2015-11-03, 10:35
Medlem
Tammers avatar
Jag har en laptop där fläkten är på väg att ge upp, den rasslar illa. Mer och mer ju längre datorn är igång, så jag gissar att den håller på att lägga av. Fläkten verkar svår att byta, om det ens är möjligt. Den kanske är integrerad på moderkortet på nåt sätt?
Min fråga är då om man kan ge datorn tillräcklig kylning med en kylplatta ifall fläkten ger upp helt? Datorn är en Toshiba med Celeronprocessor, tre-fyra år gammal.
Citera
2015-11-03, 11:08
Medlem
oldeubois avatar
Låter som en väldigt simpel dator, så kanske inte värt att lägga ned pengar på att byta. Det är ganska omständigt att göra det själv, om man aldrig varit in i en dator tidigare. För sådana simpla konsumentmodeller, kan det dock vara svårt att finna delar, om man inte söker på t.ex. eBay.

Din dator kommer säkerligen att varna för att fläkten inte fungerar, men det brukar gå att förbise sådana varningar. Dock är det ju inte så kul att sitta och lyssna på en fläkt som går i otakt. Det kommer säkerligen att gå väl med en kylplatta.
Citera
2015-11-03, 13:58
Medlem
Ifall du vågar pilla på fläkten och det visar sig att den har konstiga dimensioner för att dra femhundralappar ur fickan på dig så kanske du kan få in en droppe smörjningsmedel i den istället.

På den icke-roterande delen av fläkten, baksidan om du så vill, lär du ha ett klistermärke med specifikationer på, bakom denna brukar det finnas en gummipropp som leder till insidan av fläkten, tar du bort den kan du få in en droppe där, inte mer än så dock. Helst kör man in en kanyl genom klistermärket och gummiproppen istället, så blir den inte skrynklig.

Räddat tre illalåtande fläktar så hitintills.

Vill du hellre köra med kylplatta så blir det nog okej det med, fram tills fläkten slutar snurra that is.
Citera
2015-11-03, 20:34
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petomatick
Ifall du vågar pilla på fläkten och det visar sig att den har konstiga dimensioner för att dra femhundralappar ur fickan på dig så kanske du kan få in en droppe smörjningsmedel i den istället.

På den icke-roterande delen av fläkten, baksidan om du så vill, lär du ha ett klistermärke med specifikationer på, bakom denna brukar det finnas en gummipropp som leder till insidan av fläkten, tar du bort den kan du få in en droppe där, inte mer än så dock. Helst kör man in en kanyl genom klistermärket och gummiproppen istället, så blir den inte skrynklig.

Räddat tre illalåtande fläktar så hitintills.
Man tror ju att fläkten ska hålla datorn ut, det borde ju vara en ganska simpel del. Det är ju inte någon speldator heller, så kylkraven borde inte vara extrema. Men jag får se om jag vågar mig på en djupdykning i datorns inre, så kan man väl smörja upp fläkten. Dock verkar det som om hela baksidan måste bort, och det mesta av innanmätet.
Citat:
Ursprungligen postat av petomatick
Vill du hellre köra med kylplatta så blir det nog okej det med, fram tills fläkten slutar snurra that is.
Tanken var väl snarare att en kylplatta kunde ersätta en totalhavererad fläkt, men det kanske var lite väl optimistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in