Citat:
Ursprungligen postat av Zenon1
Fascinerande att människor som är dödligt sjuka konsekvent ska "besegra" sjukdomen som om den vore en ond ande, och sedan påstår att de "besegrat" den när de bara håller den stången. Vore det inte bättre att säga "jag är sjuk och kommer troligen inte att leva så länge till, men ska försöka hålla mig pigg och fräsh så länge jag kan"?
Du tänker på Larry Hagman som blåljög reportern rätt upp i ansiktet och sa att han besegrat cancern när cancern i själva verket var så pass spridd att han bara hade någon månad kvar att leva?
Med Valerie Harper så verkar det dock som om hon faktiskt för en stund blivit "frisk" från en cancer, eller i alla fall varit i remission. Kan har varit hon som fäst alltför stor förhoppning, varit för dåligt påläst om hur cancersjukdomar verkar, eller haft en läkare som uttryckt sig väldigt bristfälligt, men cancern återvändei hennes fall i en annan form även om det med all sannolikhet kan kopplas till hennes tidigare cancer. Det är därför väldigt viktigt att kunna skilja på att vara "i remission" och att faktiskt vara botad, för är man "i remission" så kan det som Harper nu råkat utför inträffa, och det är extremt nedslående då man pendlat i en slags mano-depressiv tillvaro.
Finns väl egentligen ingen kändis vad jag kan dra mig till minnes som faktiskt uttryckt sig på det viset att "jag är dödssjuk men villig att arbeta ändå". I de fallen brukar de kändisarna dra sig undan och dö i stillhet. I de fall de fortfarande vill arbeta brukar det istället heta att de "känner sig pigga och starka" och det brukar finnas ekonomska motiv till detta. Inget bolag vill gärna signa en huvudrollsinnehavare till en nyserie om de vet med sig att han kommer att kola om bara någon månad. Patrick Swayze t.ex. gick igenom alla helvetes plågor i det tysta när han filmade "The Beast" och tog inte ens smärtstillande för att han inte ville att någon skulle se att han var försvagad för han ville så gärna jobba men var samtdigt rädd för producenterna som hela tiden undrade ifall Swayze kunde klara det och om serien ändå inte borde läggas ner (vilket den också omedelbart gjorde ögonblicket Swayze gick bort).