2015-11-08, 18:23
Medlem
Hej!

Jag och min vän försöker för tillfället lära oss spanska på egen hand. Han är halvchilenare och snackar redan bra spanska men jag är helt ny.
Vi tänkte i alla fall bland många andra metoder ta hjälp av att se film.

Och det vi funderade lite på är är det bäst att se en spansk film med engelsk text till att börja med, eller se en engelsk film med spansk text? Vad tror ni?
Citera
2015-11-08, 18:45
Avstängd
Det bästa är väl en spansk film med svensk text. Varför ska du bland in engelskan? Han fattar väl filmen ändå, om han redan pratar spanska. Kolla Röda Bandet på Svt play, fantastiskt bra om man vill lära sig spanska. Många avsnitt.
Citera
2015-11-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaNej
Hej!

Jag och min vän försöker för tillfället lära oss spanska på egen hand. Han är halvchilenare och snackar redan bra spanska men jag är helt ny.
Vi tänkte i alla fall bland många andra metoder ta hjälp av att se film.

Och det vi funderade lite på är är det bäst att se en spansk film med engelsk text till att börja med, eller se en engelsk film med spansk text? Vad tror ni?
Varva båda metoderna säger jag. Börja med det som känns "minst jobbigt" (annars kommer du snabbt att bli trött i hjärnan och ge upp).

Personligen kör jag den metoden just nu för att snappa upp grunderna i arabiska. Struntar helt i grammatiken - vill bara lära mig lite ordförråd/meningar på arabiska. Börjar förstå enkla ord och fraser nu efter ett par månader med arabisk Youtube-filmer - men givetvis kan jag inte se något med arabisk undertext då jag inte förstår deras alfabet öht.
Citera
2015-11-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det bästa är väl en spansk film med svensk text. Varför ska du bland in engelskan? Han fattar väl filmen ändå, om han redan pratar spanska. Kolla Röda Bandet på Svt play, fantastiskt bra om man vill lära sig spanska. Många avsnitt.

Alltså jag föredrar att tänka och läsa översättningarna på engelska eftersom det är mycket av spanskan som hänger ihop med engelskan. Pratar och förstår engelska lika bra som svenska så tycker inte att det krånglar till det. Ja han kommer förstå i vilket fall, mest vad som är enklast för mig. Tack för tipset! Ska kolla in det!

Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Varva båda metoderna säger jag. Börja med det som känns "minst jobbigt" (annars kommer du snabbt att bli trött i hjärnan och ge upp).

Personligen kör jag den metoden just nu för att snappa upp grunderna i arabiska. Struntar helt i grammatiken - vill bara lära mig lite ordförråd/meningar på arabiska. Börjar förstå enkla ord och fraser nu efter ett par månader med arabisk Youtube-filmer - men givetvis kan jag inte se något med arabisk undertext då jag inte förstår deras alfabet öht.

Ja det kanske är det bästa! Har du några fler tips för att lära sig språk möjligtvis?
Citera
2015-11-09, 10:58
Medlem
Det bästa sättet att lära sig språk är att göra allt du gör i det språket(så mycket som möjligt klart). Jag tror att det skulle vara bättre om du bygger ett litet ordförråd innan du tittar på filmer/serier så att du har en grund innan du börjar titta på filmer. Det bästa sättet nog är att ha ett litet block med dig och skriver ner alla ord som du inte kan. Jag tror att beroende på din nivå så är det bäst och börja som sagt med barn serier där de pratar lite långsammare och använder inte avancerade ord. Sen, utökar du din språk kunskap gradvis därifrån. Kom ihåg att missköta inte att prata med infödda, Det hjälper skit mycket! Lycka till på spanskan!
Citera
2015-11-09, 15:18
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spymoon
Det bästa sättet att lära sig språk är att göra allt du gör i det språket(så mycket som möjligt klart). Jag tror att det skulle vara bättre om du bygger ett litet ordförråd innan du tittar på filmer/serier så att du har en grund innan du börjar titta på filmer. Det bästa sättet nog är att ha ett litet block med dig och skriver ner alla ord som du inte kan. Jag tror att beroende på din nivå så är det bäst och börja som sagt med barn serier där de pratar lite långsammare och använder inte avancerade ord. Sen, utökar du din språk kunskap gradvis därifrån. Kom ihåg att missköta inte att prata med infödda, Det hjälper skit mycket! Lycka till på spanskan!

Det funkade mycket bra för mig. Jag började läsa språk på medeltiden när det bara fanns vhs-filmer och kassettband. Jag hyrde en film och stannade en sekvens, spolade tillbaka, skrev ner vad jag tyckte mig höra och den svenska översättningen, lyssnade fram och tillbaka. På den tiden var också ordböckerna över lag rätt usla, när det gällde slang och vardagsspråk.

På bio satt jag och plitade ner just dessa användbara vardagsuttryck i mörkret och försökte sedan tyda kråkstilen efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in