2015-11-04, 16:06
Medlem
Tjo!

Jag har en fråga här angående hur mycket övertid ett företag kan beordra sina anställda.

Min sambo jobbar på ett lager där de distribuerar medicin och diverse andra apoteksprodukter som skickas ut till landets alla apotek. Eftersom det är medicin vi pratar om (även drogklassade preparat) så fattar jag att produkterna måste komma ut, men mängden övertid de beordrar är så hög så jag måste fråga om det här är okej.

Belastningen på min sambos jobb är ofta stor, och det är inte alls ovanligt att hon under vanliga veckor blir beordrad en halvtimme eller så övertid, inte särskilt mycket, men det blir trist i längden.
Men när de kör igång med kampanjvarorna, som de har ca 4 gånger per år, så är det i mina ögon alldeles för mycket för att vara rimligt. Under kampanjveckorna blir det allt mellan 2 – 3 ½ timmars övertid. Varje dag. Under hela kampanjen, som varar i 2-3 veckor.
Kampanjveckorna är inte oväntade, utan arbetsgivare och anställda vet mycket väl om att de kommer. Så företaget kan inte skylla på att det blir oväntad arbetsbelastning direkt. Företagen som hon jobbar på är ökända här i staden för att köra sopslut på sina arbetare och sedan ta ni nytt folk.

Alla som jag pratat med på mitt jobb, inklusive vår fackombudsman, tycker att det låter väldigt mycket.

Så, kan företaget beordra den här mängden övertid?

EDIT: Vissa dagar har de även mage att ta frivillig övertid innan passet, och sen beordra senare på dagen, utan att man får dra av tid på det man eventuellt jobbade på den frivilliga.
Citera
2015-11-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dextia
Tjo!

Jag har en fråga här angående hur mycket övertid ett företag kan beordra sina anställda.

Min sambo jobbar på ett lager där de distribuerar medicin och diverse andra apoteksprodukter som skickas ut till landets alla apotek. Eftersom det är medicin vi pratar om (även drogklassade preparat) så fattar jag att produkterna måste komma ut, men mängden övertid de beordrar är så hög så jag måste fråga om det här är okej.

Belastningen på min sambos jobb är ofta stor, och det är inte alls ovanligt att hon under vanliga veckor blir beordrad en halvtimme eller så övertid, inte särskilt mycket, men det blir trist i längden.
Men när de kör igång med kampanjvarorna, som de har ca 4 gånger per år, så är det i mina ögon alldeles för mycket för att vara rimligt. Under kampanjveckorna blir det allt mellan 2 – 3 ½ timmars övertid. Varje dag. Under hela kampanjen, som varar i 2-3 veckor.
Kampanjveckorna är inte oväntade, utan arbetsgivare och anställda vet mycket väl om att de kommer. Så företaget kan inte skylla på att det blir oväntad arbetsbelastning direkt. Företagen som hon jobbar på är ökända här i staden för att köra sopslut på sina arbetare och sedan ta ni nytt folk.

Alla som jag pratat med på mitt jobb, inklusive vår fackombudsman, tycker att det låter väldigt mycket.

Så, kan företaget beordra den här mängden övertid?

EDIT: Vissa dagar har de även mage att ta frivillig övertid innan passet, och sen beordra senare på dagen, utan att man får dra av tid på det man eventuellt jobbade på den frivilliga.

hmm.. framgår heller inte vilket fackförbund det rör sig om? (intressant information) även det. Men överlag så låter det ju absurt ja. De måste ju ta in mera folk för att minska belastningen alt så får väl din tjej försöka se sig om efter någonting annat.
Citera
2015-11-04, 16:26
Medlem
Dom är med i handels.

Och det blir studier i vår för henne,som tur är. Men man undrar självklart ändå, om det går rätt till.
Citera
2015-11-04, 16:52
Medlem
Handels suger, skönt att slipp nu förtiden. Tror detta dock måste tas med facket, är nog reglerat om det finns avtal.

Tror generellt att övertid ska användas vid oförutsedda belastningsökningar, men ej regelbundet samt systematiskt. Här använder de ju övertid istället för att anställa så de klarar sina toppar.

De vill väl inte ha för många anställda under de lugnare veckorna som kostar extra då med. Men som sagt, ring facket som hon är med i. I slutändan tror jag inte att något händer, som vanligt. Sök nytt, är mitt råd, handels blev värre och värre sedan 90-talets slut, idag är det helt knäppt hur det är. Så skönt att hamnat inom annat fält.. :P
Citera
2015-11-04, 16:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dextia
Dom är med i handels.

Och det blir studier i vår för henne,som tur är. Men man undrar självklart ändå, om det går rätt till.

Kolla kollektivavtalet. Antagligen är det max 150 timmar under ett kalenderår som gäller utan godkännande av facket och speciella skäl (och max 48 timmar per fyraveckorsperiod).
Citera
2015-11-04, 17:46
Medlem
150 timmar som ovan skrev, sen kan facket godkänna 50 till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in