad händer om omeprazol inte verkar? Allas tips är välkomna!
Citera
2015-11-09, 21:03
Medlem
Jag äter den medicinen för jag har problem själv. Medicinen börjar inte värka direkt, jag upplever att man får hålla på några dagar. Jag tar Novalucol också. Ät så "snäll" mat som möjligt. Inga kryddor och skit. Lycka till
Citera
2015-11-09, 21:06
Medlem
Blir nog bra med omeprazol, lite av en allround medicin för magen. Allt från Magsår till folk som gjort gastric ges omeprazol....
Citera
2015-11-09, 21:08
Medlem
Thieveryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socktrix
Jag äter den medicinen för jag har problem själv. Medicinen börjar inte värka direkt, jag upplever att man får hålla på några dagar. Jag tar Novalucol också. Ät så "snäll" mat som möjligt. Inga kryddor och skit. Lycka till

Värre än kryddig mat är av erfarenhet friterad mat. Det går väl att käka ibland men käkar man för mycket så ber man nästan om det.

Se till att ta omeprazolen i god tid innan, redan när du känner de första symptomen för det tar som sagt lång tid att verka.
Citera
2015-11-09, 21:09
Medlem
Det finns en koppling mellan Omeprazol och cancer. Jag skulle inte ta detta lm! Mitt råd är att du slutar med snuset som säkert är boven i dramat
Citera
2015-11-09, 21:34
Medlem
Kan man ta medicinen tillsammans med andra mediciner?

Antar väl att medicinen har verkan på magens kanalsystem. Har eg. inga sura uppstötningar men har i alla fall mycket sura i magen tycker jag.
Citera
2015-11-09, 21:49
Medlem
HiiriHazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running77
Det finns en koppling mellan Omeprazol och cancer. Jag skulle inte ta detta lm! Mitt råd är att du slutar med snuset som säkert är boven i dramat
Haha va? Källa på att det skulle ge cancer?
Citera
2015-11-09, 22:45
Moderator
fredrik686s avatar
Om snuset är problemet så borde lösningen vara att sluta med snuset, inte börja med ett läkemedel.
Omeprazol minskar mängden syra i magsäcken.

Om man kan ta medicinen med andra mediciner, det beror på vilka andra mediciner du tar, för det finns kombos som bör undvikas.
Citera
2015-11-09, 23:00
Medlem
Jogens avatar
Sluta för guds skull inte snusa! Detta har förmodligen blivit en fullständigt integrerad del av din person vid det här laget - att sluta kan innebära ökad risk för ALLT, från skoskav och nedtuggade naglar, upp till självmord.

Att behöva ta ett läkemedel för någonting HELT självförvållat, en helt onödig last...
(Och då är jag fan inte den som är frikostig med facepalms.)

Men "njut" du vidare... så kan vården fortsätta kränga piller även till dig, i detta (i det här fallet dessutom en riktig storsäljare) .
Citera
2015-11-09, 23:02
Medlem
knut_1s avatar
Är du djupt nere i snusträsket så kan du ju gå över till påssnus i alla fall.
Citera
2015-11-10, 21:42
Medlem
Hur känner man av verkan av omeprazol? Känner man en lättnad?
Citera
2015-11-11, 04:13
Medlem
HarmonicAces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanno
Hur känner man av verkan av omeprazol? Känner man en lättnad?

Om problemet är reflux eller överproduktion av magsyra så känner du absolut en lättnad av att slippa symptomen, däremot är det ingenting som ger omedelbar lindring som Novalucol etc. som neutraliserar.

Omeprazol tillhör gruppen protonpumpshämmare (alltså hämmar tillverkningen av saltsyra), tyvärr leder det efter några veckors kontinuelig användning till att protonpumparna uppgraderas och tillverkar mer saltsyra, därför kan det vara svårt att tvärt sluta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in