• 1
  • 2
2015-10-31, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misterali
Meditation och yoga funkade för mig

Då behöver man inte lämna sängen på hela dagen - vakna, yoga lite och meditera gör man mest hela tiden, stirrar i taket eller på TV, sen somnar man om, skojar du ?
Citera
2015-11-01, 01:59
Medlem
smellyproofs avatar
Yes! Det gick över. Tog bara några dagar. Nu kan jag röra mig som en människa igen.

Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Då behöver man inte lämna sängen på hela dagen - vakna, yoga lite och meditera gör man mest hela tiden, stirrar i taket eller på TV, sen somnar man om, skojar du ?
Alla fungerar olika och har olika knep. Jag uppskattar alla tips. Själva skulle jag vilka rekommendera vitamin D, speciellt dessa tider. Träning fungerar också bra, speciellt löpning enligt studier.
Citera
2015-11-01, 19:46
Medlem
Punklivs avatar
Det viktigaste är som sagt aktivering. Hur jobbigt det än är: gå upp ur sängen, ta en promenad, gå in snabbt i en butik om du orkar. När du känner dig lite bättre tar du det ett steg längre - kanske en snabb promenad ute på stan eller en kopp kaffe/te på ett lugnt café?

Det tar tid om man är djupt deprimerad, och det kommer perioder då det går sämre och är jobbigare och man börjar falla tillbaka i gamla vanor, men man måste fortsätta. Gör man inte det så blir det bara värre.

Det här är självklart mycket lättare sagt än gjort. Jag hade själv väldigt svårt för det och var kritisk till att det skulle hjälpa i början. Det blev dock bättre. Nu har jag tyvärr fallit tillbaka i depressionshelvetet igen. Jag vet vad jag måste göra för att ta mig ur det - men det känns så otroligt meningslöst. Det är svårt men det är värt det, men som ni vet så skiter man lätt i sånt när man är deprimerad.

Lycka till alla ni som kämpar, hoppas att det hjälper någon.
Citera
2015-11-02, 22:51
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Hur ska man få mer energi när man är deprimerad? Har knappt lämmnat sängen på några dagar nu och äter ungefär 1/4 av jag brukar per dag. De fysiska symptomen är väldigt påtagliga, finns liksom ingen kraft kvar. Har varit ledig några dagar så de har varit lungt men på måndag börjar rutinerna igen så jag måste bli bättre nu.
Tanken som jag behöver för att komma ur sängen på morgonen är att inte ta livet så allvarligt, alla kommer att dö någon dag. Inse att ingenting varar för evigt, snart ligger du och alla du känner och träffat på kyrkogården. Vad fan spelar saker egentligen för roll? Bara gör saker du tycker är gött utan att tänka efter för mycket.
Citera
2015-11-02, 22:54
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
Tanken som jag behöver för att komma ur sängen på morgonen är att inte ta livet så allvarligt, alla kommer att dö någon dag. Inse att ingenting varar för evigt, snart ligger du och alla du känner och träffat på kyrkogården. Vad fan spelar saker egentligen för roll? Bara gör saker du tycker är gött utan att tänka efter för mycket.
Ja jo klart men under depression fungerar det inte att "tänka" bort det. Du kan lika lite tänka bort det som du skulle kunna tänka bort att du har brutit benet. Eftersom det handlar om en kemisk obalans i hjärnan som faktiskt förminskar vissa delar i hjärnan.

Som tur var vände det för mig. Kronisk depression måste vare förfärligt.
Citera
2015-11-02, 22:59
Medlem
Juntaneinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Ja jo klart men under depression fungerar det inte att "tänka" bort det. Du kan lika lite tänka bort det som du skulle kunna tänka bort att du har brutit benet. Eftersom det handlar om en kemisk obalans i hjärnan som faktiskt förminskar vissa delar i hjärnan.

Som tur var vände det för mig. Kronisk depression måste vare förfärligt.
Varför ställer du då frågor här om du inte vill ha svar?
Citera
2015-11-02, 23:57
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juntaneinen
Varför ställer du då frågor här om du inte vill ha svar?
Jo klart jag vill ha svar men mår bättre nu som sagt. Var i riktigt behov av tips. Men just de där med att man kan tänka sig till att må bättre fungerar alla gånger, men inte när man är deprimerad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in