Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-11-03, 11:15
Bannlyst
Morsan ska flytta till ny stad snart.
Hon tänkte hyra någon bil från Statoil, det kommer kost runt 1500 eller mer.

Men vad kostar en flyttfirma?
Dom ska bara köra hennes saker från Uppsala till Örbyhus, ca 5 mil.

Anledningen är att med flyttbil från Statoil så måste vi nog köra minst 2 svängar och jag vill vara klar så fort som möjligt.

Så min fråga är alltså: Vad kostar det, ungefär, om en flyttfirma ska packa in sakerna i lastbil, köra 5 mil och packa ur?

Gärna ett pris mellan tumme och pekfinger.

Tack på förhand.
Citera
2005-11-03, 11:19
Medlem
JustMes avatar
Jag skulle rekommendera dig at ringa en flyttfirma och kolla. Du får ett svar på 5 minuter, baserat på just dina förutsättningar. Så, ring dem istället för att lyssna på folks spekulationer här. Det varierar så otroligt mycket.
Citera
2005-11-03, 11:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustMe
Jag skulle rekommendera dig at ringa en flyttfirma och kolla. Du får ett svar på 5 minuter, baserat på just dina förutsättningar. Så, ring dem istället för att lyssna på folks spekulationer här. Det varierar så otroligt mycket.

Jag slängde in en förfrågan på en flyttfirma för 2 veckor sen och har fortfarande inte fått något svar.

Har tänkt ringa men vill bara veta priset på ett ungefär, är det för dyrt så är det ingen mening att ringa.
Citera
2005-11-03, 14:02
Bannlyst
Finns det inte någon som vet?
Ett cirkapris skulle vara trevligt.
Citera
2005-11-03, 14:13
Medlem
http://www.familjeliv.se/Forum-5-88/m282493.html
Citera
2005-11-03, 14:21
Medlem
Bruce Waynes avatar
Priset hänger på flera saker, det beror mest på hur mycket saker din mor har, vilket brukar baseras på lägenhetens/husets storlek.

Jag flyttade från en trea till en annan trea med flyttfirma, tog 3,5 timmar, fyra flyttgubbar = nota på 5.000:-

Att det är fem mil gör ju att det tar ca 40 minuter att köra, om hon har tunga saker tar det längre tid. Du får nog räkna med minst 3000:- i vilket fall som helst, antagligen mer - upp till 7-8.000:- kan det kosta, ibland ännu mer.
Citera
2005-11-03, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
Priset hänger på flera saker, det beror mest på hur mycket saker din mor har, vilket brukar baseras på lägenhetens/husets storlek.

Jag flyttade från en trea till en annan trea med flyttfirma, tog 3,5 timmar, fyra flyttgubbar = nota på 5.000:-

Att det är fem mil gör ju att det tar ca 40 minuter att köra, om hon har tunga saker tar det längre tid. Du får nog räkna med minst 3000:- i vilket fall som helst, antagligen mer - upp till 7-8.000:- kan det kosta, ibland ännu mer.

Tack för svaret!

Tack till Slödder också!
Citera
2005-11-03, 21:30
Medlem
hazard simpsons avatar
Jag skulle betala kompisar för flytten. Blir billigare än firma.
Citera
2005-11-03, 21:48
Medlem
TTKs avatar
Ett vanligt pris är runt tusen kronor i timmen för två eller tre gubbar + bil.

Bära ut färdigpaketerat, köra 5 mil, bära in paket... borde väl inte ta över två timmar?

Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Jag skulle betala kompisar för flytten. Blir billigare än firma.

Men alla har inte kompisar som har den behövliga lastbilen? Visst kan det bli billigare, men det var ju mer en tidsfråga i det här fallet, inte en penningfråga.
Citera
2005-11-03, 23:21
Medlem
re:

Kontex, jag har nyss gjort nästan samma grej, morsan flyttade ca 6 mil.
Jag hölls hela helgen innan, så allt var packat å klart. Två killar+lastbil, och jag bar också så mycket jag pallade. Ca 6500:-. eller 1000:-/timmen kostade det. Å då slet jag lika mycket som de två åkarna tillsammans...
Att packa själv sparar mycket pengar. Kolla med flyttfirman, i mitt fall kunde de lämna kartonger några veckor innan å packa i. Skönt att slippa ragga banankartonger.
Packtips; Strunta i tidningspapper o.dyl. runt porslinet, tag handukar och kläder och packa ömtåligt med. Fyll inte en låda med bara böcker, den väger för mycket då. Halva med böcker, och sedan några kuddar ex. vis.
Visst kan man spara pengar på att använda hyrkärra + kompisar. Men i mitt fall var det inget alternativ.
(Ja, jag har kompisar, men ingen dragkula )
Citera
2005-11-04, 09:38
Medlem
Megaforces avatar
Min syrra har flyttat en hel del så..

Man får räkna med att det kostar från ca 5000 kr för en normal trea om man packar allt själv och flyttar inom en timmes avstånd. Då ingår så många flyttkartonger man behöver (det kostar dock extra om man behöver fler än de man fick från början, så se till att få tillräckligt många kartonger om ni har fler prylar än vad som finns normalt i en lägenhet med det antal rum ni anger till flyttfirman)

Flyttar man långt mellan olika städer så sker detta i regel med någon form av samflytt (flera personers bohag transporteras i samma flyttbil). Samflytten koordineras i regel mellan flera olika flyttar vilket gör att man inte alltid kan bestämma en exakt dag.

En flytt på 10-20 mil kostar runt 8000-9000 kr för en tra.

De flesta flyttbolag samarbetar så att det är olika flyttbolag som bär på olika orter vid längre flyttar (t.ex mellan städer). Man betalar i regel bara till det första bolaget som i sin tur reglerar till sin samarbetspartner.
Citera
2005-11-04, 09:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
.
Visst kan man spara pengar på att använda hyrkärra + kompisar. Men i mitt fall var det inget alternativ.
(Ja, jag har kompisar, men ingen dragkula )

Om man bara skall flytta inom samma stad så klarar man sig ofta med en lätt lastbil med lyft som hyrs på 4 timmar vilket kostar väl en 600 kr (sist jag hyrde). Det kräver dock god logistik och att man förbereder samt hyr kartonger mm.

Vissa hyrsbilsfirmor lånar även ut kartongkärror ihop med bilarna. Med två sådana spar man MYCKET tid när man skall flytta flyttkartonger mellan två bostäder som t.ex har hiss. Även vissa flyttkartonguthyrare hyr också ut kärror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in