2015-11-05, 22:15
Om man skulle sätta undan pengar hela tiden privat till pensionen ( alltså ett privatsparande)

Har banker (i teorin) rätt att på lagligt vis ta beslag på alla pengarna?

Vad är bästa sättet för pensionsparande?
Senast redigerad av Jutt 2015-11-05 kl. 22:18.
Citera
2015-11-05, 22:36
Medlem
Reevess avatar
De har redan dina pengar. Du har en fordran, det är allt du har. För pensionssparande förespråkar jag ISK och värdepapper beroende på hur riskvillig du är.
Citera
2015-11-05, 23:13
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
De har redan dina pengar. Du har en fordran, det är allt du har. För pensionssparande förespråkar jag ISK och värdepapper beroende på hur riskvillig du är.

var som jag misstänkte, tänker på denna låten https://www.youtube.com/watch?v=sGgtgkHPP4w

Så man går inte säker alls via banker?
är det lagligt o spara kontanter i madrassen?

Eller jag menar mer att finns det banker kvar som fortfarande opererar med kontanter utan att man blir nekad?

Du kan inte förklara det här med ISK och värdepapper, hur det fungerar i korta drag?
Varför skulle det vara riskfyllt att köpa värdepapper?
Senast redigerad av Jutt 2015-11-05 kl. 23:17.
Citera
2015-11-06, 07:43
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Såvida vi inte står inför någon allmän systemkrasch så går den statliga insättningsgarantin in. Genom denna är du garanterad 100000 € per person och institut. Nu undrar säkert en och annan foliehatt ifall man kan lita på denna insättningsgaranti, eftersom den är den sista garantin för att vårt banksystem skall fungera så skall det i princip till atombomber för att denna skall uååges.
Citera
2015-11-06, 23:17
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
var som jag misstänkte, tänker på denna låten https://www.youtube.com/watch?v=sGgtgkHPP4w

Så man går inte säker alls via banker?
är det lagligt o spara kontanter i madrassen?

Eller jag menar mer att finns det banker kvar som fortfarande opererar med kontanter utan att man blir nekad?

Du kan inte förklara det här med ISK och värdepapper, hur det fungerar i korta drag?
Varför skulle det vara riskfyllt att köpa värdepapper?

Du går säker till den mån det rättsliga skyddet kring fordran skyddar dig. Sedan har du givetvis den statliga insättningsgarantin. Läs mer här:
https://www.riksgalden.se/sv/Insattn...ningsgarantin/

Du får givetvis förvara pengar i madrassen. Du får göra vad du vill med dina tillgångar. Elda dem lik Schyman går också bra om du så önskar.

Att i korta drag förklara värdepapper, det är varken lätt eller en bra idé. Ta gärna en sväng förbi Nybörjartråden i Värdepappersforumet så finns många användare du kan fråga om precis vad som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Såvida vi inte står inför någon allmän systemkrasch så går den statliga insättningsgarantin in. Genom denna är du garanterad 100000 € per person och institut. Nu undrar säkert en och annan foliehatt ifall man kan lita på denna insättningsgaranti, eftersom den är den sista garantin för att vårt banksystem skall fungera så skall det i princip till atombomber för att denna skall uååges.

Det har du absolut rätt i. Det jag tidigare förklarade var bara korrekt sätt att se på "pengarna". Många tycks föreställa sig en påse, kappsäck eller dylikt inlåst i ett valv, vilket givetvis inte är korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in