Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Är det någon som på allvar tror att många kommer att nappa på detta? 2000 kr per månad är trots allt en väldigt låg summa i jämförelse med vad andra i asylbranschen får. Vi ser trots allt redan hur folk från globalistvänstern gärna går ut och demonstrerar samtidigt som dessa inte verkar särskilt villiga att ställa upp med boende och annat.
Jo, jag tror allt att en del kan nappa på detta. Om man är låginkomsttagare kan det nog locka att ta in några inneboende för några extra sköna tusenlappar i månaden. Det blir skattefritt om jag kommer ihåg lagen rätt (?)
Sen har man hela PK-svängen. Det vore ju himla lustigt om en massa tongivande personer kör på detta, och sedan utövar grupptryck för att alla andra ska hänga på.
Det funkar säkert bra med en inneboende i ett antal veckor, sen börjar vardagen tränga sig på. Hur ser uppsägningsklausulen ut? Har den inneboende besittningsskydd? Är det tre månaders uppsägningstid? Kan man med att sparka ut någon om det är tvärt omöjligt för personen att hitta annat boende?
Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Det jag inte riktigt heller förstår är siffran 15 000. Har de inte sett rapporterna om att det kan komma hela 2000 personer på en enda dag? Dessa 15 000 är i det skenet så undermåligt så att effekten totalt sett blir noll.
Jag tolkade "15 000" som ett räkneexempel, inte att det är det totala behovet. Dvs vi tjänar en miljard för varje 15 000 platser som privatpersoner ställer upp med.
Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Personligen måste jag nog gå emot strömmen och säga att det är ett ganska bra förslag. Det antal flyktingar vi tar emot ska inte vara bestämt av antalet boendeplatser som kan skakas fram från vecka till vecka. Finns det hjärterum så finns det stjärterum.
Fokus för diskussionen borde ligga på de långsiktiga samhällskonsekvenserna av flyktinginvandringen och på rimligheten i den nuvarande politiken - inte på hur många som sover på migrationsverkets reception. Det är mest en symbolisk mediastunt för att kunna sända signalen till allmänheten att "Sverige är fullt" utan att behöva diskutera de riktiga kärnfrågorna. Temporärt boende är det enklaste problemet att lösa och där är väl MPs förslag inte helt orimligt. Det svåra blir vad som händer sedan med integration, jobb, bostad, skatter, bidrag och pensioner. Om vi drar ett rep nu så bör det vara av DE anledningarna, inte att madrasserna på IKEA är slut.
Exakt. Att bostäderna är slut är ju ett himla dåligt svepskäl. Vad tusan säger regeringen om nu Bert Karlsson hör av sig och meddelar att han kan ordna fram obegränsat antal permanenta bostäder till rimliga hyror?
Ska man då fylla upp landet med tio miljoner syrier och afganer?
Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
En genuin förändring kan bara skapas av genuin insikt hos de styrande.
Exakt. Personligen tycker jag det är bättre att vi får ett par hundra tusen asylsökande på kort tid nu så att vanvettet blir uppenbart för alla, snarare än att man kokar grodan långsamt i 10-20 år till med 2014 års nivåer.
Allra bäst hade ju varit om sossarnas Luciabeslut från 1989 hade fått leva kvar.