2015-11-02, 18:31
Bannlyst
Hej jag arbetar inom handels på en livsmedelsaffär och alla våra raster på jobbet är obetalda.
Det jag undrar över är hur långa raster cheferna får ge oss och om vi har något att säga till om angående detta?
Problemet är att vi oftast har för mycket rast. T. ex på ett 8 timmars pass som eventuellt 08-16 har vi 1h och 15 min obetald rast och på 9 timmar 1h 30 min. Alltså måste man då jobba långa dagar om man har heltid och behöver 8 betalda timmar om dagen. På helgerna har jag märkt att rasterna ibland kan vara ännu längre för att vi inte ska kunna få lika mycket ob.
Jag skulle föredra att ha kortare rast och på så sätt inte behöva vara på jobbet lika länge. Att tillägga är att även om vi väljer att inte ta hela rasten så dras den av ändå samt att vissa raster schemalags en timme innan man slutar för dagen.
Citera
2015-11-02, 18:37
Avstängd
5 minuter per timme, plus 30 minuter för lunch/middag. De korta rasterna behöver inte schemaläggas, men det ska de andra. Rast sista timmen är inte OK. Kontakta Handels.
Citera
2015-11-02, 19:31
Medlem
UtanEkorres avatar
Att din rast dras vare sig du tar hela eller ej är förstås inte underligt då det inte är upp till dig att besluta om mertid/övertid vilket det blir om du jobbar mer än schemalagt
Citera
2015-11-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
5 minuter per timme, plus 30 minuter för lunch/middag. De korta rasterna behöver inte schemaläggas, men det ska de andra. Rast sista timmen är inte OK. Kontakta Handels.
Det där är minimireglerna, inte maximum.
Citera
2015-11-03, 02:21
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Jobbade inom lager ett tag och hade då handels.
Vi hade endast obetalda raster på 15+30+5 minuter. Alltså förmiddagsfika, lunch, och en kortis på e.m.
Citera
2015-11-06, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg

Kan man verkligen avtala om 5 minuter obetald rast per timme? För det finns väl inte i lagen.
Citera
2015-11-06, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Kan man verkligen avtala om 5 minuter obetald rast per timme? För det finns väl inte i lagen.

Är det inte så att man har rätt till 5min per timme enligt lagen?
Citera
2015-11-06, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Är det inte så att man har rätt till 5min per timme enligt lagen?

Obetalt? 30 minuter matrast har man i a f inte bara rätt till utan är också tvungen att ta. (Obetald matrast alltså.)
Senast redigerad av Hominem 2015-11-06 kl. 00:48.
Citera
2015-11-06, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Obetalt? 30 minuter matrast har man i a f inte bara rätt till utan är också tvungen att ta.

Osäker faktiskt, drog mig bara till minnes något om 5min per timme, hurvida det skulle vara betalt eller ej törs jag inte yttra mig om!
Citera
2015-11-06, 10:51
Medlem
lrtzs avatar
Nu kan jag inte handels avtal så bra, men först måste man skilja på rast och paus. En rast är obetald (man kan alltså välja att lämna området, behöver inte vara kontaktbar osv.). En rast bör i största möjliga mån schemaläggas (om man inte har arbetsuppgifter som gör att man själv kan disponera sin tid för rast).

Vad arbetstidslagen säger om raster;
Citat:
15 §
Med raster förstås sådana avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället.

Arbetsgivaren ska på förhand ange rasternas längd och förläggning så noga som omständigheterna medger.

Rasterna ska förläggas så, att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd. Rasternas antal, längd och förläggning ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.
Dock är hela ATL dispositiv så man behöver ha koll på både centrala och lokala kollektivavtal för att göra en bedömning.
Vi har 3 olika varianter på samma företag. 30 min lunch obetald, 30 min frukost + 30 min lunch obetald samt några som jobbar utan en enda obetald rast. Allt på samma företag.

Det finns också rekommendationer från arbetsmiljöverket, men som någon skrivit tidigare, det reglerar ju bara minimum (att folk ska hinna gå på toaletten). Att ha 1h15m rast på ett 8-timmars pass verkar fullt rimligt imo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in