2008-04-02, 17:06
Medlem
Tullamores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smartie B
...och Keith Richards, lever han än...?
Han kommer att leva för evigt.
2008-04-02, 18:09
Medlem
direktörns avatar
Mona Seilitz har gått bort

http://www.expressen.se/noje/film/1....na-seilitz-dod
2008-04-02, 19:28
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Mona Seilitz har gått bort

http://www.expressen.se/noje/film/1....na-seilitz-dod
Tragiskt...som sagt, hjärtbesvär är banne mig inte att leka med.
2008-04-02, 21:07
Medlem
brianmolkos avatar
Hon var en storrökare förr va ?
2008-04-02, 22:16
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Hon var en storrökare förr va ?
Japp, men slutade efter sin första hjärtattack för ca nio år sedan. Går att läsa i dagens Aftonbladet.
2008-04-04, 21:11
Medlem
Sonny Crocketts avatar
Prins Phillip verkar inte ha långt kvar: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2194457.ab

Har haft mina känningar om honom ett tag nu....
2008-04-05, 11:24
Medlem
Zenon1s avatar
Ang. Alfredson

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Hasse kämpar för sitt liv as we speak, rent under att han fortfarande är bland oss.

Ok. Säg nu att Hasse lämnar oss inom tre månader. Vad kommer det att stå i tidningarna? Vilka kommer att uttala sig och säga hur ledsna de är? Detta är min gissning:

"Han var den störste" kommer rubrikerna att lyda. Liksom "Ingen blir så stor som Hasse och Tage". Och inte ett ord om att detta gäller 70- och 80-talets Sverige, innan den ironiska humorn slog igenom. Eller att gymnasieungdomar av idag inte överhuvudtaget känner till honom.

Han kommer att kallas för "improvisationens mästare" men inte i en enda mening jämföras med nutida komiker som t.ex. Robert Gustafsson. Möjligen att någon skribent på DN eller Svd kommer att våga sig på en dylik analys av tidens inverkan på humor och storhet.

Gösta Ekman kommer att uttala sig om hur bra Hasse var att jobba med, liksom Peter Dalle (som han jobbade ihop med vid ett tillfälle).

Birgitta Andersson kommer att säga hur ledsen hon är, att hon bara känner tomhet, liksom Lena Nyman (om hon själv lever och orkar ge intervjuer).

Fredrik Reinfeldt kommer att uttala sig, mycket välförberett, om Hasses samhällsengagemang.

Eller vad tror ni andra?
Senast redigerad av Zenon1 2008-04-05 kl. 11:57.
2008-04-05, 12:32
Medlem
Och?

Citat:
Ursprungligen postat av Zenon1
Ok. Säg nu att Hasse lämnar oss inom tre månader. Vad kommer det att stå i tidningarna? Vilka kommer att uttala sig och säga hur ledsna de är? Detta är min gissning:

"Han var den störste" kommer rubrikerna att lyda. Liksom "Ingen blir så stor som Hasse och Tage". Och inte ett ord om att detta gäller 70- och 80-talets Sverige, innan den ironiska humorn slog igenom. Eller att gymnasieungdomar av idag inte överhuvudtaget känner till honom.

Han kommer att kallas för "improvisationens mästare" men inte i en enda mening jämföras med nutida komiker som t.ex. Robert Gustafsson. Möjligen att någon skribent på DN eller Svd kommer att våga sig på en dylik analys av tidens inverkan på humor och storhet.

Gösta Ekman kommer att uttala sig om hur bra Hasse var att jobba med, liksom Peter Dalle (som han jobbade ihop med vid ett tillfälle).

Birgitta Andersson kommer att säga hur ledsen hon är, att hon bara känner tomhet, liksom Lena Nyman (om hon själv lever och orkar ge intervjuer).

Fredrik Reinfeldt kommer att uttala sig, mycket välförberett, om Hasses samhällsengagemang.

Eller vad tror ni andra?

Jag tror att det kommer att stå något sådant. Ja. Och vad är felet med det? Det stämmer ju, Hasse var ett geni i sina era, att skriva som du spekulerar är väl knappast att undervärdera Henrik Schyffert, Andres Lokko, Peter Dalle, Johan Ulvesson, Micke Syrén eller andra sentida komiker/manusförfattare?
2008-04-05, 12:42
Medlem
Hasse Alfredson syntes dock på bild häromdan, från biopremiären av Stormares nya film. Så han ligger kanske inte riktigt på dödsbädden iallafall...
2008-04-05, 12:58
Medlem
Sumpings avatar
He,he..

Till alla er som sitter och bombsäkert uttalar er om Hans Alfredsons snara frånfälle. Pass upp!
Det är inte omöjligt att han överlever någon av er.
2008-04-05, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny Crockett
Tragiskt...som sagt, hjärtbesvär är banne mig inte att leka med.
Ja, fast hon dog av bröstcancer.
2008-04-05, 16:23
Medlem
Zenon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yngve Frank
Jag tror att det kommer att stå något sådant. Ja. Och vad är felet med det? Det stämmer ju, Hasse var ett geni i sina era, att skriva som du spekulerar är väl knappast att undervärdera Henrik Schyffert, Andres Lokko, Peter Dalle, Johan Ulvesson, Micke Syrén eller andra sentida komiker/manusförfattare?

Nej, det är alldeles riktigt. Men säger man Hasse var stor, eller rentav den störste, så måste man göra tillägget "i sin tid" (precis som du gör). Annars blir det missvisande. Allting måste sättas i sitt sammanhang, i synnerhet humor. Hasse är fortfarande älskad som person men som komiker är han historia. Påstår man att hans bortgång är "en förlust för svensk humor", vilket säkert en del kommer att göra, så talar man inte sanning.
Senast redigerad av Zenon1 2008-04-05 kl. 16:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in