2015-11-07, 19:25
Medlem
danneohs avatar
Ja, alltså i filmer och liknande brukar de ha, exempelvis whiskey eller kanske cognac i egna slags behållare. Glasbehållare med något slags mönster på, korken brukar bara vara någon slags kil av glas. Gärna i ett lite finare avseende, dvs att det är något av en högstatus grej.

Frågor angående detta då:
1: Vad heter/kallas saken i fråga?
2: Jag är intresserad av att införskaffa dessa för min whiskey, gin och cognac, men blir det inte dåligt med tanke på "korken", dvs att det kommer in luft?
3: För/nackdelar, rent smak/mognadsmässigt med detta alternativ?
4: Till vilken spritsort lämpar sig denna variant bäst?

Mvh och tack på förhand
Citera
2015-11-07, 19:27
Medlem
rednandslimys avatar
Karaff

http://www.tradera.com/flaskor-karaffer-c3_341194
Citera
2015-11-07, 19:29
Medlem
epost72s avatar
Karaff
Citera
2015-11-07, 19:55
Medlem
danneohs avatar
Haha herregud så efterbliven man känner sig nu då, vet ju såklart vad en karaff är men trodde just denna form kunde ha något eget namn.
En googling på whiskeykaraff gav mig precis vad jag sökte. Men Frågorna i trådstarten får gärna besvaras dem också!

Är det verkligen lämpligt att förvara sin dyrbara whiskey på detta vis?
Citera
2015-11-07, 20:02
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneoh
Ja, alltså i filmer och liknande brukar de ha, exempelvis whiskey eller kanske cognac i egna slags behållare. Glasbehållare med något slags mönster på, korken brukar bara vara någon slags kil av glas. Gärna i ett lite finare avseende, dvs att det är något av en högstatus grej.

Frågor angående detta då:
1: Vad heter/kallas saken i fråga?
2: Jag är intresserad av att införskaffa dessa för min whiskey, gin och cognac, men blir det inte dåligt med tanke på "korken", dvs att det kommer in luft?
3: För/nackdelar, rent smak/mognadsmässigt med detta alternativ?
4: Till vilken spritsort lämpar sig denna variant bäst?

Mvh och tack på förhand

https://www.flashback.org/sok/Karaff?f=11
Citera
2015-11-07, 20:04
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneoh
Haha herregud så efterbliven man känner sig nu då, vet ju såklart vad en karaff är men trodde just denna form kunde ha något eget namn.
En googling på whiskeykaraff gav mig precis vad jag sökte. Men Frågorna i trådstarten får gärna besvaras dem också!

Är det verkligen lämpligt att förvara sin dyrbara whiskey på detta vis?
Det är sprit och den i sig är redan så konserverad att den utan problem tål att förvaras i karaff lika lång tid som på flaska. Många dyrare spritsorter har korkplugg eller naturkork. Det är ingen vinkaraff som enbart är till för att servera vin ur utan dessa är även förvaringskärl. Det finns så mycket nonsens och hokus pokus som florerar runt där de oroar sig om vad som händer med den spriten de har stående och om den hinner gå ut. Står det bäst före på rödsprit och spolarvätska, NEJ. Gör det de på sprit, NEJ. Så länge det inte är annat än alkohol i spriten så håller den många många år i en karaff som på flaska.
Citera
2015-11-07, 20:18
Medlem
rednandslimys avatar
Så länge karaffen håller tätt går det att förvara whisky i den. Men med whisky så förändras den om den står länge i en flaska med luft i. Ibland försämras whiskyn men i många fall kan den ta en intressant vändning åt det bättre hållet. Men även ljus gör sitt till. Man ska förvara whisky mörkt. Så låt karaffen stå I ett skåp eller liknande
Citera
2015-11-07, 20:33
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Det är sprit och den i sig är redan så konserverad att den utan problem tål att förvaras i karaff lika lång tid som på flaska. Många dyrare spritsorter har korkplugg eller naturkork. Det är ingen vinkaraff som enbart är till för att servera vin ur utan dessa är även förvaringskärl. Det finns så mycket nonsens och hokus pokus som florerar runt där de oroar sig om vad som händer med den spriten de har stående och om den hinner gå ut. Står det bäst före på rödsprit och spolarvätska, NEJ. Gör det de på sprit, NEJ. Så länge det inte är annat än alkohol i spriten så håller den många många år i en karaff som på flaska.

En gnutta efterblivet. Visst, spriten blir inte "dålig" på så vis att den ruttnar, möglar eller blir ohälsosam att dricka på annat sätt, men nog fan förändras smaken av att den utsätts för syre. I vissa fall är denna förändring till det bättre (men bara till en viss gräns), i andra fall blir smaken märkbart sämre. Särskilt sherryfatslagrad whisky brukar rätt snabbt bli dålig av oxidation. Det kan gå på några månader i en flaska som blivit öppnad. Naturligtvis går det då ännu fortare om man häller upp spriten i karaff. Så är man bara intresserad av fyllan spelar det ingen roll. Är man däremot intresserad av smaken så kan det i många fall vara dumt att utsätta spriten för mer syre än man behöver. De flesta whiskynördar med stora samlingar brukar tejpa runt korken för att minimera luftväxling.
Citera
2015-11-07, 20:35
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Så länge karaffen håller tätt går det att förvara whisky i den. Men med whisky så förändras den om den står länge i en flaska med luft i. Ibland försämras whiskyn men i många fall kan den ta en intressant vändning åt det bättre hållet. Men även ljus gör sitt till. Man ska förvara whisky mörkt. Så låt karaffen stå I ett skåp eller liknande
Så länge man inte springer och öppnar titt som tätt och att den inte står i direkt solljus så behåller den smaken utan större förändringar.
Citera
2015-11-07, 20:59
Medlem
Att tänka på är att många karaffer är gjorda i det glas som kallas kristall. Det innehåller blyoxid, det är det som gör det så klart. Det ger även den större tyngden jämfört med vanligt glas. Tyvärr läcker det ut små mängder till förvarad vätska.
Citera
2015-11-07, 21:40
Medlem
Greven.s avatar
Whiskeyn kan bli dålig pga oxidation, alltså att det bildas ättikssyra av alkoholen. Det är inte så gott. Om oxidationen sker snabbare i karaff än i flaska kan jag inte svara på.
Citera
2015-11-07, 22:22
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Så länge man inte springer och öppnar titt som tätt och att den inte står i direkt solljus så behåller den smaken utan större förändringar.

Omhällningen till karaff är förödande för känslig finwhisky som kommer lagras länge. Gör INTE det!

Omhällning av finwhisky som kommer gå åt på några veckor ändå är troligtvis bra för smaken.

Att lufta en whisky är bra på kort sikt, jättedåligt på lång sikt.

Billig skitwhisky gynnas troligtvis mycket av både en och två omhällningar (den andra till vasken/cocacola)
Senast redigerad av heson 2015-11-07 kl. 22:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in