Citat:
Ursprungligen postat av
Alexander.Delarge
Jag tycker precis helt tvärtom. Ju mer civiliserad du är desto mer anpassar du ditt beteende efter vad som är lämpligt/normen, och håller inne med faktiska åsikter, beteenden och känslor.
Ju mer du hänger på flashback, ju mer kan du vara den du är låter rimligare.
En sak är viktig: det beror på vad det är för norm.
Har man en norm att "alla" ska lära sig läsa och skriva och få basala kunskaper då är det ju något bra och den normen hjälper ju en.
För är man analfabet och inte kan riktigt läsa eller skriva då är det lätt för makthavare att få denna att gå på och följa vidskepelser och denna utövar över denna "hur den ska vara". hur mycket kan man vara "den man är" då??
Med "den man är" menar jag att man kan mera vara det i en trygg miljö. Oftast de jag pratar om som är analfabeter osv som andra får dem att gå på vidskepelser och utövar över dem är ju inte så "trygga" och de blir ofta ledda till att utföra handling åt dem, som tex. stjäla åt dem eller tillochmed kriga åt dem. I ett väldigt fattigt samhälle: svårare att vara den man är.
Är man civiliserad och har följt normer då tänker jag att Man blir tryggare och kan därmed med jämna mellanrum vara den man är (Nu pratar jag om basala normer såsom lära sig läsa och skriva och få basala kunskaper och sådana normer!).