2015-11-15, 17:52
Medlem
I alla områden där det finns en stor koncentration av arbetslöshet och invandrare. Ni får gärna motbevisa mig.
Citera
2015-11-15, 18:36
Medlem
ROSENGGÅRD har kvalificerat som light NoGo zone någon gång sista 10 åren

Citat:
Ursprungligen postat av Grävulen
Det finns ingen officiell lista. Chefen gör ett beslut vid varje enskilt fall. I vissa områden avgörs det dock alltid att räddningspersonal ska invänta polisbeskydd men de får inte tala om var då det är ett nytt beslut som tas varje gång ett fall inträffar i det området. Även om chefen beordrat polisbeskydd i de senaste tusen fallen så kan han göra ett annat beslut fall nummer 1001 och därmed hävdar de att det inte finns någon lista.
Mmm det gör det hela lite lurigare.
Men man kanske kan försöka göra en lista baserat på områden där det har skett fem gånger de sista 10 åren varav ett senast 2014 (alt två gånger de sista två åren) enligt media:
Jag började med att kolla på ROSENGGÅRD:
"Ledningen fattade ett kontroversiellt beslut. Brandmännen skulle som regel invänta polis vid alla larm i Rosengård. Det sades också att styrkeledaren alltid kan välja att köra fram direkt utan polis."sydsvenskan(2008)
"Att vi står och väntar på poliseskort är numera rutin, men det är upp till varje räddningsledare att göra en egen bedömning. Vid exempelvis en lägenhetsbrand klockan fyra på morgonen är det sannolikt att vi går in direkt, utan polisskydd."
polis tidningen (2008)
"Väktare är ytterligare en uniformerad yrkeskår som de senaste månaderna blivit utsatta för hot och stenkastning från ungdomar, när de arbetat i vissa områden i stadsdelen Rosengård i Malmö. Poliser, ambulansförare och brandmän har varit utsatta och sedan en tid tillbaka släcker inte brandkåren bränder i området Herrgården om inte människoliv är i fara eller om branden riskerar att spridas."
sverigesradio(2009)
"Något senare larmas brandkåren till nästa sophusbrand, vid Ramels väg 103. Här skyddas räddningstjänsten av polis, men skadorna på miljöstationen blir omfattande.
Det sista larmet går klockan 00:11. Miljöstationen vid Ramels v äg 13-15 hinner brinna ner fullständigt. Enligt vittnesuppgifter till Sydsvenskan, avvaktade två brandbilar vid Rosengårds trafikplats i väntan på poliseskort.
– Jag var inte på platsen, men ifrågasätter inte uppgiften. Det här var tredje larmet i samma område samma kväll. Vår personal hade redan fått glasflaskor i huvudet och visste att situationen var farlig, säger Linus Eriksson på räddningstjänsten."
sydsvenskan(2007)
"Vi fick motta lite sten på en stegbil, så vi påbörjade aldrig insatsen utan körde därifrån, säger Räddningstjänsten Syds inre befäl Torbjörn Krokström.
...

Räddningstjänsten backade undan i väntan på polis och kunde inleda släckningsarbetet några minuter senare."
sydsvenskan(nov 2014)
---
Kommentar: Lättare att hitta äldre nyheter där ambulans och brandbild begärt polisskydd i Rosengård. Har det hänt mindre sällan de sista åren?
Senast redigerad av balansPrio 2015-11-15 kl. 18:39.
Citera
2015-11-15, 19:03
Medlem
RINKEBY har kvalificerat som light NoGo zone någon gång sista 10 åren

"poliser på plats vid Rinkeby torg i Stockholmsförorten Rinkeby efter midnatt natten till måndagen sedan ungdomar tänt på på flera håll och med stankastning hindrat brandkåren att komma fram."
svd(aug 2014)
"Brandkåren har ännu inte kunnat åka in i området. De har attackerats med stenar och dessutom har ett antal ungdomar blockerat vägen. Nu väntar man på att polisen ska säkra området så att man ska kunna släcka bränderna."
nyheteridag(Förmodligen samma tillfälle som ovan aug 2014)
"Flera personer försökte också hindra brandkåren från att komma fram vid en av bränderna i Rinkebyskolan, skriver TT. Rinkebyakademien totalförstördes och brandkåren kunde inte ta sig fram till byggnaden eftersom ungdomsgängen uppfattades som för hotfulla."
aftonbladet(2010)
"Bilar har satts i brand och såväl polis som räddningstjänst har återkommande attackerats med stenar. Nu ska polisen satsa i området Södra Järva genom en ny stor polisstation i Rinkeby."
gp(2015)
"– Vi håller på att tappa greppet. Den sista banken flyttade när någon skickade in raketer så att den brandskadades. Apoteket rånades gång på gång, och de tröttnade till slut. Försäkringskassan har flyttat därifrån. Det kastas sten på polis, ambulans och brandmän flera gånger i månaden – men det blir inga nyheter av sånt längre.
Orden är polisen Jacob Ekströms. Han talar om Rinkeby och Tensta."
Forskning och Framtid(maj 2015)
Citera
2015-11-15, 19:33
Medlem
Rosengård har blivit så skitit sen invandringen drog igång på 90-talet. Några årtionden innan 90-talet var det ett helsvenskt område utan några problem. Sen några år innan 90-talet började de poppa upp invandrare i området och idag är det väl inga svenskar kvar där. De svenskar som finns kvar är dom som inte har något val eller lider av sociala problem. Riktigt vidrigt att områden i ett land ska försvinna för att godtrogna människor hjälper dom att fly från krig.
Citera
2015-11-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
I alla områden där det finns en stor koncentration av arbetslöshet och invandrare. Ni får gärna motbevisa mig.
Borde inte vara så svårt att motbevisa.
Det finns 186 utanförskapområden 2012 (tino) men tanke på att flyktinginvandringen har varit enormt mycket större 2014 och 2015 än 2006 - 2012 så vore man optimistiskt lagd om man trodde att de bara fanns 200 utanförskapområden idag.
Om man tror att ambulans och brandbilar skulle begära polisskydd till 200 områden idag så har man kraftigt överskattat hur många poliser som finns i Sverige. Det är helt orealistiskt att nuvarande polisstyrka skulle kunna göra det.

Så motbeviset är helt enkelt - det finns inte tillräckligt många poliser.
Citera
2015-11-15, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aztek1
Har försökt söka efter alla 55 no go zoner som påstås finnas men har bara fått fram ett 20 tal. Går det få fram resterande 35 här? Det verkar vara helt omöjligt att få fram informationen någonstans.

Andra städer nämns med, men inte var i städerna.

http://skanepaug.blogspot.se/2014/11...i-sverige.html

TV8:s Efterlyst skulle filma ett inslag i Tensta och det var inte ett enkelt uppdrag tydligen.

http://www.medievarlden.se/nyheter/2...rades-med-sten

Skulle vara intressant om vi kunde kartlägga samtliga här. En annan fråga är: Hur säkert är det om en gammelsvensk vill besöka något av områdena för att se hur det är där? Tycker det skulle vara bra med ett "studiebesök" i t.ex. Tensta för att få en bild av skillnaden där och övriga Sverige. Vet dock inte om jag skulle våga det..

Majorna är väl fan ingen no-go zon.
Där bor bara multi-kulti aktivister och trädkramare.
Citera
2015-11-15, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsoro

Jag har för mig att Linnéstan också är en "nogo" (eftersom kriminella från förorterna åker dit och rånar ensamma berusade män?)
Citera
2015-11-15, 20:59
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
No go känns lite som lite fel stämpel.

Polisen eller andra har inga problem i zonerna jag varit.
Citera
2015-11-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Majorna? Det är väl ett fint område?

Lite som Södermalm förr i tiden men har nu alltmer tagits över.
Citera
2015-11-15, 22:10
Medlem
Tråden handlar om något annat än tråden jag skapade. sammanslagning skapar förvirring

Citat:
Ursprungligen postat av balansPrio
Vilka är de geografiska zoner dit ambulans och brandbilar begär polisskydd?

Till NoGo-zoner vågar sig inte polis, brandkår och ambulans ta sig på grund av risken att attackeras. I den bemärkelsen finns inga NoGo-zoner i Sverige. Men vi vet att det finns områden tid brandkår och ambulans begär beskydd för att de har blivit attackerade. Jag skulle vilja ha en lista på den typen av områden ...
Någon som vet??

I tråden Vilka är Sveriges 55 "no-go-zoner"? eftersöks listan om de 55 "geografiska områden där lokala kriminella nätverk anses ha en stor negativ påverkan på omgivningen"(Finns här).

Min fråga är något helt annat!
Vart vägrar brandkår och ambulans åka utan polisskydd??

Mmm är missnöjd med att den tråden jag skapat slog ihop med en tråd som handlade om de 55 "geografiska områden där lokala kriminella nätverk anses ha en stor negativ påverkan på omgivningen".
Tyckte jag gjorde tydligt i min trådstart att jag ville diskutera något helt annat. Lämnar nu tråden åt sitt öde ...
Citera
2015-11-15, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsoro

Precis

Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
Jag har för mig att Linnéstan också är en "nogo" (eftersom kriminella från förorterna åker dit och rånar ensamma berusade män?)

Hahaha, vare sig Majorna eller Linné, men tack för dagens goda skratt.
Citera
2015-11-16, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfiot
Lite som Södermalm förr i tiden men har nu alltmer tagits över.

Lägg av. De enda som tagit över är hipstervänstern med sina lattedrickande morsor.

Du borde testa att ta dig en tur i nordost, så ser du hur det ser ut när det har "tagits över".
Testa t ex Bellevue en fredag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in