2015-11-07, 10:33
Medlem
Min ursprungliga fråga var "Varför har alliansen och regeringen kommit överens om en politik som gör att barn dör i medelhavet?".
Det verkar inte vara någon som kan ge några vettiga motiv till varför de för en sådan politik.

Så jag tänkte spetsa till det lite. Och ge 5 skäl till varför man bör säga nej till alla som söker asyl i Sverige och istället bestämma vilka som ska få asyl i närområdet.

1 Det systemet som regeringen och alliansen har kommit överens om orsakar att människor dör i medelhavet

Idag dör om jag förstått det rätt 2% av alla som flyr över medelhavet.
Genom att man tar han om människor när de dyker upp i Sverige men hindra att människor att komma till Europa på laglig väg (Hans Rosling "Gör allt vad man gör för att hindra med att komma så att de måste åka på livsfarliga sätt och göra av med alla pengarna. Om de flög så hade de ju pengar till första hyra själv". https://www.youtube.com/watch?v=z-7GK_jaNnw)
Varför vill de inte göra urvalet av vilka människor som man ska ta emot i flyktinglägren i Turkiet, Libanon, Jordanien, Irak etc? Även om det kostar att skickar ner personer från invandrarverket dit så måste de vara en lite kostnad jämför med alla som söker asyl i Sverige men får avslag och sen måste skickas hem. Om man gjorde urvalet på plats skulle alla kunna flyga till Sverige (flygresan kan Sverige bekosta med de pengar som vi sparar på att det är billigare att de bor i flyktingläger i närområdet än i
Sverige i väntan på besked om de får komma.)

Om 2% dör så kan man indirekt säga att den politik som alliansen och regeringen kommit överens om orskar att det dör mer än 200 personer om året i medelhavet. Människor om inte hade dött om man hade gjort urvalet av vilka som får komma på plats i stället.

Med indirekt orsakar menar jag samma sak som när man säker att mycket låga alkoholpriser orsakar att människor dör i alkoholrelaterade sjukdomar.
(När det gäller alkohol vet man att det köps mer sprit om man säker priserna och att det finns någon form att samband mellan hur mycket alkohol som folk dricker och hur många som dör i alkoholrelaterade sjukdomar.)
(Så syftet är inte att säga att säga att flyktingarna var viljelösa eller tvingade att ta risken att åka över medelhavet.)

2 Det systemet som regeringen och alliansen har kommit överens om är dyrare än om man skulle göra urvalet i närområdet.
Om man väljer att göra urvalet i närområde kan man ta emot fler människor för samma pengar alternativt man kan ta emot samma mängd människor betydligt billigare.
En stor anledning till det är att vi idag betalar enorma summor pengar för människor som vi inte
väljer ut till att stanna i Sverige. Om beslutet tar 12 månade efter personerna har kommit hit och vi väljer ut 70% av de som söker asyl så kommer 30% av de människorna som kommit hit - förutom att slösat bort 1 år av sitt liv och massa pengar till flyktingsmugglare - kostat Sverige massa resurser som kunde används till andra flyktingar alt övrig svensk välfärd alt undvika höjda skatter.

3 Det systemet som regeringen och alliansen har kommit överens om uppmuntrar människor till att ljuga och inte följa lagen (innan de söker asyl).

Om jag själv råkade i en situation då jag skulle behöva/vilja fly till ett land där dit dess media och regering sa att jag var välkommen så skulle jag inte först vilja förfalska ett pass (alt slänga) och ljuga för att kunna ta mig dit.

Om jag förstår det så har man skapat en urvalmekanism där man primierar att människor ljuger och undviker rättsväsendet till det är dax att söka asyl. Och sen vill man att människor ska lita på rättsväsendet och tala sanning.

Få förutom att man skapar obehaget hos människor som vill tala sanning och följa lagar och förordningar genom att man säger att de måste ljuga och inte följa lagar och förordningar för att ta sig hit så kanske man skapar en viss förvirring om när det är dax att gå över till att tala sanning och följa lagar och förordningar. (Kanske finns det också människor som är sådan extrema sanningssägare och laglydiga så att de känner att det är mot deras samveten att bryta mot lagarna för att komma till Sverige och därför väljs bort).

En bättre trend vore det om man när man gjorde urvalet av vilka människor som skulle få uppehållstillstånd i Sverige gjorde det i när området och
betonade att man måste följa lagen och absolut inte får ljuga för då förlorar man sitt uppehållstillstånd. För visst vore det rimligare att välja de människor som är sanningsenliga när de söker asyl än de som ljuger - rimligt om Sverige inte uppmanar dem till lagbrott och lögn för att kunna komma hit först.

4 Det systemet som regeringen och alliansen har kommit överens om väljer bort den stora andelen flyktingar som är absolut fattiga.

Enligt FN så är absolut fattigdom att man lever på mindre än en 1,9 dollar om dagen vilket motsvara runt 500 kr i månaden.
I en artikel i aftonbladet står det att det kostar 50 000 att bli smugglad till Sverige. På en annan site läste jag att de kostade 4000 euro (c a 37 000 kr).

2010 levde 1,2 miljarder i extrem fattingdom enligt worldbank
Enligt Sida så lever tre av fyra afrikaner lever på mindre än två dollar per dag.

Kostnad för att kunna fly till Sverige motsvarar alltså så mycket de kostar försörja en person (över den absoluta fattigdomsgränsen) i 7-8 år.

Det är också därför Syrier som kommer till Sverige är mer välutbildade än de som är kvar ( t ex c a 10% högskoleutbildade av de som kommer hit mot 4-5% högskoleutbildade av de bodde i Syrien före kriget). De fattiga har helt enkelt inte råda att fly till Sverige. De har inte sparat några årslöner som de kan använda för att resa.

Så Alliansen och regeringen prioriterar att välja bort den fattigaste andel av befolkningen när de väljer att man ska söka uppehållstillstånd i Sverige.

(Om man nu tycker - vilken jag inte själv tycker - att man ska välja bort de fattig för att få uppehållstillstånd vore det mycket rationellare att man i stället tog ut en hög avgift p å t ex 50 000 kr för att få söka om uppehållstillstånd och att man söker det i närområdet. Får man uppehållstillstånd får man flygresan till Sverige betald. )

5 Det systemet som regeringen och alliansen har kommit överens om ger väldigt dålig planering situation vilket riskerar att människor kommer hamna utan tak över huvud.

Som vi har det nu så har massor av människor get sig av från närområdet på väg till norra Europa baserat på vilka budskap Sveriges massmedia och regering har get. När/Om Sveriges regering ändrar sig ( Finansminister ) så finns det redan massor av människor mellan Grekland och Sverige.

Om man gjorde urvalet på plats skulle inte människor behöva ge sig av till Sverige med felaktig information för att mötas av "Migrationsverket: Det är fullt överallt".

Observerar att jag inte ta upp hur många man ska låta komma. Resonemanget ovan tror jag håller lika bra om man låter det komma 5000/året som om man låter det komma 500 000 per/året.
(Var snäll och ta inte upp hur många personer som ska få uppehållstillstånd i Sverige i den här tråden.)
Citera
2015-11-07, 11:04
Medlem
Att söka asyl i närområdet jämfört med så kallade asylvisum/humanitära visum.

Bl a rädda barnen förespråkar (rädda barnen) om jag har förstått det rätt så innebär det att man ger ut visum i närområdet så att människor kan ta sig på laglig väg till Sverige och slipper betala smugglare och riskera och dö i medelhavet. D v s människor som vill söka visum i Sverige kan flyga hit och sen söka asyl i Sverige.
Humanitära visum kan naturligt vis ges i en olika omfattning. Min jämförelse här utgår från att man inte skulle göra någon omfattande prövning på ambassaden utan att prövningen av asylskäl enbart skulle vara i Sverige när man kommit hit med hjälp av sitt humanitära visum.

Det systemet som regeringen och alliansen har kommit överens om orsakar att människor dör i medelhavet - Humanitär visum löser det problemet lika bra som om man gör urvalet av vilka som får komma i närområdet.

Det systemet som regeringen och alliansen har kommit överens om är dyrare än om man skulle göra urvalet i närområdet. - Humanitära visum är förmodligen dyrare för Sverige än nuvarande system. Av två skäl. Dels blir det troligen visst dubble arbete. Men eftersom det troligen kommer att komma fler människor till Sverige för att söka uppehållstillstånd så kommer skälva processen där man väljer vilka som ska få uppehållstillstånd bli betydligt dyrare (oavsett hur många som får uppehållstillstånd

Det systemet som regeringen och alliansen har kommit överens om uppmuntrar människor till att ljuga och inte följa lagen (innan de söker asyl). Humanitär visum löser det problemet lika bra som om man gör urvalet av vilka som får komma i närområdet.

Det systemet som regeringen och alliansen har kommit överens om väljer bort den stora andelen flyktingar som är absolut fattiga. Humanitär visum gör att kostnaden för att ta sig till Sverige sjunker drastiskt (typ med 90 - 95%) så många fler har råd. Men de absolut fattiga kan inte komma genom det systemet heller.

Det systemet som regeringen och alliansen har kommit överens om ger väldigt dålig planering situation vilket riskerar att människor kommer hamna utan tak över huvud. Har svårt att överblicka om det skulle gör det lättare eller svårare att planera. Men Humanitär visum skulle naturligt vis kunna sluta att utfärdas väldigt snabbt utan att någon fastnade på Balkan utan tak över huvudet för att Sveriges media och regering get dem information som sa att de var välkomna hit och sen ändrade sig innan de var framme.
Citera
2015-11-12, 12:24
Medlem
Tycker ni min liknelse är för skruvad eller ligger något i den?

Jag blir så irriterad när man hela tiden pratar om att man gör saker och att de inte påverkar "rätten att söka asyl".

Så som den så kallade "rätten att söka asyl" är konstruerade är det bara ett enda stort hyckleri.

Om man tänker efter.
Vi har en plats A och sen säger vi:
Du har rätt att söka asyl på platsen A.
Men sen gör vi det svårt att ta sig till A.

Tänk om jag skulle bo på en ö och säga till folk som jag inte känner
"Ni är välkomna på mitt födelsedagskalas".
Och sen skulle jag säga till de som sköter transporten till min ö
"Ni får inte ta med några på båtarna som jag inte känner".
Det betyder att de är väldigt välkomna till mitt kalas bara de simmar hit.

Om man ska skruva historien ovan lite så kan man tänka sig att de som
har fått höra att de är välkomna till mig men inte kan ta sig hit tänker
vi vill gärna åka på kalaset nästa år så det går i simskola och tränar hårt
och efter två år hård träning lyckas väldigt många av dem ta sig till min ö
för att komma på kalaset (några drunknar på vägen) jag bli helt
chockad över att så många kommer de får knappt plats i mitt hus
(ön är stor men det är rätt kallt när jag fyller år) och de får sova på golvet.
Sen hör jag rykten om att ännu fler har lagt sig i träning inför min nästa fördelsedag
jag får panik ...

Tycker ni min liknelse är för skruvad eller ligger något i den?
Citera
2015-11-12, 12:31
Medlem
joakimruist.blogspot.se: "sluta hyckla"

Så här skriver en av de forskare som forskar på kostnaderna av svensk flyktingpolitik:
"Gränskontroller runt Sverige är bara att vidareutveckla hyckleriet

Nu håller nästan alla – inklusive invandringsvänliga individer som jag själv – med om att Sverige har ett orimligt stort inflöde av asylsökande. Införandet av gränsbevakning verkar vara nära förestående. Inom kort står nog åtminstone S+M+Fp+Kd bakom det förslaget. Men låt mig påpeka: Att börja bevaka gränsen är bara att göra ännu mer av samma sak som vi gjort i 30 år: att påstå att det finns rätt till asyl, men hindra människor från att kunna begära sin rätt.

Målet med en gränsbevakning skulle vara att stoppa inflödet av asylansökningar. Ingen hymlar längre med det. Så låt mig fråga: Om det är målet, varför då ta en omväg dit? Varför inte bara säga: Här tar vi inte emot några asylansökningar längre?

I 30 år har asylpolitik i Sverige och EU bestått i att man sagt en sak och menat en annan. Alla fattar det nu. Snälla Sveriges politiker, sluta hyckla och börja agera utifrån vad ni faktiskt menar. Sätt tillfälligt stopp för möjligheten att söka asyl i Sverige. Så kan ni strunta i gränsbevakningen."
http://joakimruist.blogspot.se/
Senast redigerad av balansPrio 2015-11-12 kl. 12:35. Anledning: rubrik
Citera
2015-11-12, 12:55
Medlem
[Skapare en separat tråd istället]
Senast redigerad av balansPrio 2015-11-12 kl. 12:57. Anledning: bättre med en egen tråd
Citera
2016-07-30, 18:51
Medlem
http://right-hand.org/

SD har haft rätt hela tiden. Dumma politiker förstör Sverige.
EU träffar överenskommelser om gränsskydd--asyl och typ Dublinfördraget ----men sedan följer inga länder vad man kommit överens om. Tacka fan för att Engelsmännen gick ur. EU är skit där ingen håller vad man kommit överens om. Det är bara att gå ur eller att EU följer de överenskommelser som träffats.

Några åsikter runt detta???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in