Citat:
Ursprungligen postat av
Danro80
När du monterar ihop ett ok där du bytt packningar så är det lämpligt att använda bromscylinderfett. (Vilket är silikonbaserat) Anledningen till att jag och många andra använder bromsvätska när vi motionerar okej är för att det tar sig in bättre när man sprutar in det innanför damasken och man brukar då få loss en kolv som kärvat fast. Det skadar dock inte att trycka in lite fett innanför damasken efteråt så håller du fukt borta.
edit: det räcker alltså inte att smörja på kolven, utan det måste innanför damasken annars trycker damasken bort det du lagt på. Eftersom den fungerar som en avstrykare.
Ok förstår, damasken sitter den runt kolven eller?
För runt mitt kolvhål mot bromsvelägget fanns ingen damask iaf, jag tröck in mina bromsklossar i hålet är metallklipps på baksidan av belägget.
Konstigt att kolven tjärvar för mig egentligen då den va helt inne i oket när jag bytte beläggen.
Men det kan inte vara någon superfara att köra så här heller fall om jah lär beställa ett nytt ok då skivan inte glöder.
Kanske tippar på omkring 50c som att man kan lägga handen på skivan i ca 5sec innan den börjar göra ont.
Edit:
Har crc silikonfett så motionerar med bromsvätska först sen smörjer lite silikonfett innanför damasken.