2015-11-06, 11:32
Medlem
Jag skall köpa min morsas hus idag vilket innebär att hon kommer att få två miljoner på sitt konto. Morsan är pensionär och har det lite knapert och vill söka bidrag men det går ju inte om man har över 100.000.
Nu vill morsan att jag och mina syskon förvaltar pengarna åt henne så att dom inte syns, finns det nåt krux med att det kommer in två miljoner på hennes konto idag som sedan försvinner nästa vecka? Kommer Skatteverket eller nån annan att ha synpunkter när hon söker bidrag?

OK, man kan ha moraliska aspekter på det hela men det här är morsans vilja...
Citera
2015-11-06, 11:43
Medlem
Kan hon inte bara skriva över huset till dig och sen ger du henne pengar när hon behöver?
Citera
2015-11-06, 11:44
Medlem
Inga problem att göra sådär. Skatteverket bryr sig inte sålänge de får sin del av vinsten från din mor. Men tror man ska lämna in papper från bank innan man får bidrag, och på dessa lär ju summan det handlar om synas, och då nekas bidrag.
Citera
2015-11-06, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeministenAnnaSO
Kan hon inte bara skriva över huset till dig och sen ger du henne pengar när hon behöver?

Vi har bestämt sedan innan att jag skall köpa huset av henne, affären skrivs på om två timmar. Och hon kom på det här igår.
Citera
2015-11-06, 11:52
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeministenAnnaSO

Om det inte finns några lån kvar på huset bör hon kunna skänka det rakt av. Känns som ett betydligt lättare alternativ än att börja föra över pengar fram och tillbaka.
Citera
2015-11-06, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Inga problem att göra sådär. Skatteverket bryr sig inte sålänge de får sin del av vinsten från din mor. Men tror man ska lämna in papper från bank innan man får bidrag, och på dessa lär ju summan det handlar om synas, och då nekas bidrag.

Jag har googlat lite... det är ju Pensionsmyndigheten som betalar ut bostadsbidrag och dom tittar på bankens årsbesked som sammanfattar ekonomin den 31 december.

Så fattar jag det i.a.f. och i så fall är det ju lugnt! Eller har jag fel?
Citera
2015-11-06, 11:59
Medlem
tips köp huset av henne för taxeringsvärdet annars får du skatta för det som är upp till taxeringsvärdet för över summan till hennes konto sen kan hon skänka bort pengarna till er syskon
men vänta 6 mån -1 år innan morsan söker bidrag
Citera
2015-11-06, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Om det inte finns några lån kvar på huset bör hon kunna skänka det rakt av. Känns som ett betydligt lättare alternativ än att börja föra över pengar fram och tillbaka.

För det första är allt klart, det handlar bara om formaliteter i eftermiddag.
Eftersom jag har syskon blir det inte rätt om hon gåvar huset till mig. Jag har lagt ner MYCKET tid och arbete för att komma fram till att en ren försäljning är mest rättvis.
Citera
2015-11-06, 15:02
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjuochenhalvtum
Jag har googlat lite... det är ju Pensionsmyndigheten som betalar ut bostadsbidrag och dom tittar på bankens årsbesked som sammanfattar ekonomin den 31 december.

Så fattar jag det i.a.f. och i så fall är det ju lugnt! Eller har jag fel?
nej de tittar på skattebeskedet oxå

där lär det synas att hon har kapitalvinster
dessutom bostadsbidrag är ALLTID Preliminär, dvs året efter kollar de på inkomster och man blir återbetalningsskylldig ifall de har betalat ut för mycket

så hon får bara att njuta av pengarna. ta ut 10.000 månaden och pengarna räcker i 20 år
Senast redigerad av autostoperka 2015-11-06 kl. 15:19.
Citera
2015-11-06, 15:13
Medlem
Godslayers avatar
Om morsan får in två miljoner på kontot så har hon det inte så knapert längre. Skulle snarare påstå att hon sitter i en extremt god sits för tiden hon har kvar på vår jord och inte behöver bidragsfuska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in