2016-08-29, 14:41
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
MFF kör väl med större sign on och lägre månadslön rätt konsekvent? Han fick väl typ 8 miljoner för två år, vilket blir ca 333 000/månaden, lägg på månadslönen på det och han bör vara uppe i toppen av löneligan.

Försöker ju dra skattefördelar av att betala en hög summa när spelaren fortfarande bor utomlands.
2016-08-29, 14:44
Avslutad
Citat:
MFF kör väl med större sign on och lägre månadslön rätt konsekvent? Han fick väl typ 8 miljoner för två år, vilket blir ca 333 000/månaden, lägg på månadslönen på det och han bör vara uppe i toppen av löneligan.

8 miljoner för en spelare av Kjartanssons kaliber när han värvades var ingenting. Kanske mycket med allsvenska mått mätt, men just därför en märklig värvning (OM han nu inte har procent på sin försäljning).

Spelare med Kjartanssons CV går normalt för betydligt högre summor till ligor betydligt bättre/rikare än allsvenskan. Klubben innan betalade ju 30 mille för honom, tex...
2016-08-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Försöker ju dra skattefördelar av att betala en hög summa när spelaren fortfarande bor utomlands.

Sälj!
Ni har ju halvpolacken att hämta haim
2016-08-29, 14:45
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ok, isf var det inte helt tydligt att du höll med om att 8 mille i sign on och 100k i lön var ett kap om Kjartasson inte har % på sin egna försäljning.
Hade inte mycket av en åsikt där och då om han var billig eller ej, det ville jag låta framtiden utvisa och nu kan man konstatera att det tycks va en värd affär.
2016-08-29, 14:51
Medlem
bagarn29s avatar
Den israeliska sajten Sports Walla skriver att Maccabi Haifa har lagt ett bud på 35 miljoner kronor för Kjartansson, enligt Fotbollskanalen.
2016-08-29, 14:53
Medlem
Citat:
8 miljoner för en spelare av Kjartanssons kaliber när han värvades var ingenting. Kanske mycket med allsvenska mått mätt, men just därför en märklig värvning (OM han nu inte har procent på sin försäljning).

Spelare med Kjartanssons CV går normalt för betydligt högre summor till ligor betydligt bättre/rikare än allsvenskan. Klubben innan betalade ju 30 mille för honom, tex...

Hur värderar du honom, Kjartansson är bra helt klart, en jävla succé får man väl säga, vilket var ganska väntat givet hans facit i Norge, men hans förra klubb var väl i Kina, Tobbe drog in 14 MSEK netto per år där borta, det enda dom egentligen har där än så länge är en jävla massa RMB.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Precis.
2016-08-29, 14:57
Avslutad
Citat:
Hur värderar du honom, Kjartansson är bra helt klart, en jävla succé får man väl säga, vilket var ganska väntat givet hans facit, men hans förra klubb var väl i Kina, Tobbe drog in 14 MSEK netto per år där borta, det enda dom egentligen har där än så länge är en jävla massa RMB.

25 årig notorisk målskytt med bland annat 25 mål på 28 matcher i tippeligan. Sådana spelare betingar betydligt högre summor än 8 (+3 i transfer) miljoner.

Vad har de allsvenska skyttekungarna gått för de senaste åren?
2016-08-29, 15:06
Medlem
Citat:
25 årig notorisk målskytt med bland annat 25 mål på 28 matcher i tippeligan. Sådana spelare betingar betydligt högre summor än 8 (+3 i transfer) miljoner.

Vad har de allsvenska skyttekungarna gått för de senaste åren?

Det finns outliers, Kujuvic(5 miljoner) i ena endan och Waris(50) i andra till exempel, men 15-20 är nog rimligt att gissa på att snittet ligger på.

Sorry Waris såldes för 25.

Sedan får man tänka på att MFF har blivit en ganska attraktiv klubb att spela för, du har reell chans till Europaspel.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-08-29 kl. 15:12.
2016-08-29, 15:12
Avslutad
Citat:
Det finns outliers, Kujuvic(5 miljoner) i ena endan och Waris(50) i andra till exempel, men 15-20 är nog rimligt att gissa på att snittet ligger på.

Tycker du att du är saklig nu?

Kujovic var 28 år, och försäljningssumman ändå nästan dubbelt så hög vad den kinesiska klubben fick. Vidare, vad vet du om den sign on och lönen som Kujovic fick av Gent?
2016-08-29, 15:17
Medlem
Citat:
Tycker du att du är saklig nu?

Kujovic var 28 år, och försäljningssumman ändå nästan dubbelt så hög vad den kinesiska klubben fick. Vidare, vad vet du om den sign on och lönen som Kujovic fick av Gent?

Ja, jag tycker att jag är ganska saklig, jag skrev att det finns outliers, dvs inga typexempel.

Nu har jag inte följt denna affären speciellt noga, men Kineserna ville antagligen bli av med honom, de har rätt restriktiva regler när det gäller utländska spelare, igen, exempel med Tobbe, som blev utköpt från ett med svenska mått mätt dyrt kontrakt.

Att han kritar på för Malmö för den summan han nu gjort tycker inte jag är jättekonstigt. En bra mellanlandning, ett relativt kort kontrakt, en klubb som har haft sportslig framgång.
2016-08-29, 15:21
Avslutad
Citat:
Ja, jag tycker att jag är ganska saklig, jag skrev att det finns outliers, dvs inga typexempel.

Nu har jag inte följt denna affären speciellt noga, men Kineserna ville antagligen bli av med honom, de har rätt restriktiva regler när det gäller utländska spelare, igen, exempel med Tobbe, som blev utköpt från ett med svenska mått mätt dyrt kontrakt.

Att han kritar på för Malmö för den summan han nu gjort tycker inte jag är jättekonstigt. En bra mellanlandning, ett relativt kort kontrakt, en klubb som har haft sportslig framgång.

Ja, det korta kontraktet är ju en liten förklaring, men fortfarande så kunde Kjartansson fått betydligt mer pengar och få spelat i en bättre klubb än MFF.

Men, återigen, det kan ju vara så att Kjartansson har % på sin egen försäljning vilket skulle göra den annars "billiga" övergången till MFF betydligt mer logisk. Det kommer utkristalliseras vid årsredovisningen om inte annat.
2016-08-29, 15:31
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ja, det korta kontraktet är ju en liten förklaring, men fortfarande så kunde Kjartansson fått betydligt mer pengar och få spelat i en bättre klubb än MFF.

Men, återigen, det kan ju vara så att Kjartansson har % på sin egen försäljning vilket skulle göra den annars "billiga" övergången till MFF betydligt mer logisk. Det kommer utkristalliseras vid årsredovisningen om inte annat.
% på egen försäljning + kort kontrakt är en rätt så meningslös kombination.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in