Nu kan jag inte handels avtal så bra, men först måste man skilja på rast och paus. En rast är obetald (man kan alltså välja att lämna området, behöver inte vara kontaktbar osv.). En rast bör i största möjliga mån schemaläggas (om man inte har arbetsuppgifter som gör att man själv kan disponera sin tid för rast).
Vad arbetstidslagen säger om raster;
Citat:
15 §
Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.
Arbetsgivaren ska på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.
Rasterna ska förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.
Dock är hela ATL dispositiv så man behöver ha koll på både centrala och lokala kollektivavtal för att göra en bedömning.
Vi har 3 olika varianter på samma företag. 30 min lunch obetald, 30 min frukost + 30 min lunch obetald samt några som jobbar utan en enda obetald rast. Allt på samma företag.
Det finns också rekommendationer från arbetsmiljöverket, men som någon skrivit tidigare, det reglerar ju bara minimum (att folk ska hinna gå på toaletten). Att ha 1h15m rast på ett 8-timmars pass verkar fullt rimligt imo.