2013-03-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Mitt stalltips är Valerie Harper eller Sam Simon.

"Nu har sjukdomen spridit sig från tjocktarmen till min lever, njure och kanske också hjärnan. Läkarna meddelade att jag kanske bara har tre till sex månader kvar. Behandlingarna är hemska nu"

Jag hann ju aldrig läsa om honom den där gången han var länkad här. Men visst luktar det ofrånkomlig död om det citatet på Sam Simon...usch...
2013-03-25, 01:20
Medlem
Från nära-döden till fri. Nu kan Mubarak släppas ur finkan:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16479003.ab

Som sagt, pakten med mörkrets furste ger utdelning till ännu en skurk.
2013-03-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Pass
Scrollock, Antevante: Vem blir nästa kändis att dö av de som figurerat i tråden?

Och även en följdfråga: Vem av de som figurerat i tråden har störst sannolikhet att dö inom 1 år?

Svaret på fråga 2 torde kunna vara Valerie Harper eller svenska Pamela Andersson. Tycker i båda fallen det verkat mörkt. Sen var det iofs någon cancerdrabbad man som skrev en blogg, men jag har glömt hans namn. Men där verkade utsikterna också jäkligt små...
Ang. Valerie Harper så kämpar hon tappert vidare in i det sista då hon ska gästspela i "Hot in Cleveland". Oklart än så länge när episoden kommer att sändas, men medverkar gör även ensemblen från "Mary Tyler Moore Show" så det blir ett sista farväl för Harper tillsammans med "GLOB"-gänget (Gorgeous Ladies of Bowling).

http://www.thewrap.com/tv/article/ma...leveland-82241

Ang. amerikanska Pamela, så verkar det inte vara alltför illa ställt med henne trots sjukdom. Hon säjler just nu sitt hem i Malibu. Nästan 8 miljoner dollar hoppas hon att få det gå loss på!!!

http://www.toofab.com/2013/03/22/pam...home-for-sale/
2013-03-25, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Ang. Valerie Harper så kämpar hon tappert vidare in i det sista då hon ska gästspela i "Hot in Cleveland". Oklart än så länge när episoden kommer att sändas, men medverkar gör även ensemblen från "Mary Tyler Moore Show" så det blir ett sista farväl för Harper tillsammans med "GLOB"-gänget (Gorgeous Ladies of Bowling).

http://www.thewrap.com/tv/article/ma...leveland-82241

Ang. amerikanska Pamela, så verkar det inte vara alltför illa ställt med henne trots sjukdom. Hon säjler just nu sitt hem i Malibu. Nästan 8 miljoner dollar hoppas hon att få det gå loss på!!!

http://www.toofab.com/2013/03/22/pam...home-for-sale/

Ja, är amerikanska Pamela A. öht ett namn för tråden idag? Hennes Hepatit-C verkar ju vara av ett sådant lindrigt slag att man knappast hamnar på någon Death Row iaf. Kan vi inte säga att hon är avskriven från tråden tills vidare? Egentligen kom hon ju med p.g.a. ett missförstånd därtill.
2013-03-25, 15:15
Medlem
Angående Valerie Harper förvånar det inte ett dugg att hon vill passa på med detta gästspel medan hon fortfarande lever. En del människor brinner mer än andra för sin sak, och då låter man inte en dödsdom stå ivägen för sådana här saker. Inte så länge hon inte ligger på det yttersta och behöver dygnet-runt-vård i alla fall.

Tankarna går ju definitivt tillbaka till Gösta Prüzelius, som kunde valt att hoppa av sin roll som Reidar Dahlén när han fick sin cancer, och tagit det lugnt. Istället var han med så länge det bara gick - han satt ju bara ner i Reidars 2-3 sista avsnitt i Rederiet, eftersom Prüzelius var för sjuk för att göra några mer "rörliga scener". En sann kämpe var han, Gösta. Jag ser samma kampanda i Valerie...Trist att hon inte lär undgå att dö inom några månader i sin cancer
2013-03-25, 23:36
Medlem
Citat:
Angående Valerie Harper förvånar det inte ett dugg att hon vill passa på med detta gästspel medan hon fortfarande lever. En del människor brinner mer än andra för sin sak, och då låter man inte en dödsdom stå ivägen för sådana här saker. Inte så länge hon inte ligger på det yttersta och behöver dygnet-runt-vård i alla fall.

Tankarna går ju definitivt tillbaka till Gösta Prüzelius, som kunde valt att hoppa av sin roll som Reidar Dahlén när han fick sin cancer, och tagit det lugnt. Istället var han med så länge det bara gick - han satt ju bara ner i Reidars 2-3 sista avsnitt i Rederiet, eftersom Prüzelius var för sjuk för att göra några mer "rörliga scener". En sann kämpe var han, Gösta. Jag ser samma kampanda i Valerie...Trist att hon inte lär undgå att dö inom några månader i sin cancer
Jo exemplen är många på de kändisar som jobbat in i det sista trots att de vet att sista timmen är slagen (Patrick Swayze, Larry Hagman, Jerry Orbach, Jim Davis, Ted Kennedy m.fl.).

Gällande Valerie Harper så antyder hon att hon kan ha betydligt kortare ti än de tippade tre månaderna pga. hennes cancers natur. Däremot tänker hon fortsätta genomgå full cellgiftsbehandling tills det bittra slutet för att i mesta möjliga mån förlänga det som förlängas kan:

http://www.usatoday.com/story/life/t...rview/1979495/

Hon är nu åtta månade in i hennes cancer, så tiden börjar mao. rinna ut. Det ironiska är att hon faktiskt besegrade lungcancer för ett par år sedan, vilket i sin tur är en raritet då merparten i den åldern dör av lungcancer. Hon skrev sin autobiografi som kom ut ganska nyligen och i slutet av boken skriver hon att hon har besegrat cancern och att hon nu är cancerfri. Precis efter detta diagnoserades hon med obotlig hjärncancer. (
2013-03-26, 08:02
Medlem
Patrick Swayzes cancer - var det inte en berg-och-dal-bana. Har fått intrycket av att han diagnoserades 2-3 år före bortgång, och däremellan hann först bli jävligt dålig, för att sedan vända på steken, och närapå bli bra, var på gång ett tag, för att sedan bli mycket sämre än en gång, och då fanns ingen räddning. Måste kännas bittert när man upplevt att det vänt rejält, att cancern plötsligt slår tillbaka ändå, det är ju liknande drag kring Valerie Harpers cancerhistorik liksom
2013-03-26, 16:19
Medlem
Zenon1s avatar
Fascinerande att människor som är dödligt sjuka konsekvent ska "besegra" sjukdomen som om den vore en ond ande, och sedan påstår att de "besegrat" den när de bara håller den stången. Vore det inte bättre att säga "jag är sjuk och kommer troligen inte att leva så länge till, men ska försöka hålla mig pigg och fräsh så länge jag kan"?
Senast redigerad av Zenon1 2013-03-26 kl. 16:23.
2013-03-26, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zenon1
Fascinerande att människor som är dödligt sjuka konsekvent ska "besegra" sjukdomen som om den vore en ond ande, och sedan påstår att de "besegrat" den när de bara håller den stången. Vore det inte bättre att säga "jag är sjuk och kommer troligen inte att leva så länge till, men ska försöka hålla mig pigg och fräsh så länge jag kan"?
Du tänker på Larry Hagman som blåljög reportern rätt upp i ansiktet och sa att han besegrat cancern när cancern i själva verket var så pass spridd att han bara hade någon månad kvar att leva?

Med Valerie Harper så verkar det dock som om hon faktiskt för en stund blivit "frisk" från en cancer, eller i alla fall varit i remission. Kan har varit hon som fäst alltför stor förhoppning, varit för dåligt påläst om hur cancersjukdomar verkar, eller haft en läkare som uttryckt sig väldigt bristfälligt, men cancern återvändei hennes fall i en annan form även om det med all sannolikhet kan kopplas till hennes tidigare cancer. Det är därför väldigt viktigt att kunna skilja på att vara "i remission" och att faktiskt vara botad, för är man "i remission" så kan det som Harper nu råkat utför inträffa, och det är extremt nedslående då man pendlat i en slags mano-depressiv tillvaro.

Finns väl egentligen ingen kändis vad jag kan dra mig till minnes som faktiskt uttryckt sig på det viset att "jag är dödssjuk men villig att arbeta ändå". I de fallen brukar de kändisarna dra sig undan och dö i stillhet. I de fall de fortfarande vill arbeta brukar det istället heta att de "känner sig pigga och starka" och det brukar finnas ekonomska motiv till detta. Inget bolag vill gärna signa en huvudrollsinnehavare till en nyserie om de vet med sig att han kommer att kola om bara någon månad. Patrick Swayze t.ex. gick igenom alla helvetes plågor i det tysta när han filmade "The Beast" och tog inte ens smärtstillande för att han inte ville att någon skulle se att han var försvagad för han ville så gärna jobba men var samtdigt rädd för producenterna som hela tiden undrade ifall Swayze kunde klara det och om serien ändå inte borde läggas ner (vilket den också omedelbart gjorde ögonblicket Swayze gick bort).
2013-03-26, 18:38
Medlem
Roibots avatar
Citat:
Hur många kända svenskar finns det egentligen kvar nu i "95+ klubben", nu när Lilian trillat av pinn?

Notera då också att jag inte vill räkna in personer som blivit kända nu på senare år p.g.a. just sin höga ålder och inget annat. De skall ha uppnått kändisskapet på ett annat sätt än åldrandet.

Sten Allan Olsson
, 96 (Grundare av rederiet Stena Line som har säte i bl.a. Göteborg)

Alice Babs, 89 har en bit kvar till 95+ klubben, men vilka fler är med där. Det kan knappast vara fler än 10 personer? Jag är ingen inbiten politik-fan, där kanske finns någon att hämta?

Hej, Jeff. Det finns väldigt få svenska kändisar som är 95+.

Utöver Sten Allan Olsson och C H Hermansson så är dessa personer fortfarande vid liv:

Birgitta Valberg (1916) var en skådespelerska som tilldelades O'Neill-Stipendiet 2 gånger på 70-talet. Hon har även vunnit en Guldbagge för sina insatser.

Barbro Kollberg
(1917) var teaterchef för Skansenteatern och har medverkat i filmer från 1939-2006.

Nu är han inte direkt 95+, men författaren Lennart Hellsing (1919) har varit litteraturkritiker i Stockholms-Tidningen samt barnboksskribent för Aftonbladet. Han var bl.a. skaparen till figuren Krakel Spektakel.
2013-03-26, 18:47
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roibot

Birgitta Valberg (1916) var en skådespelerska som tilldelades O'Neill-Stipendiet 2 gånger på 70-talet. Hon har även vunnit en Guldbagge för sina insatser.
[b]

Birgitta Valberg, 96, en skådespelerska värd all respekt. Vore roligt om en av den digniteten når 100

http://sv.wikipedia.org/wiki/Birgitta_Valberg
2013-03-26, 22:53
Medlem
Magnus Härenstam kämpar vidare:

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle16486910.ab

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här