Flashback bygger pepparkakshus!
2017-03-21, 20:19
Medlem
scottbikess avatar
Min gamla subwoofer Infinity Beta SW-10 har lagt av. Det är något fel på strömdelen för strömlampan lyser inte. Ska visst vara ett vanligt fel, frågan är om man kan laga den och var eller om man ska satsa på något nytt? Max 4000 kronor!

Har två stativhögtalare Infinity Beta 20 och allt matas av en gammal hederlig NAD 3400 förstärkare. Så subwoofern måste anslutas med högtalarkablar då förstärkaren inte har några moderna utgångar...

Lyssnar mest till rock ala AC/DC, Metallica, Pink Floyd och liknande, men använder även systemet till vissa filmer som gör sig bra med djup bas.
Citera
2017-03-22, 00:40
Medlem
Servals avatar
Felpost.
Citera
2017-03-22, 07:07
Medlem
Det här kanske är en lösning. https://www.ljudia.se/produkter/hifi-hemmabio/forstarkare/substeg/zachry-dsw-240n

Har både hög-och lågnivå ingångar.
Citera
2017-03-23, 12:12
Medlem
scottbikess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det här kanske är en lösning. https://www.ljudia.se/produkter/hifi-hemmabio/forstarkare/substeg/zachry-dsw-240n

Har både hög-och lågnivå ingångar.
Tyvärr så passar den inte att bygga in i min sub.
Citera
2017-03-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scottbikes
Tyvärr så passar den inte att bygga in i min sub.
Din sub är 400x355 och Zachry är 250x250 så det borde gå. Eller så bygger du INTE in Zachryn, har den vid sidan om, och drar högtalarkablar till subben. Det finns en begagnad på Rehifi för 1600. Du kan också bygga nytt med Zachryn + https://www.brl.se/sv/artiklar/dayton-audio-10tum-dcs255-4.html + låda kostar ungefär 4000 men då har du en bättre bas än om du köper nåt färdigt.

Rak frekvensgång, hög qms = hög upplösning, hög BL = bra dynamik (oompf oompf oompf-effekt).

http://www.daytonaudio.com/specs/specsheet.php?prod=295-202
Citera
2017-03-24, 09:11
Medlem
scottbikess avatar
Nu har jag inte öppnat min sub och kollat efter, men den är sluten och ingen basreflexare. Så det kanske inte bara är att såga ut ett större hål och montera den internt. http://i.imgur.com/3A0vwtE.jpg Men det borde nog gå...

Ska dock skruva loss den gamla förstärkaren och titta efter vid tillfälle. Som du säger, en extern låda för subförstärkaren kan ju funka i värsta fall, men har dåligt med plats för en.
Citera
2017-03-24, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scottbikes
Nu har jag inte öppnat min sub och kollat efter, men den är sluten och ingen basreflexare. Så det kanske inte bara är att såga ut ett större hål och montera den internt. http://i.imgur.com/3A0vwtE.jpg Men det borde nog gå...

Ska dock skruva loss den gamla förstärkaren och titta efter vid tillfälle. Som du säger, en extern låda för subförstärkaren kan ju funka i värsta fall, men har dåligt med plats för en.
Lådtypen spelar ingen större roll, men jag kan tycka att en sluten låda ska hålla tätt, men det är väl lika viktigt för basreflex. Du vill inte tappa tryck i basen för att lådan läcker. Skruva loss den inbyggda förstärkaren, för det är inte bara en panel med högtalarkontakter osv. All elektronik, slutsteg, kylflänsar m m tar också upp plats på insidan, och det har de på Infinity kompenserat för så lådvolymen blir rätt för basen, så det måste även du göra om du vill skruva fast Zachryn i dess ställe.
Citera
2017-07-11, 15:43
Medlem
scottbikess avatar
Kan meddela att min gamla subwoofer Infinity Beta SW-10 rockar igen. Monterade bort den gamla trasiga inbyggda förstärkardelen och köpte en Zachry DSW-240N som jag monterade på baksidan med en egengjord fästplatta.
Citera
2018-04-05, 13:50
Medlem
shadow666s avatar
Ett råd är att köpa en Sub av samma märke som högtalarna, då det ger mest "likt" ljud och gör det svårare att urskilja vart ljudet kommer ifrån (om allt är rätt inställt) , Sen så har jag hört bara för att en högtalare är spec. väldigt lågt så ska man ändå ha en subwoofer till som tar hand om allt under 60-80hz för att låta subban spela bas tonerna och låta högtalarna koncentrera sig på att spela dom högre tonerna för snabbare respons, mindre dist osv.
Citera
2018-04-09, 04:18
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Ett råd är att köpa en Sub av samma märke som högtalarna, då det ger mest "likt" ljud och gör det svårare att urskilja vart ljudet kommer ifrån (om allt är rätt inställt) , Sen så har jag hört bara för att en högtalare är spec. väldigt lågt så ska man ändå ha en subwoofer till som tar hand om allt under 60-80hz för att låta subban spela bas tonerna och låta högtalarna koncentrera sig på att spela dom högre tonerna för snabbare respons, mindre dist osv.

Nu är jag långt ifrån någon ljudexpert, men trodde det var just subben som spelade mindre roll. Att ”klangmatchning” var viktigt på exempelvis en center men inte en subwoofer!!
Citera
2018-04-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serval
Nu är jag långt ifrån någon ljudexpert, men trodde det var just subben som spelade mindre roll. Att ”klangmatchning” var viktigt på exempelvis en center men inte en subwoofer!!
Dessutom är matchning inte möjlig om elementen inte är tillverkade av samma material, eller av samma märke/tillverkare.
Citera
2018-04-12, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
De flesta högtalartillverkarna gör ju dock rätt kassa subwoofers jämfört med renodlade subtillverkare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in