Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2005-11-03, 10:33
Medlem
8222s avatar
Är i stånd att efter mycket om och men sälja min båt.
Har tänkt att ta drygt 30.000 för den. Nu undrar jag om jag i egenskap av privatperson är tvungen att skatta för de pengarna? Jag vill att det ska gå shysst till med köpet, dvs med kontrakt och sånt. Pengarna vet jag inte hur jag får dem, på kontot eller i handen, eftersom jag inte har sålt den än.
Skratta inte för jag är helt lost.

Vidare säger nån i min lilla hjärna att det finns ett speciellt köpe/säljekontrakt att ladda ner nånstans (konsumentverket?) för bil, finns det något motsvarande för båt?

OBS, detta är ingen säljannons om nu nån trodde det.
Citera
2005-11-03, 10:49
Medlem
eantrs avatar
Nej du betalar nog ingen skatt. Normalt om du säljer en aktie eller ett hus så betalar du bara skatt ifall grejen är mer värd nu än när du köpte den. Ex: köper man ett Playstation har det säkert tappat massa i värde tills man säljer det på Blocket. Om det nu skulle varit så att du säljer båten med vinst måste det sen vara en vinst på 50 000 (alltså försäljningspris - inköp - dina omkostnader för köpet *typ släp till Oxelösund* ) för att du ska behöva skatta. Då skattar du på 30% av vinsten.
Citera
2005-11-03, 10:56
Medlem
8222s avatar
Kalas, tack så mycket.

Någon som vet om det finns något speciellt köpekontrakt att ladda ner för just båt?
Citera
2005-11-03, 11:03
Medlem
eantrs avatar
http://www.centica.com/Portals/12/kontrakt.pdf

Men ok rå...
Citera
2005-11-04, 00:16
Medlem
nokys avatar
Om man säljer massa småskräp på blocket som privatperson, vart går gränsen för när man ska börja skatta?
Citera
2005-11-04, 00:19
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noky
Om man säljer massa småskräp på blocket som privatperson, vart går gränsen för när man ska börja skatta?

Gränsen går egentligen när du gör en vinst. Men de flesta skiter rätt så mycket i det.
Citera
2005-11-04, 09:40
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noky

Som sagt, om du säljer personliga tillgångar så skattar du bara på den del av vinsten som överstiger 50 000. Säljer du lite småskräp på blocket så är det nog i vanliga fall skattefritt pga av att du nog vanligtvis inte ens gör en vinst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in