2015-11-02, 16:51
Medlem
Hehu94s avatar
Kanske helt fel ställe att posta denna tråd på. Ni får gärna flytta den isåfall.

Jag är 21 år och känner redan att jag är trött på det vanliga svensson arbetslivet. Jag är så jävla olycklig med mitt liv. Måndag till torsdag är bara dagar man ska kämpa sig igenom, ingenting händer, enbart jobb och saker man måste göra. Sen visst så brukar jag festa till det på fredagar men jag vill mycket mer än såhär!..

Jag äger en bostadsrätt och har fastanställning. Jag kommer förhoppningsvis gå ca 100k-200k + när jag säljer min lägenhet. Nu har jag haft som plan ett tag att börja plugga nästa höst 2016, och sälja lägenheten precis innan så att jag ändå har en go budget när jag börjar plugga. Men en del utav mig vill bara säga upp sig från jobbet, sälja lägenheten och bara dra. Bara dra utomlands utan egentligen några planer och försöka "hitta mig själv". Jag har ingen aning om vad jag vill göra med mitt liv..

Någon som är några år äldre som möjligtvis gick igenom samma fas som mig som kan ge mig råd? Ska jag göra det som samhället kräver utav mig (jobba kvar, börja plugga nästa höst) och leva olyckligt, eller ska jag bara säga upp mig, sälja lägenheten och dra? Det är en väldigt stor risk jag tar med det, men det kanske är värt det?
Citera
2015-11-02, 16:55
Medlem
LeonVances avatar
Dra och hitta dig själv. Gör det du vill. Skit i vad alla andra vill. Bara du vet vad som är lycka för dig. Tar man inga risker, ja då lever man inte!
Citera
2015-11-02, 17:03
Medlem
Spontant skulle jag säga "go for it". Du är ännu ung, säkert lite vilse i livet och kanske helt enkelt inte landat in i dig själv. Du är förmodligen lite av en äventyrare och spänningssökare. Varför kollar du inte möjligheten att åka jorden runt och jobba dig fram? Känner en som gjorde det under ett eller två års tid. Nu var detta på tidiga 90-talet så förutsättningarna kan ju har förändrats.

Men jag tror ändå du ska passa på att leva livet så att säga. Kan ju hända att efter ett tag så kommer du finna att Svensson-livet med rutiner är ganska tryggt och behagligt, eller också inte. Oavsett kommer du ha många spännande minnen att se tillbaka till.
Citera
2015-11-02, 17:04
Medlem
Megasavantens avatar
Så svårt det där. För vissa som är och har varit i din sits så hade det varit bäst i att stanna kvar och plugga och sedan komma ut tidigast möjligt på arbetsmarknaden och bygga någonting därifrån, för andra så kan det har varit så att man faktiskt blev bättre av genom att resa och uppleva nåt som gav en perspektiv och erfarenhet som senare blev ovärderligt i livet. Tror inte det här med att försöka "hitta sig själv" är allas melodi.

Mitt tips är att du helt lyssnar efter vad din magkänsla säger. Vad säger din inre röst att du ska göra för att få det mesta ut av det här livet? Lyssna på den och bara kör.
Citera
2015-11-02, 18:05
Bannlyst
Hyr ut bostadsrätten och låt de pengarna betala ditt resande. Jag vet en del människor som reser runt i världen på obestämd tid med hyrespengarna från sin lägenhet som enda budget.
Om du är lite smart med ditt resande så är det klart genomförbart och du kan dra när som helst.

Om du vågar.

Lätt som en plätt. Typ.
Citera
2015-11-02, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hehu94
Kanske helt fel ställe att posta denna tråd på. Ni får gärna flytta den isåfall.

Jag är 21 år och känner redan att jag är trött på det vanliga svensson arbetslivet. Jag är så jävla olycklig med mitt liv. Måndag till torsdag är bara dagar man ska kämpa sig igenom, ingenting händer, enbart jobb och saker man måste göra. Sen visst så brukar jag festa till det på fredagar men jag vill mycket mer än såhär!..

Jag äger en bostadsrätt och har fastanställning. Jag kommer förhoppningsvis gå ca 100k-200k + när jag säljer min lägenhet. Nu har jag haft som plan ett tag att börja plugga nästa höst 2016, och sälja lägenheten precis innan så att jag ändå har en go budget när jag börjar plugga. Men en del utav mig vill bara säga upp sig från jobbet, sälja lägenheten och bara dra. Bara dra utomlands utan egentligen några planer och försöka "hitta mig själv". Jag har ingen aning om vad jag vill göra med mitt liv..

Någon som är några år äldre som möjligtvis gick igenom samma fas som mig som kan ge mig råd? Ska jag göra det som samhället kräver utav mig (jobba kvar, börja plugga nästa höst) och leva olyckligt, eller ska jag bara säga upp mig, sälja lägenheten och dra? Det är en väldigt stor risk jag tar med det, men det kanske är värt det?
Sälj lägenheten och gör det du känner för. Det kommer du inte att ångra. Om du inte gör det, kommer du däremot att ångra det hela livet.
Citera
2015-11-02, 19:18
Medlem
panther1s avatar
Hitta något kul då som kan ändra dina tankar. Gör något, hitta på något.
Citera
2015-11-02, 21:21
Medlem
purpurites avatar
Det ironiska är att du har det förmodligen bättre (praktiskt, ekonomiskt, socialt) än de flesta andra i din ålder eller än de flesta har haft när de var i din ålder.

Kan vara det som nu skaver, att det kom lite väl för lätt och snabbt för dig, har inte riktigt sjunkit in.

Möjligen lite av en regel, för att kunna vara nöjd med det enkla, förutsägbara och stillsamma ("Svensson livet") måste man först ha gått igenom precis det mesta som leder en till att en dag vakna/inse att man inte kommer att sakna "sökandet" alls.
Citera
2015-11-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megasavanten
Så svårt det där. För vissa som är och har varit i din sits så hade det varit bäst i att stanna kvar och plugga och sedan komma ut tidigast möjligt på arbetsmarknaden och bygga någonting därifrån, för andra så kan det har varit så att man faktiskt blev bättre av genom att resa och uppleva nåt som gav en perspektiv och erfarenhet som senare blev ovärderligt i livet. Tror inte det här med att försöka "hitta sig själv" är allas melodi.

Mitt tips är att du helt lyssnar efter vad din magkänsla säger. Vad säger din inre röst att du ska göra för att få det mesta ut av det här livet? Lyssna på den och bara kör.

Bra inlägg. Det där med att "hitta sig själv" kan se väldigt olika ut för olika personer. Det måste inte vara att supa skallen av sig på Kos, skaffa dykcert och åka på safari. Ibland kan det röra sig mer om relationer, en inre resa, ett hantverk etc.
Citera
2015-11-03, 07:32
Medlem
Pungsvings avatar
Bostadsbubblan kommer snart spricka och då blir din insatslägenhet värdelös. Du kan sälja den nu, och du bör nog studera, men välj en linje som är gångbar i utlandet. Sverige kommer apkrascha. Ring till Australiens ambassad tex och fråga hur du ska göra för att flytta dit och vilka yrken som efterfrågas i landet. Spara dina pengar. Du kommer nog tvingas bevisa att du inte blir en ekonomisk börda om du flyttar dit.
Citera
2015-11-03, 08:00
Medlem
Sälj inte lägenheten, hyr ut den i andrahand till folk... Det är inte kul när du ska köpa tillbaka lägenheten om du ska hem till Sverige igen efter någon månad utomlands.

Det är inte så kul att resa hela tiden, jag själv reste i några veckor sedan tröttnade jag rejält tills jag återvände till Sverige... Livet är inte så toppen hela tiden, vardagen smyger på en oavsett var i världen man befinner sig, så är det för alla oavsett om man är turist eller inte.

Men testa du resa i någon månad, MEN SÄLJ FÖR FAN INTE LÄGENHETEN... Jag varnar dig för det, för ditt eget bästa... Hyr ut den i andrahand.

Sedan när du är klar med resandet kanske du vill utbilda dig, skaffa tjej, familj, karriär osv... Jag känner inte dig så jag kan inte veta vad du vill med livet... Men ungefär så tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in