2015-11-08, 15:02
Medlem
ok ska designa en borstlös DC motor (går på gymnasiet) men har ingen aning om hur man ska göra med kretsbrädan (använderproject boards Gl-24) kan någon förklara hur en sån fungerar och vad jag ska göra?
Citera
2015-11-08, 15:19
Medlem
sommarlovs avatar
Kretsbräda?
Menar du kretskort?

Finns säker något mer passande elektronikforum...
Citera
2015-11-08, 15:53
Medlem
Varför inte titta på ett videoklipp?
https://www.youtube.com/watch?v=oiqNaSPTI7w
De kallas breadboard eller Kopplingsdäck på svenska. Sedan ska du fixa till det med en läsgaffel eller hallsensor och några transistorer så att motorn snurrar.
Citera
2015-11-08, 18:45
Medlem
Ett tips: Skippa den där vedervärdiga labbplattan och löd ihop kretsen på ett veroboard i stället. Problemet med den typen av platta som du nämnt är att det är stor risk för glappkontakt. Det kan funka för lite enklare uppkopplingar i skolan, t ex logiska grindar, lysdioder etc, men en motorstyrning med lite ström är att be om problem. Både Kjell & co och Clas Ohlson har bättre alternativ, sök efter experimentkort.

Har motorn du tänkt använda någon inbyggd positionsencoder eller skall styrningen vara sensorlös och i stället mäta back-emk?
Citera
2015-11-08, 20:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intetedbundy
ok ska designa en borstlös DC motor (går på gymnasiet) men har ingen aning om hur man ska göra med kretsbrädan (använderproject boards Gl-24) kan någon förklara hur en sån fungerar och vad jag ska göra?

Vad innebär "designa en borstlös DC motor"?

Får du köpa neodymmagneter?
Ska du linda motorn själv?
Vad ska du linda på?
Hur ska du designa axel och lager?

På borstlösa motorer är lindningarna stillastående och magneterna rör sig.

Dom drivs därför med växelström som har en frekvens som anpassas till motorvarvet.

Drivelektroniken, som gör om batterispänningen så att den passar den borstlösa
motorn kallas ESC. Dessa kan köpas färdiga eller tillverkas. Det är inte trivialt
att tillverka en egen om man inte har erfarenhet av elektronikutveckling.

Innan du börjar fundera på "kretsbrädan" bör du skaffa en bild av vad det är du ska göra.

Några begrepp (när du börjar googla):
ESC - Electronic speed controller
BL - Brush Less
DIY - Do it Yourself

Om jag skulle göra en ESC för ett skolprojekt skulle jag nog kombinera
t.ex. något liknande detta:
Build ESC
med t.ex. en
Arduino

mvh/Bo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera