• 1
  • 2
2015-11-17, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av turistensklagan
Är själva akvariet bara dammigt är de lugnt. Skölj av allt du ska ha i akvariet med kallt vatten, använd aldrig varmt. Sen är de bara att punta som du vill handet och fylla på med vatten.
Igång med filter och i med medel som neutraliserar ev tungmetaller. Vänta ett par veckor och sen i med fisk.
Finns risk att du får brunalger efter ngn månad men de ger med sig med tiden. Byt en tredjedel av vattnet med 1-2 månaders mellanrum eller om det blir extremt smutsigt lite oftare.
Filter rengör du under kranen med kallt vatten, är det mer än en filterdel typ skumgummi och stenfilter så rengör du skumfiltret och sten varannan gång. På de viset behåller du de goda bakterierna som skapar rätt balans i ditt kar.
10-15 liter vatten per fisk är ett bra rättesnöre och ju större akvarie ju lättare att hålla rent.
Lycka till
Varför ska man vänta ett par veckor innan man släpper i fisk? Det händer ju ingenting i ett akvarium som står tomt.. 10-15 liter vatten per fisk är ett dåligt rättesnöre din pajas
Citera
2016-04-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymkristenidiot
Varför ska man vänta ett par veckor innan man släpper i fisk? Det händer ju ingenting i ett akvarium som står tomt.. 10-15 liter vatten per fisk är ett dåligt rättesnöre din pajas

Better to be safe than sorry och varför skulle de vara ett dåligt rättesnöre din
lilla tuffing?
Citera
2016-04-21, 09:40
Medlem
Äppelkäcks avatar
Varför måste man ha en massa filterprylar och vattentillsatser mm i akvarierna numera?

Min farsa hade fina sötvattenakvarier redan på 1950-talet utan filter, luftbubblor, vattenreglerare och annat dyrt. Lampa, termometer och doppvärmare räckte. Jag fick senare hjälp av honom med mina akvarier och det som gällde var att tvätta sand, stenar och rötter, plantera, hälla i vatten och sätta på doppvärmaren. En eller två dagar senare rörde man runt lite så värmen i vattnet fördelades och sen släppte man i fiskarna. Rengöring med hävert en gång i veckan och rengöring av glaset ibland (om man inte hade snäckor som tog hand om algerna). Mer jobb än så var det inte men firrar och växter mådde bra. Det enda man var mkt noga med var att ha nya firrar i karantän ett tag innan de släpptes i det kar de skulle vara i sen.

Tillägg: en fisk per 2-5 liter vatten (beroende på fiskens storlek) hade man som rättesnöre.
Senast redigerad av Äppelkäck 2016-04-21 kl. 09:45.
Citera
2016-04-21, 10:00
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Varför måste man ha en massa filterprylar och vattentillsatser mm i akvarierna numera?

Har inte akvarium själv men har två bekanta som har.

För nya i hobbyn verkar det som fiskarna inte lever särskilt länge, mina bägge bekanta har gett upp efter att flera omgångar sakta dog en efter en trots anvisningar från affären...

Min egen teori är att fiskarna idag är klenare än tidigare, har fler sjukdomar mm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in