Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-08, 02:12
Medlem
Tror någon av mina kära vänner med lite för mycket datakunskaper har installerat någon form av "spion" program eller liknande. Är inte de ganska lätt om han har vetat om lösen till routern bland anna, men även varit inne i CMD och "pillat". Jag är ingen expert i ämnet, så tänkte höra om någon kan komma med tips om hur jag ser exempel vilka som är uppkopplade på min router, kan man ha klonat min hårdisk etc etc? Alla förslag är välkomna efter "signs" som gör att jag kan kolla efter ngn form av misstänkt aktivitet. Har kört alla möjliga virusprogram (ej samtidigt) utan resultat. Jag hoppas min förfrågan framgick rätt, tack på förhand
Senast redigerad av Falcon86 2015-11-08 kl. 02:15.
Citera
2015-11-08, 02:24
Medlem
QuattroStagiones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon86
Tror någon av mina kära vänner med lite för mycket datakunskaper har installerat någon form av "spion" program eller liknande. Är inte de ganska lätt om han har vetat om lösen till routern bland anna, men även varit inne i CMD och "pillat". Jag är ingen expert i ämnet, så tänkte höra om någon kan komma med tips om hur jag ser exempel vilka som är uppkopplade på min router, kan man ha klonat min hårdisk etc etc? Alla förslag är välkomna efter "signs" som gör att jag kan kolla efter ngn form av misstänkt aktivitet. Har kört alla möjliga virusprogram (ej samtidigt) utan resultat. Jag hoppas min förfrågan framgick rätt, tack på förhand

Fortsätt skanna med ditt antivirus. Hittas inget så bör det vara lugnt.
Senast redigerad av QuattroStagione 2015-11-08 kl. 02:28.
Citera
2015-11-08, 02:54
Medlem
Antivirusprogrammen kommer aldrig hitta "Spion" programmen, då de flesta faktiskt är "lagliga".

Gå in i aktivetshanteraren och se vilka processer som körs och googla alla.
Citera
2015-11-08, 07:02
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Utför detta -> (FB) *** Den stora Hijackthis-tråden ***

Instruktioner finns på tråden.
Citera
2015-11-08, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Utför detta -> (FB) *** Den stora Hijackthis-tråden ***

Instruktioner finns på tråden.

406 sidor. Vem orkar läsa hela tråden?
Citera
2015-11-10, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 853
406 sidor. Vem orkar läsa hela tråden?

Hahah tack, inte bara jag som tänkte samma tanke.

Jo men alltså jag tror inte de är ngt virus utan mer "spionsaker" (ursäkta min okunnighet )
Någon nämnde något om processer?
Citera
2015-11-10, 14:48
Medlem
Förövrigt om någon gått in i CMD och skrivit "PING" och något mer kommando, vad gör min data då?
TACK
Citera
2015-11-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcon86
Förövrigt om någon gått in i CMD och skrivit "PING" och något mer kommando, vad gör min data då?
TACK

Ping används främst för att felsöka nätverk. T.ex. för att kolla om du kommer åt internet, eller för att kolla om någon annan dator på internet/ditt nätverk är online. Du kan vara helt lugn mao.

Tillbaka till din huvudfråga. Vad får dig att tro att du att någon installerat ett spionprogram på din dator eller liknande?
Senast redigerad av Pshyco 2015-11-10 kl. 16:42.
Citera
2015-11-10, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pshyco
Ping används främst för att felsöka nätverk. T.ex. för att kolla om du kommer åt internet, eller för att kolla om någon annan dator på internet/ditt nätverk är online. Du kan vara helt lugn mao.

Tillbaka till din huvudfråga. Vad får dig att tro att du att någon installerat ett spionprogram på din dator eller liknande?

Dyker upp svarta rutor i fönstret ibland,otroligt seg att starta. "Konstiga" filer , (exempel en mapp i (C "8ab29d47a3794f37d5ad3d"

Ibland när jag har en extern hårddisk i, och ska ta bort den , så står de att den används av ngt program. Trots att alla fönster är stängda. Kopplar jag dock bort nätet , kör "borttagning säker maskinvafra" så funkar den att koppla bort.?

Finns de något man kan lägga in i datan då så¨att även om du kör med orginal recovery skivor att den ändå "hamnar i klorna " hos "kaparn" jag har fått för mig bor i min data ?..

Sen otroligt seg att starta. Något man kan kika i cmd om ngn administratör sitter någon annan stans och kikar i min data?
Citera
2015-11-26, 00:58
Medlem
QuattroStagiones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Antivirusprogrammen kommer aldrig hitta "Spion" programmen, då de flesta faktiskt är "lagliga".

Gå in i aktivetshanteraren och se vilka processer som körs och googla alla.

Antivirus hittar även "lagliga" program. Te.x PUP (potentially unwanted program)
Senast redigerad av QuattroStagione 2015-11-26 kl. 01:01.
Citera
2016-01-06, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuattroStagione
Fortsätt skanna med ditt antivirus. Hittas inget så bör det vara lugnt.

Nu måste du skoja. Antivirus invaggar verkligen i falsk trygghet.
Citera
2016-02-10, 16:56
Medlem
dindummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filep
Nu måste du skoja. Antivirus invaggar verkligen i falsk trygghet.
Knappast, men samtidigt är det bara att skriva om ett virus för att göra så att det åter igen inte kan hittas av antiviruset. Möjligtvis falsk trygghet för okunniga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in