• 1
  • 2
2005-11-02, 18:54
Medlem
occasuss avatar
Finns flera trådar om detta. Det är tydligen ganska vanligt fast jag har aldrig varit med om det.
Citera
2005-11-02, 19:03
Medlem
slippys avatar
Hypnagoga Hallucinationer = Hallucinationer som sker innan insonmning!

Såna har jag däremot haft. Jag ser ofta ormar eller känner att trådarna från täcket växer och far ner i halsen. Kanske det mes vidriga som finns. Sen hoppar jag upp ur sängen och lägger mig igen då kommer ormarna/trådarna tillbaka. Ibland är jag osäker om jag verkligen klev upp första gången.

Brr, det där är faktiskt äckligt men inte speciellt konstigt då det egentligen går under kategorin mardröm.
Citera
2005-11-02, 19:05
Medlem
Evaristos avatar
Jag har också upplevt detta, men tolkat det som att jag drömmer hela grejen, och att jag drömmer att jag är medveten om att jag drömmer... så jag brukar bara vänta ut det, tills det släpper.
Citera
2005-11-02, 21:06
Medlem
..

Har och händer mig rätt ofta, Jag sover och vet att jag sover och jag försöker ta mig upp ur sömnen men det går inte och det känns som om att jag kvävs! + att ibland i det där så ser jag 2 stirrande ögon. Hur uppstår allt det där?
Citera
2005-11-02, 22:08
Medlem
RosaBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Ja, detta är ett spännande ämne. Har råkat ut för det flera gånger.

Sömnparalys, är när kroppen sover, men man är vaken i sinnet! I samband med sömnparalys förekommmer ibland hallucinationer. Detta har tom. fått ganska lustiga namn:

Hypnagoga Hallucinationer = Hallucinationer som sker innan insonmning!
Hypnapompa Hallucinationer = Hallucinationer som sker innan uppvaknandet!

Sök efter det, så hittar du nog något
Ja, har varit med om måttliga ljudhallisar när jag varit påväg att insomna. Senast var igår tror jag, lät som någon drog på en gitarr ute i hallen om jag inte minns fel. En annan grej när man vaknar är att när jag ställer mig upp så bliur jag plötsligt helt jävla väck. Kan fan knappt stå och det vitnar framför ögonen. Varför är det så?
Citera
2005-11-02, 22:10
Medlem
RosaBatmans avatar
Förresten, det här med att man inte kan andas händer tydligen en del som håller på med lucida drömmar, dvs. man försöker ta kontroll över drömmarna. När man börjar lära sig ta kontroll över sina drömmar händer det ofta att man försöker andas i drömmen, och då blir det plötsligt konstigt på "riktigt" så det kan kännas som man inte kan andas.
Citera
2005-11-04, 00:34
Medlem
enslavements avatar
Detta händer mig nästan varje dag , alltid när jag somnat om på morgonen efter att ha vaknat.

Oftast är att man vaknar typ, men ej kan röra sig och känner att nån är i samma rum, som försöker dra bort täcket eller bara är där . Visst är det obehagligt då man ibland inte kan andas.

För nån vecka sedan då detta hände var jag också täpt i näsan . Samt inte kunde andas eller röra munnen . Då kan man säga att man fick PANIK!!! Då var det förbannat obehagligt då man nästan kvävdes då man vakna , så just detta vill jag gärna slippa i forsättningen.

Det enda som funkar ibland när detta händer är att man ibland kan viska , brukar då säga fula ord och så till varelsen man tror är i ens närvaro

Men som sagt , skulle gärna vela slippa detta i forsättningen
Citera
2005-11-17, 14:43
Medlem
El_muchachos avatar
Har oxå vart med om detta ett flertal gånger. Drömde nångång att jag låg i en säng och blev tröttare & tröttare, andningen blev långsammare, sen vakna jag, eller öppna ögonen men kunde varken andas eller röra mig, hur läskigt som helst! D va första gången och var övertygad om att jag hade kunnat dö om jag inte hade lyckats ta mig ur "tillståndet". Har hänt några fler gånger efter detta, dock så har det aldrig varat länge.

Men igårnatt, inte allt för långt efter jag lagt mig, så kommer jag på mig i en dröm, där jag styr händelseförloppet själv, hur fett som helst(!) Va vid medvetande, kanske inte till 100% som man är just nu men....lekte runt lite med min nya "förmåga", men sen så har jag för mig att jag fick nån obehagskänsla. Antingen så var det nåt i drömmen, men tror att det hade me andningen å göra, så jag försökte medvetet att vakna, efter en stund liggre jag med öppna ögon, kan varken röra mig eller andas, ligger & stirrar in i nåt som plötsligt förvandlas till en liten tiger va inte så kul just då men...börja bra men sluta lite kusligt, lyckades till slut ta mig ur tillståndet å vakna helt.

Men detta va första gången jag var vid fullt medvetande under hela händelseförloppet, vilket var en ganska häftig upplevelse om jag får säga det, förutom andningen då. Hade gärna upplevt det igen, nu när man vet lite vad det handlar om. Och kan utesluta att det är ens själ som é på väg nånstans

//Jc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in