• 1
  • 2
2015-11-04, 06:32
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Dvs att det krävs väl att oavsett om jag höjer gränsen med säg 10.000:-, gör av med 10.000:- och betalar tillbaka direkt inom 55 dagar, så har jag ju fortfarande en himla massa pengar upp tills kortet är "fullt", så även det är väl tickande med ränta oavsett?.
Inte helt riktigt, du har inte några som helst "himla massa pengar", det enda som finns på kortet är en möjlighet att låna pengar detta till otäckt dyra villkor.

Ränta betalar du enbart på de pengar du lånat mer än 30/55 dagar.
Citera
2015-11-04, 11:40
Medlem
Det är dåligt för dig, för du verkar tro att det här på något sätt är pengar du har.

Jag skaffade ett kreditkort med 30 000 kr i kredit ganska nyligen, men mår rätt dåligt om jag använder det för mycket. Nu när jag har bil kan det vara bra när det kommer oväntade utgifter (den här månaden måste jag betala både stor service plus fyra nya vinterdäck exempelvis), men jag gör vad jag kan för att komma så nära noll i kredit varje gång jag får lön. Tyvärr har det blivit lite av en ond cirkel, där jag visserligen oftast kan betala tillbaka men å andra sidan kan jag inte sätta över något till mitt sparkonto mer än det som går automatiskt...

Du borde definitivt inte ha något kreditkort.
Citera
2015-11-04, 13:13
Medlem
Conceptions avatar
En tumregel när man använder ett kreditkort är att ha minst lika mycket pengar sparade som krediten är på kortet. Då man alltid betala av sina skulder varje månad om inte lönen skulle räcka till.

Jag har ett kort med 50 000 i kredit. Perfekt om man är ute och reser i världen och man inte vill ha kontanter med sig. Man brukar också få bonus på allt man handlar på kreditkort som jag tror inte finns på betalkort(?). Men jag ser till att alltid ha minst 50 000kr sparade så jag kan betala av mina skulder nästa månad.

Har man inte det så ska man i mitt tycke inte ha något kreditkort.
Citera
2015-11-04, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
En tumregel när man använder ett kreditkort är att ha minst lika mycket pengar sparade som krediten är på kortet. Då man alltid betala av sina skulder varje månad om inte lönen skulle räcka till.

Jag har ett kort med 50 000 i kredit. Perfekt om man är ute och reser i världen och man inte vill ha kontanter med sig. Man brukar också få bonus på allt man handlar på kreditkort som jag tror inte finns på betalkort(?). Men jag ser till att alltid ha minst 50 000kr sparade så jag kan betala av mina skulder nästa månad.

Har man inte det så ska man i mitt tycke inte ha något kreditkort.

Vad är poängen med ett kreditkort om man ändå har de likvida medlen som kreditkortet ger en? Den enda poängen med kortet för mig är att hjälpa till de månader då det krisar lite. Varför behöver du ett kreditkort för att betala utomlands? Varför inte låta pengarna dras direkt från ditt konto?
Citera
2015-11-04, 17:29
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Vad är poängen med ett kreditkort om man ändå har de likvida medlen som kreditkortet ger en? Den enda poängen med kortet för mig är att hjälpa till de månader då det krisar lite. Varför behöver du ett kreditkort för att betala utomlands? Varför inte låta pengarna dras direkt från ditt konto?

Med TS inställning ska man inte ha kreditkort MEN är man utomlands och har bankomatkort plus kreditkort kan det vara en bra ide att använda kreditkortet istället för att få kortet till sitt lönekonto skimmat och sen är semestern förstörd. Blir kreditkortet skimmat är skadan betydligt lindrigare. Plus att man ofta får reseförsäkringar osv när man betalar själva resan med kreditkort.
Citera
2015-11-05, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Med TS inställning ska man inte ha kreditkort MEN är man utomlands och har bankomatkort plus kreditkort kan det vara en bra ide att använda kreditkortet istället för att få kortet till sitt lönekonto skimmat och sen är semestern förstörd. Blir kreditkortet skimmat är skadan betydligt lindrigare. Plus att man ofta får reseförsäkringar osv när man betalar själva resan med kreditkort.

Sant, det tänkte jag inte på. Jag har själv en sån reseförsäkring på kortet som jag dock inte tror att jag kommer ha anledning att utnyttja.
Citera
2015-11-05, 06:29
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Vad är poängen med ett kreditkort om man ändå har de likvida medlen som kreditkortet ger en?
Vilka likvida medel brukar du ha, springer du omkring med tusenlappar i fickan?
Citat:
Den enda poängen med kortet för mig är att hjälpa till de månader då det krisar lite.
Nu vet jag inte vilka utgifter du har, men är det inte bättre med ett regelbundet månadssparande?
Trots allt så går det ganska snabbt att lägga upp en hygglig bufert.

Citat:
Varför behöver du ett kreditkort för att betala utomlands? Varför inte låta pengarna dras direkt från ditt konto?
Det är betydligt smidigare är alternativen; med tanke på rånrisken kan det vara lite dumt att springa omkring med större mängd kontanter i fickan och man kan inte lösa in resecheckar överallt. Problemet är att du inte vet vilken kurs du handlar till förrän efteråt.

Handlar du tex på nätet så står kreditgivaren risken, skulle du köra med bankkort är det du som står risken.
Citera
2015-11-05, 08:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Sant, det tänkte jag inte på. Jag har själv en sån reseförsäkring på kortet som jag dock inte tror att jag kommer ha anledning att utnyttja.

Sen brukar betalningar utomlands lättare gå igenom med ett kreditkort av någon anledning. Jag vet inte hur många ggr jag sett någon vilja betala med betalkort och helt plötsligt har man inte lyckats få kontakt med banken i Sverige och då har betalningen nekats.

Sen ska du absolut inte ha ett kreditkort för att kunna använda som du uttrycker "när det krisar lite". Det har du givetvis en sparad buffert för.
Senast redigerad av Conception 2015-11-05 kl. 08:23.
Citera
2015-11-05, 09:11
Medlem
PaulPaljetts avatar
Du bör nog sikta på att göra som jag: ha så nära noll i kredit som möjligt på kortet/korten. Istället sätter jag alltid in pengar i förväg för att på så vis nyttja kreditkortet som ett bankkort, men med de fördelar det ger (bonus, försäkringar, rabatter m.m.).

Enda kortet som jag har en hög kredit på är företagskortet som jag använder för utlägg i tjänsten då jag vill hålla det separat från min övriga ekonomi. Där är dock skillnaden att jag alltid vet att jag får in 100% av det jag använt krediten för inom en månad så länge jag lyckas skicka in mina utläggskvitton i tid.
Citera
2015-11-05, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vilka likvida medel brukar du ha, springer du omkring med tusenlappar i fickan?

Nej, med likvida medel avsåg jag förstås pengar man har, antingen i kort- eller kontantform. Pengar på bankkontot är likvida medel så det syftar inte bara på kontanter, om nu din tanke var att göra dig lustig. (Men jo, om du räknar med betalkortet så springer jag ju förstås runt med en massa tusenlappar på fickan, precis som de flesta andra människor. Skillnaden är väl att det är svårare för en tjuv att utnyttja de tusenlapparna om hen snor dem.)

Citat:
Nu vet jag inte vilka utgifter du har, men är det inte bättre med ett regelbundet månadssparande?
Trots allt så går det ganska snabbt att lägga upp en hygglig bufert.

Jo, det är egentligen bättre. Dock så känner jag mig mer manad att betala tillbaka när jag ligger back på krediten än om jag tar några tusingar från mitt sparkonto... Det är en helt och hållet mental grej.

Citat:
Det är betydligt smidigare är alternativen; med tanke på rånrisken kan det vara lite dumt att springa omkring med större mängd kontanter i fickan och man kan inte lösa in resecheckar överallt. Problemet är att du inte vet vilken kurs du handlar till förrän efteråt.

Handlar du tex på nätet så står kreditgivaren risken, skulle du köra med bankkort är det du som står risken.

Jo, insåg som sagt det. Att handla på nätet med kreditkortet har jag inte ens tänkt på att det går... Det kanske man kunde prova, men det bygger ju på att man samtidigt lägger in en betalning från bankkontot till kreditkortet så man inte drar på sig onödig kredit.
Citera
2015-11-05, 12:16
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Jo, det är egentligen bättre. Dock så känner jag mig mer manad att betala tillbaka när jag ligger back på krediten än om jag tar några tusingar från mitt sparkonto... Det är en helt och hållet mental grej.

He, he du bevisar att piskan är starkare än moroten.
Citera
2015-11-05, 13:32
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Sen brukar betalningar utomlands lättare gå igenom med ett kreditkort av någon anledning. Jag vet inte hur många ggr jag sett någon vilja betala med betalkort och helt plötsligt har man inte lyckats få kontakt med banken i Sverige och då har betalningen nekats.

Sen ska du absolut inte ha ett kreditkort för att kunna använda som du uttrycker "när det krisar lite". Det har du givetvis en sparad buffert för.

Det där har hänt mig många gånger (trots att det funnits pengar på kontot) Tror det kan ha att göra med att banken ibland stoppar transaktioner som är misstänkta. Jätteirriterande när man faktiskt använder sitt eget kort och det inte är något konstigt alls med betalningen man försöker göra. Av samma anledning misstänker jag att kreditkortsutgivaren tar på sig kostnaden om någon obehörig lyckats få igenom en betalning på ens eget kort. Så ibland är det verkligen verkligen värt besväret att ha ett kreditkort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in