Citat:
Ursprungligen postat av
IndiaPaleAle
Så vad är din lösning på personrånsproblematiken?

En hållbar lösning är naturligtvis att arbeta förebyggande.
Kräv ansvar av vuxna, skolan, lärare och se till att felaktiga gärningar får konsekvenser. För alla parter. Har läxarbetet misskötts och ingen reagerat. Kräv ansvar av föräldrar. Ifrågasätt och släpp det inte fören föräldrarna har visat engagemang.
Ge lärare rätten att ta hand om mobiler (som exempel) i klassrummet. Om läraren finner en bråkig elev så borde läraren snabbt kunna larma en vakt som kommer och hämtar bråkstaken. Läraren fortsätter lektionen och bråkstaken tar man hand om. Alltså kräver ansvar där det fallerat, av en eller flera.
Naturligtvis så kommer det att ta tid och tills dess så bör man nog minst fördubbla antal poliser skulle jag tro. Jag känner poliser som menar att om man fördubblar antalet poliser så ligger de fortfarande i underläge. De blir heligt upprörda när det står någon polis i tv och säger att det finns tillräckligt med poliser.
När det gäller nattens rånvåg så vet vi antagligen inte vad för troll det var? Det hänger rätt mycket kreti å pleti runt Järntorget efter mörkrets inträde. Tiggarna verkar ha Järntorget som någon slags bas och tiggarnas övervakare är några osköna/obehagliga typer kan jag meddela. Det finns också många ghetto-kids som hänger vid Järntorget och säljer/köper Cannabis. Inte omöjligt att de har tagit ett bloss och sen svängt in i Haga för att misshandla några svennar för skojs skull och råkat få med deras ägodelar i farten?