2012-08-20, 03:58
Medlem
Michael J. Fox diagnosticerades för Parkinson 1991. Han har alltså haft sjukdomen i drygt 20 år nu.

Och det är ju ett tag, men finns det några direkta indikationer att sjukdomen håller på att knäcka honom helt?

Missförstå mig rätt, men Parkinson verkar ju vara en sjukdom som gör patienten skröpplig, orörlig och krökryggad, men som inte tar livet av densamme i första hand, utan snarare kan ses som en LÅNG PLÅGSAM PROCESS som man inte skulle önska sin värste fiende.

Visst, Fox kanske inte blir 80 år, men han är ännu bara 51 år, och jag tror nog han kan hänga med i säkert 5-10 år till åtminstone.
2012-08-20, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Pass
Michael J. Fox diagnosticerades för Parkinson 1991. Han har alltså haft sjukdomen i drygt 20 år nu.

Och det är ju ett tag, men finns det några direkta indikationer att sjukdomen håller på att knäcka honom helt?

Missförstå mig rätt, men Parkinson verkar ju vara en sjukdom som gör patienten skröpplig, orörlig och krökryggad, men som inte tar livet av densamme i första hand, utan snarare kan ses som en LÅNG PLÅGSAM PROCESS som man inte skulle önska sin värste fiende.

Visst, Fox kanske inte blir 80 år, men han är ännu bara 51 år, och jag tror nog han kan hänga med i säkert 5-10 år till åtminstone.

Lägg där förresten till att diagnosen för Fox alltså kom 1991. Han offentliggjorde sin sjukdom först 7 år senare, vilket också understryker att han alltså inte kan ha varit så värst sjuk under dessa första 7 år med Parkinson.
2012-08-20, 14:50
Medlem
Hertingen av Edinburgh har nu fått lämna sjukhuset!

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle15283137.ab
2012-08-20, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Nu fruktar Culkins far att sonen snart är på väg att knarka ihjäl sig då han sjunkit allt längre in i knarkträsket. Frågan är om det fortfarande finns hopp kvar för grabben eller om nedräkningen är oåterkallerlig.

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle15256503.ab

Det beror väl på om Culkin kan ta tag i sig själv. Jag skulle bedöma att det som kan bli avgörande också i sådana lägen är om man har, eller bristen på, goda vänner.

Men det är väl så det är. Den siste kändisen har inte knarkat ihjäl sig ännu, och Culkin blir bara en i raden om han trillar av pinn p.g.a. sitt knarkande.
2012-08-21, 16:52
Medlem
Rosie O'Donnell var nära att stryka med.
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle15285902.ab

Hade hon följt sin första instinkt och inte ringt larmcentralen hade hon förmodligen dött. Hennes hjärta är säkerligen försvagat av detta. Har man fått hjärtattack en gång är risken exponentiellt högre att man ska drabbas av en till än för någon som inte fått en hjärtattack tidigare.
2012-08-22, 10:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Lägg där förresten till att diagnosen för Fox alltså kom 1991. Han offentliggjorde sin sjukdom först 7 år senare, vilket också understryker att han alltså inte kan ha varit så värst sjuk under dessa första 7 år med Parkinson.

Helt rätt. Han kommer säkert att leva minst till 70 om vi begränsar oss till den nedbrytande processen med Parkinson. Sedan är det ju en annan sak att annat kan tillstöta [skilt från Parkinson] eller att kan kan råka ut för en olycka.
2012-08-22, 15:12
Medlem
Vet inte om detta kan vara en indikation men slutet kan nu vara nära för Hasse Alfredson. Sonen Tomas släpper allt han har och hastar hem till Sverige på obestämd tid för att vara med "nära och kära". Som officell förklarign säger han artt han "mådde dåligt av resorna" och därför inte vill fortsätta i Hollywood. Om man läser mellan raderna så poängterar han just det där med att vilja vara nära sina "nära och kära" vilket man kan tolka vara gamle Hasse.

http://www.expressen.se/noje/tomas-a...lma-utomlands/

I ett extremt sällsynt framträdande så uttalar sig HA om Breivik-massakern och man ser att det helt klart är en försvagad Hasse som är en skugga av sitt forna jag.

http://www.youtube.com/watch?v=nu9o-ZlHv-E

Den ende som verkar ha kontakt med honom är hans taleskvinna Helena Valentin, som bitskt snäser av alla försök att kontakta Hasse Alfredson.

http://www.svd.se/kultur/hans-liv-som-hasse_6270316.svd

Vet inte men frågan är väl om Hasse kommer kunna se Karl-Bertil Jonssons jul i år igen.
2012-08-22, 15:56
Medlem
Mikojans avatar
Citat:

Vet inte men frågan är väl om Hasse kommer kunna se Karl-Bertil Jonssons jul i år igen.

Frågan är väl varför han inte skulle kunna se Tage Danielssons julsaga om K-B Jonsson?

Den relaterade indiciekedjan ovan hängde på mycket sköra trådar…
2012-08-22, 21:36
Medlem
Citat:
Vet inte om detta kan vara en indikation men slutet kan nu vara nära för Hasse Alfredson. Sonen Tomas släpper allt han har och hastar hem till Sverige på obestämd tid för att vara med "nära och kära". Som officell förklarign säger han artt han "mådde dåligt av resorna" och därför inte vill fortsätta i Hollywood. Om man läser mellan raderna så poängterar han just det där med att vilja vara nära sina "nära och kära" vilket man kan tolka vara gamle Hasse.

I ett extremt sällsynt framträdande så uttalar sig HA om Breivik-massakern och man ser att det helt klart är en försvagad Hasse som är en skugga av sitt forna jag.

http://www.youtube.com/watch?v=nu9o-ZlHv-E

Den ende som verkar ha kontakt med honom är hans taleskvinna Helena Valentin, som bitskt snäser av alla försök att kontakta Hasse Alfredson.

http://www.svd.se/kultur/hans-liv-som-hasse_6270316.svd

Ja om nu Hasse Alfredssons sista dagar snart är räknade är det väl bara skönt för honom. Som jag tidigare sagt, hans liv det senaste året har väl mest bara varit en plåga för honom själv? Deprimerad, saknar lust att göra roliga saker, över 80, cancersjuk, egentligen blir ju döden en befrielse för personer i den sitsen. Hade en äldre släkting som hamnade i en liknande situation, och jag tror hans livslust försvann när han blev så sjuk att han tvingades flytta till sjukhus.

Skillnaden mellan honom och Alfredsson är att Alfredssons livslust försvann för över ett år sedan, min släkting hamnade på sjukhus, tappade livslusten och fick dö i sin sjukdom c:a 2 veckor senare. Då hade han alltså en betydligt kortare lidandeperiod än den Alfredsson nu går igenom.

Så är det nära slutet, är det bara skönt för honom. Hoppas han kan få somna in för gott medan han sover och att han slipper någon dramatisk smärtsam död.
2012-08-22, 21:39
Medlem
Och Karl-Bertil Jonssons jul...sanningen är väl att folk inte verkar bry sig om sådant när cancern blivit tillräckligt etablerad och smärtsam.

Däremot får man ju säga att jag är lite förvånad angående Arne Weise. Han verkade ligga risigt till inför julen 2011, men verkar ha kommit igen, och har säkert goda chanser att få fira jul igen även i år.
2012-08-22, 22:44
Medlem
Antevantes avatar
Citat:

Det är väl som så att Hasse dör inom det närmsta men jag tror inte att du ska övertolka artikeln om sonen och anledningen till att han kommer hem.
Jag tolkar det absolut inte så utan att han helt enkelt trivs bättre i Sverige. Visst, HAs hälsotillstånd är kanske en del av det men jag är inte så säker på att han kommer återvända när Hasse kolat.
Tomas ska dessutom arbeta när han kommer hem vilket talar för att det verkligen är som han säger.

Men det är klart, det är mer dramatiskt om det vore så som du beskriver.

Nå! Vad tror du nu efter stig ossians död. Hänger Rolf Skoglund löst?
2012-08-22, 23:38
Medlem
Citat:
Ja om nu Hasse Alfredssons sista dagar snart är räknade är det väl bara skönt för honom. Som jag tidigare sagt, hans liv det senaste året har väl mest bara varit en plåga för honom själv? Deprimerad, saknar lust att göra roliga saker, över 80, cancersjuk, egentligen blir ju döden en befrielse för personer i den sitsen. Hade en äldre släkting som hamnade i en liknande situation, och jag tror hans livslust försvann när han blev så sjuk att han tvingades flytta till sjukhus.

Skillnaden mellan honom och Alfredsson är att Alfredssons livslust försvann för över ett år sedan, min släkting hamnade på sjukhus, tappade livslusten och fick dö i sin sjukdom c:a 2 veckor senare. Då hade han alltså en betydligt kortare lidandeperiod än den Alfredsson nu går igenom.

Så är det nära slutet, är det bara skönt för honom. Hoppas han kan få somna in för gott medan han sover och att han slipper någon dramatisk smärtsam död.

På sätt och vis, men samtidigt är det ju i Hasses fall "onödigt" (i brist på bättre ord) att känna som han gör, eftersom han trots allt har mycket kvar att vara tacksam för som torde underlätta tillvaron. Bland annat sin fru, sina barn, deras familjer, sitt kulturella arv som folk fortfarande bryr sig om. Dessutom är han ju inte handikappad på så sätt att han sitter i rullstol, utan han är fri att ta dagliga promenader om han så önskar och kan gå och handla när han vill (om än så att han måste ta det i en lugnare takt och att han blir trött fortare än "normalt") och han har kvar sin "skrivarstuga" på Södermalm. Dessutom har han ju mått så där under en längre tid, borde han inte ha "kommit över" chocken etc. över sjukdomsbeskedet (om han nu fick något sådant) och istället komma till insikt över sin situation? Din släkting blev ju livstrött för att han visste att slutet vara väldigt nära förestående, men i Hasses fall så har han ju klarat av flera pärser tidigare men ändå lyckats hålla sig kvar mot alla odds.

Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Det är väl som så att Hasse dör inom det närmsta men jag tror inte att du ska övertolka artikeln om sonen och anledningen till att han kommer hem.
Jag tolkar det absolut inte så utan att han helt enkelt trivs bättre i Sverige. Visst, HAs hälsotillstånd är kanske en del av det men jag är inte så säker på att han kommer återvända när Hasse kolat.
Tomas ska dessutom arbeta när han kommer hem vilket talar för att det verkligen är som han säger.

Men det är klart, det är mer dramatiskt om det vore så som du beskriver.

Nå! Vad tror du nu efter stig ossians död. Hänger Rolf Skoglund löst?
Jo, för all del, men att Tomas ordnar med arbete här kan ju också betyda som att han vill finnas nära tillgänglig tiden före, under och efter för att ordna med dödsbo, begravning etc samt vara till stöd för sin mor och finnas allmänt tillgänglig på ett sätt man bara kan vara personligen och som inte fungerar då man befinner sig på andra sidan atlanten över en knastrig telefonlinje. Att Tomas måste arbete säger ju i sig självt då han måste tjäna sitt levebröd på något sätt, men jag köper inte hans förklaring helhjärtat om att det skulle vara "lyxigare" att handla på Konsum. Visst kanske det har sin charm, men hans diss låter lite som att han försöker övertyga sig själv och andra om någonting annat än den riktiga anledningen. Det är få förunnat svenska regissörer att få arbeta i Hollywood och jag vet att Tomas kämpade länge och väl för denna möjligheten och var stolt över sina framgångar där. Att helt plötsligt släppa allt helt "cold Turkey" är lite uppseendeväckande. Alternativet hade ju annars varit att försöka hitta någon slags livsbalans som andra svenskar som arbetar i Hollywood, som t.ex. Lasse Hallström, som vistas hemma emellanåt.

Nja, Rolf Skoglund har jag inte hört något om. Men Per Myrberg är ju även han till åren kommen och man hör nästan inte ett knyst om honom numera så han ligger nog närmare till hands i så fall. Stryker han med inom den närmsta tiden så får vi en three-count på gåtmän.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in