2015-11-03, 21:50
Medlem
Hej,
Jag bytte skivor + belägg runt hela bilen för ca 2 dagar sedan.

Nu efter jag har kört så är höger framskiva varmare än vänster.

Höger är så att man känner att det, men inte så varm att man bränner sig.
Men har man kvar fingret längre än ca 5sek så börjar det göra ont.
Men betydligt varmare än vänster som endast är ljummen om jag kört normalt.

Det jag har gjort är:
Bytt bromsvätska + luftat.
Kollat bromsverkan och den är jämn och fin Runt hela bilen.

Smörjt glidpinnarna.

När jag bytte beläggen så va bromskolven inne i oket helt.

Så vad ska jag göra?
Är det bara att köpa ett nytt ok?
Gud börjar bli less på att fixa bilen nu.

När man ska trycks ut kolvarna från oken så trycker man på bromspedalen lite sakta va?
Och ser till att man inte trycker ut hela, har ingen större lust att lufta systemet igen.
Vill bara se hur kolven ser ut.
Citera
2015-11-03, 22:15
Medlem
Danro80s avatar
Till att börja med så se till så beläggen inte kärvar.

Nästa steg är att du motionerar kolven i oket. Lyft lite på damasken och spruta in lite bromsvätska. Sen trycker/skruvar du in kolven, lägg mellan något (så kolven inte åker ut helt) och trampa ut den. Gör detta flera gånger tills den går relativt lätt att trycka in den. (Använd inte 5-56 eller liknande då packningarna sväller.) Kärvar fortfarande oket så får du köpa en ny packningssats (Köp även honingsverktyg och fin smärgelduk till kolven. Alternativt ett nytt ok.

Btw glidpinnarna ska inte behöva smörjas, dock skadar det inte med en skvätt silikon.
Citera
2015-11-03, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Till att börja med så se till så beläggen inte kärvar.

Nästa steg är att du motionerar kolven i oket. Lyft lite på damasken och spruta in lite bromsvätska. Sen trycker/skruvar du in kolven, lägg mellan något (så kolven inte åker ut helt) och trampa ut den. Gör detta flera gånger tills den går relativt lätt att trycka in den. (Använd inte 5-56 eller liknande då packningarna sväller.) Kärvar fortfarande oket så får du köpa en ny packningssats (Köp även honingsverktyg och fin smärgelduk till kolven. Alternativt ett nytt ok.

Btw glidpinnarna ska inte behöva smörjas, dock skadar det inte med en skvätt silikon.

Vissa säger bromsvätska andra silikonfett vad är rätt?
Dvs att smörja kolven med?
Citera
2015-11-03, 22:44
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livetarhart
Vissa säger bromsvätska andra silikonfett vad är rätt?
Dvs att smörja kolven med?

När du monterar ihop ett ok där du bytt packningar så är det lämpligt att använda bromscylinderfett. (Vilket är silikonbaserat) Anledningen till att jag och många andra använder bromsvätska när vi motionerar okej är för att det tar sig in bättre när man sprutar in det innanför damasken och man brukar då få loss en kolv som kärvat fast. Det skadar dock inte att trycka in lite fett innanför damasken efteråt så håller du fukt borta.

edit: det räcker alltså inte att smörja på kolven, utan det måste innanför damasken annars trycker damasken bort det du lagt på. Eftersom den fungerar som en avstrykare.
Citera
2015-11-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
När du monterar ihop ett ok där du bytt packningar så är det lämpligt att använda bromscylinderfett. (Vilket är silikonbaserat) Anledningen till att jag och många andra använder bromsvätska när vi motionerar okej är för att det tar sig in bättre när man sprutar in det innanför damasken och man brukar då få loss en kolv som kärvat fast. Det skadar dock inte att trycka in lite fett innanför damasken efteråt så håller du fukt borta.

edit: det räcker alltså inte att smörja på kolven, utan det måste innanför damasken annars trycker damasken bort det du lagt på. Eftersom den fungerar som en avstrykare.

Ok förstår, damasken sitter den runt kolven eller?

För runt mitt kolvhål mot bromsvelägget fanns ingen damask iaf, jag tröck in mina bromsklossar i hålet är metallklipps på baksidan av belägget.

Konstigt att kolven tjärvar för mig egentligen då den va helt inne i oket när jag bytte beläggen.

Men det kan inte vara någon superfara att köra så här heller fall om jah lär beställa ett nytt ok då skivan inte glöder.
Kanske tippar på omkring 50c som att man kan lägga handen på skivan i ca 5sec innan den börjar göra ont.

Edit:
Har crc silikonfett så motionerar med bromsvätska först sen smörjer lite silikonfett innanför damasken.
Citera
2015-11-04, 13:12
Medlem
Så här ser oket ut, tom rost inne i cylinder där kolven löper.

Antar att detta är problemet?

http://forumbilder.se/ED48B/image.jpeg
Citera
2015-11-04, 13:19
Medlem
zoombos avatar
Rost på kolvens utsida gör inget utan det är innanför damasken som det måste vara blankt och fint.
Peta bort damasken (försiktigt!) och tryck ut kolven en liten bit och inspektera. Jag brukar sätta (lägga) tillbaka den i oket tillfälligt och sen stoppa mellan nåt som gör att kolven inte kan gå ut för långt när man trycker ut den. Sen trycker man in den med nåt t ex en liten kofot hela vägen - och sen ut igen. Man gör alltså så ett par gånger, då "motionerar" man oket.

Till sist så smörjer man med färsk bromsvätska och sätter tillbaka damasken. Löper allt fint och ingen rost finns så ska det banne mig funka!
Citera
2015-11-04, 13:28
Moderator
Citat:
Så här ser oket ut, tom rost inne i cylinder där kolven löper.

Antar att detta är problemet?

http://forumbilder.se/ED48B/image.jpeg
Det där är ju damasken, där är det ingen fara. Däremot måste kolvens utsida vara blank och fin, den delen som sitter innanför damasken vill säga. Kan vara svårt att se med damasken på plats, men ut med kolven en bit och inspektera genom att kränga ner damasken över kolven. Akta så att du inte trycker ut den för långt, då riskerar du att skada packningen och du får in luft i systemet (och det läcker ut en del bromsvätska).
Citera
2015-11-04, 13:37
Medlem
Men på insidan är väll inte damasken?
Eller är jag ute och cyklar nu?
Citera
2015-11-04, 14:50
Medlem
zoombos avatar
Insidan av kolven är bara ett dumt hål så det kan se ut hur som helst.
Allt du ser på bilen som är av gummi är en damask. Därinne löper kolven och damasken är där just för att skydda den så för att kunna inspektera kolven så måste man plocka bort damasken. Den sitter i ett utfräst spår och är bara att peta bort men använd inget vasst för då sticker man lätt hål på den och då är det byte som gäller.
Citera
2015-11-04, 15:21
Moderator
Citat:
Men på insidan är väll inte damasken?
Eller är jag ute och cyklar nu?
På bilden du lagt upp ser det ut som att damasken är avpetad från spåret i kolven och kolven är intryckt så långt det går i cylindern. Bromscylindern är en ursvarvad cylinder i oket (som är i gjutjärn) med ett spår för gummipackning och ett för damasken. Om du tar ut kolven ur cylindern så rinner bromsvätskan ut, du kommer ha lite småproblem att få in den rakt igen osv.
Mtp på din okunskap om bromsar så är frågan om du inte borde åka till nån som vet vad den pysslar med. Det kan bli både dyrt och farligt om det går fel.
Citera
2015-11-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
På bilden du lagt upp ser det ut som att damasken är avpetad från spåret i kolven och kolven är intryckt så långt det går i cylindern. Bromscylindern är en ursvarvad cylinder i oket (som är i gjutjärn) med ett spår för gummipackning och ett för damasken. Om du tar ut kolven ur cylindern så rinner bromsvätskan ut, du kommer ha lite småproblem att få in den rakt igen osv.
Mtp på din okunskap om bromsar så är frågan om du inte borde åka till nån som vet vad den pysslar med. Det kan bli både dyrt och farligt om det går fel.

Damasken va inte avpetad, sprutade lite bromsvätska under damasken och nu blir inte bromsarna varma längre.

Dock så sa dom på mekonomen att jag skulle ha dot 5.1 men nu efter jag harsprutat in lite så kom de fram att de ska vara dot 4 till min bil.

Men antar att det inte gör så mycket?

Edit:
Va inte många mm som sprutades in av dot 5.1

Känns surt att han på mekonomen slog i sin dator innan osv.
Ändå gav han mig fel.
Senast redigerad av Livetarhart 2015-11-04 kl. 17:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in