2015-11-08, 01:57
Medlem
Kort sammanfattning av min fråga längst ner.

Hej, hoppas någon kan svara snabbt då jag är desperat efter att få sova. Har tidigare käkat seroquel i depot form 300 mg som tilläggs medicin utöver antidepressiva. Min läkare bedömde att jag var "gränsspykotisk" pga av depression/ångest och framför allt brist på sömn och därför fick jag denna medicin utskriven, den skulle dessutom hjälpa för hålla sömnen hela natten och inte vakna hela tiden som jag annars gör. För 4-5 månader sedan tyckte min läkare att jag skulle sluta ta den i depot form och bara gå över till att köra 100mg quetiapin på kvällen för att hjälpa till med sömnen. Har under hela denna tid käkat stilnoct för att somna. Slutade ganska snabbt att ta quetiapin då jag tyckte den var fullkomligt värdelös.

Nu är det så att jag pundat slut mina stilnoct och är ett tag kvar innan jag kan få nya utskrivna. Har utskrivet 20mg och fick sist en burk på 100 tabletter och då räknar min läkare med att den ska räcka 50 dagar men eftersom jag är en sån sorglig jävla pundare så tog dom slut redan efter 20 dagar. Nu har jag varit utan i snart en månad och knappt sovit. När jag väl somnar så sover jag som längst 1 timme innan jag vaknar och inte kan somna om. Nu ska jag träffa min psykiatriker på fredag nästa vecka och då kan jag äntligen få stilnoct igen. Men just nu är jag som sagt utan och börjar bli mer och mer desperat, börjat hallucinera igen pga sömnbristen och mår bara allmänt piss. Öppnade nyss mitt badrumsskåp och såg min gamla förpackning quetiapin och då slog tanken mig, kan jag ta dessa som "sömnmedicin" tillfälligt utan att det kommer göra nån skada?

Jag förstår att det kan låta vrickat att jag utan problem kan knapra 80mg stilnoct men är rädd för att ta 200-300 mg quetiapin men så är fallet, jag är LIVRÄDD för dom tabletterna. Är det farligt/onödigt att ta det ikväll bara för att få sova?

Inte ätit quetiapin på 3-4 månader och undrar alltså om det är farligt att bara ta 200-300 mg nu inatt bara för att få sova?
Citera
2015-11-08, 02:29
Medlem
Det räcker med motsvarande (25) - 50 mg quetiapin peroralt för att bättra på sömnen. Jag snackar vanlig tablett, inte Seroquel depot. Ska du ha antipsykotisk effekt och ämnar ta medicinen regelbundet, dvs varje dygn, bör du dock satsa på Seroquel depot och högre dos än den sporadiske knapraren som önskar "ro i kroppen" och fred på jorden.

Sluta missbruka Stilnoct. Sluta bruka Stilnoct. Peace!
Citera
2015-11-08, 08:37
Medlem
Jag får själv rätt god sömn på 25mg quetiapin. Den funkar mycket Bättre än t.ex propavan.

Att få samma effekt som av stilnoct ska man ju inte förvänta sig. Men tar jag 25mg quetiapin känner jag mig dåsig rätt snabbt och somnar problemfritt om jag lägger mig och blundar. Sömnen är ihållande och ofta ganska drömlös.

Så mitt råd är att testa med en riktigt låg dos. Eftersom du inte ätit quetiapin på 3-4 månader så kanske det räcker med en låg dos och det låter farligt att börja med 200-300 mg utan upptrappning.
Citera
2015-11-08, 09:50
Medlem
Jo, det funkar bra, 50mg bör duga men kanske du får dubbla eller trippla det, det kan du nog avgöra bäst själv då du vet vad de gjorde när du åt dem. Och har du depoter, tugga noga.

Sen måste du nog fundera på stilnocten eller variera med vad du nu gillar. De funkar inte bra om man tar dem varje dag en längre tid. Jag har struntat i dem nu. Det beror inte på att jag sover bra direkt...
Eller att jag inte skulle få dem... Vilken dos får du effekt av? Sanofis tester visade på 15 mg vet jag, men de av staten utsedda makthavarna är bra negativa till mer än 10 numer. Å andra sidan kanske du behöver ta dem mot ångesten? De är ju inte så bra så då om man inte somnar för man får ju ett drömliv. Går upp och meckar i köket, och om du inte är väldigt inbiten på dem är det lätt att du tycker det är klokt att göra nån ny spännande rätt och glömma spisen på. Nästa morgon ligger det ngt slafs i stekpannan och du har enorma mängder disk och slafs här o var i köket. Och plattan har pajjat. Det står en tallrik på toastolen.
Man blir ju ganska positiv i det där drömlivet ofta om man inte somnar på dem och det är krut i.
Kanske du kan ta nåt annat ett tag? Halcion eller Imovane?De är ju dessutom inte så farliga i just det där hänseendet. Inte så kraftig psykadelisk effekt, om någon.

Man blir ju så seeg av t. ex Seroquel så länge den nu inte byggt tolerans. Dagen efter-effekten. Lustigt att inte politikerna förstår att om det ska vara en låglönemarknad får man medicinera fram den, det finns en anledning att de tuggar cocablad i gruvorna. Eller kanske man får vara full om det går och man gillar det. Man kan nog diska rätt blarig... Om läkaren inte tycker om medicinen gör det ju inget, det är ju inte denne tjänsteman som ska äta den.
Citera
2015-11-08, 18:28
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slatrom
Kort sammanfattning av min fråga längst ner.

Hej, hoppas någon kan svara snabbt då jag är desperat efter att få sova. Har tidigare käkat seroquel i depot form 300 mg som tilläggs medicin utöver antidepressiva. Min läkare bedömde att jag var "gränsspykotisk" pga av depression/ångest och framför allt brist på sömn och därför fick jag denna medicin utskriven, den skulle dessutom hjälpa för hålla sömnen hela natten och inte vakna hela tiden som jag annars gör. För 4-5 månader sedan tyckte min läkare att jag skulle sluta ta den i depot form och bara gå över till att köra 100mg quetiapin på kvällen för att hjälpa till med sömnen. Har under hela denna tid käkat stilnoct för att somna. Slutade ganska snabbt att ta quetiapin då jag tyckte den var fullkomligt värdelös.

Nu är det så att jag pundat slut mina stilnoct och är ett tag kvar innan jag kan få nya utskrivna. Har utskrivet 20mg och fick sist en burk på 100 tabletter och då räknar min läkare med att den ska räcka 50 dagar men eftersom jag är en sån sorglig jävla pundare så tog dom slut redan efter 20 dagar. Nu har jag varit utan i snart en månad och knappt sovit. När jag väl somnar så sover jag som längst 1 timme innan jag vaknar och inte kan somna om. Nu ska jag träffa min psykiatriker på fredag nästa vecka och då kan jag äntligen få stilnoct igen. Men just nu är jag som sagt utan och börjar bli mer och mer desperat, börjat hallucinera igen pga sömnbristen och mår bara allmänt piss. Öppnade nyss mitt badrumsskåp och såg min gamla förpackning quetiapin och då slog tanken mig, kan jag ta dessa som "sömnmedicin" tillfälligt utan att det kommer göra nån skada?

Jag förstår att det kan låta vrickat att jag utan problem kan knapra 80mg stilnoct men är rädd för att ta 200-300 mg quetiapin men så är fallet, jag är LIVRÄDD för dom tabletterna. Är det farligt/onödigt att ta det ikväll bara för att få sova?

Inte ätit quetiapin på 3-4 månader och undrar alltså om det är farligt att bara ta 200-300 mg nu inatt bara för att få sova?

Stilnoct är mycket farligare, eller ja om du kör på sådana doser.
Quetiapin är en numera väldigt välbeprövad medicin som förmodligen miljoner tagit, en del i åratal men givetvis har den biverkningar.
Det förskrivs off-label mot insomia och andra sömnstörningar, men har du prövat theralen t.ex.? Det är ju iaf en evidensbaserad behandling...

Att börja med en sån hög dos är inte bra, den bör helst trappas upp under åtminstone ett par dagar annars kan den bli väldigt sederande, då kanske du sover i ett dygn istället för att sova en hel natt :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in