Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-01, 21:01
  #1
Medlem
Ingen som har bra tips på medel mot att ta bort rost på cykeln. Har provat svinto, men det blir fula märken tycker jag.
Citera
2015-11-01, 21:07
  #2
Avstängd
Använd svinto men smörj med tex 5.56 under tiden du putsar, "marinera" gärna rosten med 5.56 och låt stå ett dygn innan du polerar.

Har rosten fått fäste så är det givetvis omöjligt att få en helt blank ny yta då metallen har ätits upp.
__________________
Senast redigerad av Morbs 2015-11-01 kl. 21:09.
Citera
2015-11-01, 21:09
  #3
Medlem
Bulkninjas avatar
Problemet är ju bara att rost inte är något smuts som bara går att
torka bort.
Rost innebär ju att stålet omvandlats. Ytan är förstörd av rosten och det går inte att
laga.
Slipa bort och måla
Citera
2015-11-01, 21:10
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Problemet är ju bara att rost inte är något smuts som bara går att
torka bort.
Rost innebär ju att stålet omvandlats. Ytan är förstörd av rosten och det går inte att
laga.
Slipa bort och måla

Men det finns ju olika stadier av rost är den bara ytlig så kan man få en helt ok yta genom rengöring och polering.

Nu vet vi ju inte vad det är för underlag så blir svårt att svara.

Lackat, krom , klarlackat järn .............. ????
__________________
Senast redigerad av Morbs 2015-11-01 kl. 21:13.
Citera
2015-11-01, 21:16
  #5
Medlem
HerrTrosskydds avatar
Coca Cola
Citera
2015-11-01, 21:35
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HerrTrosskydd
Coca Cola

Bara för att Aftonbladet och några pajaser på Youtube har bevisat att Coca cola kan lösa upp fläckar och rost så kan jag upplysa dig om att det finns mycket bättre produkter som är mycket billigare att använda en att hälla Coca cola ....

Det går någon jävla trend i det där och folk som gör det och ser det använder det tror dom är smartast i världen, man blir trött på mänskligheten!
Citera
2015-11-01, 21:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morbs
Men det finns ju olika stadier av rost är den bara ytlig så kan man få en helt ok yta genom rengöring och polering.

Nu vet vi ju inte vad det är för underlag så blir svårt att svara.

Lackat, krom , klarlackat järn .............. ????

Jag menar allt från småskruv till ramen. Vet att om det får fäste så e det inte mycket o göra. Jag har fått lite på ramen som är i stål legerat med krom och runt småskruvarna. Stänkskärmen har rosten nött bort lite av metallen så finns inte mycket o göra.
Citera
2015-11-01, 22:12
  #8
Medlem
korkkorvens avatar
om det bara är lite rost använd kromglans och en trasa och gnugga tills det försvinner, fungerar perfekt. Annars om det är grövre finns det ju inte så mycket att göra utan att ta sandpapper och slipa bort skiten ^^
Citera
2015-11-01, 22:36
  #9
Medlem
Jag skulle köpa cykel av en blatte en gång, när jag kom fram visade det sig att cykeln var "lite" rostig..


- Du ta tvål o tvätta, bara smuts! sade han
Citera
2015-11-01, 22:56
  #10
Medlem
Fosforsyra inaktiverar rosten och omvandlar den till järnfosfat.
Avkalkning av märket Hessa eller Citek finns i enlitersflaskor på Överskott innehåller 20% fosforsyra och är billigt.
Citera
2015-11-02, 06:00
  #11
Medlem
Aspackad-huggorms avatar
Det enklaste är väl att slipa bort rosten och sedan måla/spraymåla cykeln så ser det i alla fall snyggt ut ?
Citera
2015-11-02, 13:13
  #12
Medlem
Det var en mer generell fråga bara för att få tips o så. Tror det bästa är att underhålla cykeln för att slippa rost. Olja, Smörja och avfettning om det behövs. Det var min herrcykel som jag inte använt på ett tag som hade fått lite rost här och var. Körde med lite svinto, men jag repade fälgen lite grann. Ska nog prova 5.56 nästa gång.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback