2015-11-05, 20:04
Medlem
Många på andra delar av Flashback säger att de tror på stigande räntor pga av det gigantiska antalet flyktingar. Då talar de om vanliga bolåneräntor osv som de tror ska påverkas. Själv kan jag inte riktigt förstå det sambandet!
Själv tror jag absolut att Sveriges välfärd och ekonomi kommer drabbas extremt hårt av det vi nu ser.
Men...det är inte det jag vill att den här diskussionen ska handla om, utan endast räntorna.

Frågan är: Tror ni det kommande kraftigt försämrade ekonomiska läget för Sverige kommer påverka bolåneräntorna? Motivera varför eller varför inte.

Det jag själv ser som logiskt är att Sveriges kreditbetyg kommer att sjunka och att Sverige som land därmed kommer få betala högre räntor på statsskulden. Men det jag inte förstår är hur det i så fall kan påverka vanligt folks räntor, dvs bolåneräntorna? De räntorna är väl mer avhängiga riksbankens penningpolitik och reporänta? Menar man att flyktingexplosionen kommer tvinga riksbanken till andra typer av åtgärder?
Citera
2015-11-05, 21:39
Medlem
Tror personligen inte att räntorna höjs. Det är visserligen sant att migrationsläget utgör en svår belastning på samhällsekonomin. Men fortfarande har Riksbanken stora möjligheter att medelst obligationsköp hålla räntorna nere. Hittills har Riksbanken inte köpt bostadspapper men det krävs bara ett relativt enkelt policybeslut för att ändra på den saken.
Citera
2015-11-06, 15:01
Medlem
Enydrions avatar
Tja, om löfven forsätter med sin förlamning, så lär väl tusentals miljarder lånas upp utomlands, räntorna stiger till tvåsiffrig ränta och inflationen börjar sprinta, detta verkar tyvärr verka troligare än att löfven kommer ihåg att han har ett jobb att sköta...
Citera
2015-11-06, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goteborgsfiskaren
Frågan är: Tror ni det kommande kraftigt försämrade ekonomiska läget för Sverige kommer påverka bolåneräntorna? Motivera varför eller varför inte.

Det jag själv ser som logiskt är att Sveriges kreditbetyg kommer att sjunka och att Sverige som land därmed kommer få betala högre räntor på statsskulden.

Vad syftar du på med "det kommande kraftigt försämrade ekonomiska läget för sverige"? Har du någon länk till ngt särskilt?

Senaste jag läste var att efterfrågan på svenska exportprodukter ökat den senaste tiden, svenska storföretag går överlag alltså (förvånansvärt) bra fortfarande...

Jag är inte övertygad om att skatten kommer ökas i betydande grad framöver, för jag är osäker på om svenska folket vill att ännu mer av deras redan hårt beskattade pengar ska gå till "det svarta hålet" d.v.s. migrationspolitiken. Pengar kommer istället pumpas från övrig välfärd till migrationsindustrin (Bert Karlsson mfl). Men totalkostnaden kanske förblir oförändrad, på kort sikt?
Citera
2015-11-06, 21:32
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Tja, om löfven forsätter med sin förlamning, så lär väl tusentals miljarder lånas upp utomlands, räntorna stiger till tvåsiffrig ränta och inflationen börjar sprinta, detta verkar tyvärr verka troligare än att löfven kommer ihåg att han har ett jobb att sköta...

Ränta över 10%?
Räntan kommer förmodligen inte gå över 4%
Citera
2015-11-06, 22:43
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Jag är inte övertygad om att skatten kommer ökas i betydande grad framöver, för jag är osäker på om svenska folket vill att ännu mer av deras redan hårt beskattade pengar ska gå till "det svarta hålet" d.v.s. migrationspolitiken. Pengar kommer istället pumpas från övrig välfärd till migrationsindustrin (Bert Karlsson mfl)

Jag tror att vi kommer att få en skattehöjning i kombination med att man samtidigt kommer att skära ner på skola, vård och pensioner.
Citera
2015-11-06, 23:27
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Ränta över 10%?
Räntan kommer förmodligen inte gå över 4%

Jag har tagit över hus från personer som haft mer än 10% ränta på sina huslån och inte haft råd bo kvar... det kan bli så igen
Citera
2015-11-07, 17:18
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag har tagit över hus från personer som haft mer än 10% ränta på sina huslån och inte haft råd bo kvar... det kan bli så igen

Ja det kan det. Men inget pekar på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in