2015-11-04, 23:21
Medlem
När man går in på Blocket kan man hitta en del bostäder som säljs till anmärkningsvärt låga priser. Vissa ligger på hundra- eller tvåhundratusen. Vissa ligger under hundratusen. Det har fått mig att fundera: Vad är det som hindrar mig från att köpa en fastighet till ett sådant pris och sedan omedelbart sälja den vidare, för några tiotusen extra?

Finns det någon lag som förhindrar att man köper en bostad och omedelbart säljer den? Finns det någon rent marknadsmässig anledning till att det inte skulle gå?
Citera
2015-11-04, 23:29
Medlem
Ja det går förutsatt att folk vill köpa den.

Annars har du annonskostnader vad det nu innebär+hyra vilket kanske äter upp din vinst alternativt att du går med förlust om ingen vill köpa din bostad för dyrare pris.
Citera
2015-11-04, 23:44
om dom inte har fått sålt dom varför skulle du få sålt dom ? :P
varför så billigt kanske är svart mögel eller vatten skador
Citera
2015-11-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
om dom inte har fått sålt dom varför skulle du få sålt dom ? :P
varför så billigt kanske är svart mögel eller vatten skador

Jag syftar på bostäder som lagts upp nyligen.
Citera
2015-11-06, 15:25
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Jag syftar på bostäder som lagts upp nyligen.
objekten kommer och går och ÅTERKOMMER just för att inte ligga för länge i sträck

vad får dig att tro att du kan sälja den några tiotusen dyrare?
har du räknat in mäklararvode och vinstskatten?
Citera
2015-11-06, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
När man går in på Blocket kan man hitta en del bostäder som säljs till anmärkningsvärt låga priser. Vissa ligger på hundra- eller tvåhundratusen. Vissa ligger under hundratusen. Det har fått mig att fundera: Vad är det som hindrar mig från att köpa en fastighet till ett sådant pris och sedan omedelbart sälja den vidare, för några tiotusen extra?

Finns det någon lag som förhindrar att man köper en bostad och omedelbart säljer den? Finns det någon rent marknadsmässig anledning till att det inte skulle gå?

Det är absolut inga eftertraktade bostäder som kostar upp till 200 000.
Gissningsvis ligger bostäderna i någon avkrok med hög arbetslöshet.

Det finns inget som hindrar dig att köpa och sen sälja vidare. Men det är ganska mycket pengar som du tvingas ligga ute med och risken är uppenbar att du tvingas sälja med förlust om objektet är svårsålt. Det är inte heller alltid lätt att hyra ut i andrahand och ta in pengarna den vägen.
Citera
2015-11-09, 20:49
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Börjar du piffa till bostäderna lite för att få upp priset och gör det i allt för stor omfattning (säljer 3-4/år) kan nog Skatteverket komma och nosa och vilja ha det till att du bedriver näringsverksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in