2015-11-03, 11:13
Medlem
"Ju mer civiliserad man är ju mer kan man vara den man är. ju mer upplyst- mindre krav."

vad tror ni om det ?

Jag tänker ju mer civiliserad man är, ju mer kan man vara den man är. Och det står i citatet: "Du Ska kunna" och vara "den du är". Hur kommer man dit?. Om man tex. är analfabet (Inte kan läsa eller skriva) eller liknande då är risken större att man går på vidskepelser och någon kan utöva det över någon annan och då har denna verkligen ett krav över en att "så här måste du vara".

så:
Det ska inte få finnas ett krav som säger "så här måste du vara".

Det betyder:
Det innebär ju att så många som möjligt ska ha kunskap och vara upplysta så ingen kan få dig att gå efter vidskepelser och utöva det över dig och hur du då "måste vara". Men har du inte kunskap eller är upplyst då kan du inte vara den du är MEN nu säger ju citatet att man ska kunna vara den man är. Och är man inte "upplyst" då är risken större att någon utövar vidskepelser över dig och ställer krav på dig att "så här måste du vara", helt enkelt.
Du ska kunna vara den du är och ändå lyckas.

det vill säga:
"du ska kunna" och vara "den du är", det uppnås genom att man är upplyst och har kunskap då kan man mer vara den man är och ha förutsättning för att lyckas. ju mer civiliserad man är, ju mer kan man vara den man är.

Slutsats:
Det ska inte få finnas ett krav som säger "så här måste du vara".
Du ska kunna vara den du är och ändå lyckas.
-
Allt beror på hur man läser in citatet men läser man noga och utgår från att personen inte menar något orimligt då fattar man att det är så här man menar. Citatet ligger närmast FOLKPARTIET.

Och den tolkningen matchar citatet. Jag menar inte något orimligt med citatet. just sayin.
Senast redigerad av nyplfl 2015-11-03 kl. 11:24.
Citera
2015-11-03, 13:39
Medlem
Alexander.Delarges avatar
Jag tycker precis helt tvärtom. Ju mer civiliserad du är desto mer anpassar du ditt beteende efter vad som är lämpligt/normen, och håller inne med faktiska åsikter, beteenden och känslor.

Ju mer du hänger på flashback, ju mer kan du vara den du är låter rimligare.
Citera
2015-11-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexander.Delarge
Jag tycker precis helt tvärtom. Ju mer civiliserad du är desto mer anpassar du ditt beteende efter vad som är lämpligt/normen, och håller inne med faktiska åsikter, beteenden och känslor.

Ju mer du hänger på flashback, ju mer kan du vara den du är låter rimligare.

En sak är viktig: det beror på vad det är för norm.

Har man en norm att "alla" ska lära sig läsa och skriva och få basala kunskaper då är det ju något bra och den normen hjälper ju en.

För är man analfabet och inte kan riktigt läsa eller skriva då är det lätt för makthavare att få denna att gå på och följa vidskepelser och denna utövar över denna "hur den ska vara". hur mycket kan man vara "den man är" då??

Med "den man är" menar jag att man kan mera vara det i en trygg miljö. Oftast de jag pratar om som är analfabeter osv som andra får dem att gå på vidskepelser och utövar över dem är ju inte så "trygga" och de blir ofta ledda till att utföra handling åt dem, som tex. stjäla åt dem eller tillochmed kriga åt dem. I ett väldigt fattigt samhälle: svårare att vara den man är.

Är man civiliserad och har följt normer då tänker jag att Man blir tryggare och kan därmed med jämna mellanrum vara den man är (Nu pratar jag om basala normer såsom lära sig läsa och skriva och få basala kunskaper och sådana normer!).
Senast redigerad av nyplfl 2015-11-03 kl. 15:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in