2015-11-08, 16:51
Medlem
Kan man byta ut orden mot varandra hur som helst eller har de olika betydelse?

Om jag t ex. har både rättat och skrivit om delar av en text, har jag då bearbetat eller omarbetat?
Citera
2015-11-08, 16:57
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpako

Om jag t ex. har både rättat och skrivit om delar av en text, har jag då bearbetat eller omarbetat?

Då har du ju definitivt omarbetat men du har bearbetat den också.

Omarbeta kanske alltid kan bytas ut mot bearbeta men inte tvärtom. Har du inte gjort om något som en gång betraktades som färdigt så har du inte omarbetat något.
Citera
2015-11-08, 18:04
Medlem
Reguluss avatar
Bearbeta kan också ha betydelsen förädla, som när du bearbetar järnmalm för att i slutändan utvinna stål. Det behöver alltså inte innebära att du gör om något som du inte var nöjd med.
Citera
2015-11-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Då har du ju definitivt omarbetat men du har bearbetat den också.

Omarbeta kanske alltid kan bytas ut mot bearbeta men inte tvärtom. Har du inte gjort om något som en gång betraktades som färdigt så har du inte omarbetat något.
Så omarbeta innebär större ändringar än bearbeta?
Citera
2015-11-08, 18:45
Medlem
esants avatar
Citat:

Det gör det nog i de flesta fall men det kan ju finnas smärre omarbetningar med.
Citera
2015-11-10, 08:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nej, det finns ingen regel som bestämmer vad som är mer eller mindre. Det är ofta en mer filosofisk diskussion att fundera över hur ord som ligger nära varandra förhåller sig till varandra.

Om jag »omarbetat« något så har jag samtidigt »bearbetat« det. Genom att det går att se det så, faller egentligen motivet att jämföra dem ur språklig synvinkel.
Citera
2015-11-10, 11:41
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Då har du genomgående utnyttjat omskrivning, för att försöka uppnå utarbetande, alltså en slutprodukt som kanske är tänkt att bli utarbetat för att nå en slags slutstadie - det är en väg mot utagerande genom ett bedriva ett slags varaktiga tillstånd. Så det kan behöva ses som reproduktion i försök att revidera inte sant. Omarbete, skulle jag nog säga.
Citera
2015-11-10, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det finns ingen regel som bestämmer vad som är mer eller mindre. Det är ofta en mer filosofisk diskussion att fundera över hur ord som ligger nära varandra förhåller sig till varandra.

Men nu är det så att 99% av trådarna i språkforumet är av icke akademisk natur. Det finns akademiskt och icke akademiskt delforum för filosofi på flashback, men inte språkvetenskap.

Jag anser att trådar av dessa slag inte hör hemma i lingvistik/språkvetenskap. Om vi endast ska definiera eller särskilja ord finns det uppslagsverk för det ändamålet. Det behövs inte dessa ändlösa trådar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in