Citat:
Ursprungligen postat av
Periodic
Hej! Har under hösten nu gått på folkhögskola då jag tänkt försöka komma in på universitet till nästa höst(Detta efter ett tiotal års uppehåll i studier).
Hur som helst har pga diverse omständigheter så som långvarig sjukdom, lathet, kroniska sömnbesvär och allmänt dåligt mående hamnat i situationen att jag hamnat en bra bit över den tillåtna frånvaron.
Detta, i kombination med försummelse av sagda studier i viss mån, har lett till att mina utsikter för att klara av att ta mig in på universitetet via folkhögskola till hösten känns mer eller mindre kört. Vilket även lett till en hel del ångest och motivationsbrist.
Backup-planen har alltid varit att hoppa över till vanligt komvux och samtidigt tenta av en del kurser vid sidan om. Hur som helst känns det heller inte som ett alternativ då jag inte kommer kunna ta CSN där i den situation jag nu befinner mig? Vilket då inte är genomförbart rent ekonomiskt.
Så vart lämnar det då mig? Jag har råd med kanske en månad utan inkomst, jag har inget jobb(försökt att söka extremt aktivt den senaste månaden, då jag varit medveten om vartåt det barkar), inget annat sätt att, lagligt, tjäna några pengar.
Vad gör jag? Hoppa av folkhögskolan tänkte jag göra imorgon då det känns helt kört, av andra anledningar än rent ekonomiska också, men sen då? Hur länge kan man bo på ett ställe och inte betala hyra utan att bli vräkt? Förbereder mig på worst case scenario helt enkelt.
Vad du än gör, så betala hyran. Blir du vräkt eller får en betalningsanmärkning på grund av det, så är dina chanser till en lägenhet i framtiden lika med noll. För lååång tid framöver. Där vill du inte hamna, med tanke på hur bostadsläget ser ut i Sverige just nu och ännu mer framöver.