Citat:
Ursprungligen postat av
borriz
Vilka likvida medel brukar du ha, springer du omkring med tusenlappar i fickan?
Nej, med likvida medel avsåg jag förstås pengar man har, antingen i kort- eller kontantform. Pengar på bankkontot är likvida medel så det syftar inte bara på kontanter, om nu din tanke var att göra dig lustig. (Men jo, om du räknar med betalkortet så springer jag ju förstås runt med en massa tusenlappar på fickan, precis som de flesta andra människor. Skillnaden är väl att det är svårare för en tjuv att utnyttja de tusenlapparna om hen snor dem.)
Citat:
Ursprungligen postat av
borriz
Nu vet jag inte vilka utgifter du har, men är det inte bättre med ett regelbundet månadssparande?
Trots allt så går det ganska snabbt att lägga upp en hygglig bufert.
Jo, det är egentligen bättre. Dock så känner jag mig mer manad att betala tillbaka när jag ligger back på krediten än om jag tar några tusingar från mitt sparkonto... Det är en helt och hållet mental grej.
Citat:
Ursprungligen postat av
borriz
Det är betydligt smidigare är alternativen; med tanke på rånrisken kan det vara lite dumt att springa omkring med större mängd kontanter i fickan och man kan inte lösa in resecheckar överallt. Problemet är att du inte vet vilken kurs du handlar till förrän efteråt.
Handlar du tex på nätet så står kreditgivaren risken, skulle du köra med bankkort är det du som står risken.
Jo, insåg som sagt det. Att handla på nätet med kreditkortet har jag inte ens tänkt på att det går... Det kanske man kunde prova, men det bygger ju på att man samtidigt lägger in en betalning från bankkontot till kreditkortet så man inte drar på sig onödig kredit.