2015-11-03, 14:49
Medlem
Hej

Jag har fått kontanter som gåva som jag nu vill sätta in på mitt konto via en bankomat.
Som max kan jag sätta in 10 000 kr varje vecka. Min fråga är kommer skatteverket ta reda på det och fråga mig var pengarna kommer ifrån?
Citera
2015-11-03, 14:58
Medlem
frank_pes avatar
Varför vill du sätta in pengar via en bankomat när man inte kan sätta in via en bankomat och vad har kontakter med saken att göra som står i din rubrik?

Det är inte Skatteverket som vill veta var pengarna kommer från utan banken och du får förmodligen bara frågan om summan är 10000 eller mer så sätt in under 10000 varje gång.
Citera
2015-11-03, 15:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hayati_girl
Hej

Jag har fått kontanter som gåva som jag nu vill sätta in på mitt konto via en bankomat.
Som max kan jag sätta in 10 000 kr varje vecka. Min fråga är kommer skatteverket ta reda på det och fråga mig var pengarna kommer ifrån?

Du kan ju säga som det är, att det är en gåva. Gåvoskatten är borta.
Citera
2016-01-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans.Landa
Du kan ju säga som det är, att det är en gåva. Gåvoskatten är borta.

Fast då måste han väl på något sätt bevisa att pengarna är en gåva? Det räcker ju inte direkt med ett handskrivet brev från tant Agda, 80 år, som säger att hon ger 10.000kr till sitt barnbarn i gåva.
Citera
2016-01-27, 11:05
Medlem
MrEchozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Varför vill du sätta in pengar via en bankomat när man inte kan sätta in via en bankomat och vad har kontakter med saken att göra som står i din rubrik?

Det är inte Skatteverket som vill veta var pengarna kommer från utan banken och du får förmodligen bara frågan om summan är 10000 eller mer så sätt in under 10000 varje gång.

Antar att du bor långt ute på landet? Självklart kan man sätta in pengar via en bankomat.

Som tidigare har nämnt så kan det ev behövas någon form av bevis om att du har fått pengarna som en gåva. Beror även på hur mycket du har tänkt att sätta in, skall du bara sätta in 10.000kr så kommer nog inte Skatteverket bry sig så mkt.
Citera
2016-01-28, 17:48
Medlem
Satte frekvent in pengar för något år sedan på mitt kort via en sådan bankomat. Efter 3-4 månader så fick jag ett brev om att jag skulle kontakta dom. När jag ringde så skulle jag komma med underlag om vart pengarna kommer från. Något jag gjorde och sedan var det lugnt.

Så ett litet tag kan man allt hålla på men tillslut kommer dom höra av sig.
Citera
2016-01-28, 19:18
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEchoz
Antar att du bor långt ute på landet? Självklart kan man sätta in pengar via en bankomat.
Nej det gör jag inte och apparater där man sätter in pengar heter insättningsapparat som kan användas om man är kund hos banken med apparaten
Citera
2016-01-28, 19:39
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Nej det gör jag inte och apparater där man sätter in pengar heter insättningsapparat som kan användas om man är kund hos banken med apparaten

Fel igen, du kan gå in på https://bankomat.se och själv se att de erbjuder insättningsmöjligheter. Du behöver inte heller vara kund i en viss bank. Jag som kund i SEB gick utan problem in på Nordea förra veckan och använde en Bankomat för att sätta in pengar på mitt SEB-konto.
Citera
2016-01-28, 22:12
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Fel igen, du kan gå in på https://bankomat.se och själv se att de erbjuder insättningsmöjligheter. Du behöver inte heller vara kund i en viss bank. Jag som kund i SEB gick utan problem in på Nordea förra veckan och använde en Bankomat för att sätta in pengar på mitt SEB-konto.
Läste på din länk och detta står
Citat:
I vår kartfunktion och i vår app kan du se var insättningsautomaterna finns.
...alltså går det inte att sätta in pengar i alla bankomater utan bara i "insättningsautomater".
Detta står också
Citat:
I dagsläget är det kunder till Nordea, SEB och Swedbank/Sparbankerna som har tillgång till insättningstjänsten.
...det finns andra banker än dessa 3 st. så där tog jag inte alls fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in